Pengat Ubi Tiga Rasa

Pengat Ubi Tiga Rasa


Selamat petang untuk semua adik2 dan siapa saja yang selalu singgah kat sini, untuk anak2 mama yang jauh di sinun tengok gambar je lah ya,tapi mama tau U all tak suka sangat pengat ni kan, selalu kalau buat mama dan bapa saja yang makan,tapi sebab teringin petang ni buat jugak untuk selera sendiri..


Resepi nya mudah saja asalkan ada ubi,biasa nya akak selalu guna satu jenis ubi saja kemudian di campur dengan sedikit jagung,nak jadi lebih glamour pengat ni suatu hari akak pergi pasar terjumpa macam2 jenis ubi,ada purple,ada kuning so angkut lah semua biar meriah sikit pengat akak,tapi jagung pulak tak jumpa,sebab dah tak tahan nak merasa buat saja hanya ubi2 takde jagung,pun SODAPPPP..
Bahan-bahan nya

  • 3 jenis ubi * akak guna ubi keladi,ubi keledek purple dan ubi keledek kuning semuanya dibersihkan dipotong dan rebus
  • santan secukupnya
  • gula merah dan gula putih
  • sagu direndam terlebih dahulu
  • daun pandan
  • sedikit garam
Cara memasaknya
  • Masukan santan,gula merah dan putih,sagu dan daun pandan masaklah sehingga gula hancur.
  • Tambahkan sedikit garam dan tiga jenis ubi yang sudah direbus,guna kan api yang perlahan selalu kacau supaya tak pecah minyak
  • Sudah mendidih dan cukup rasa nya boleh lah dihidangkan samaada sejuk atau panas,kalau nak lebih sejuk boleh tambahan beberapa ketul ais..
  • Cuaca yang suam2 kuku pun sedap ni makan pengat ni JOM!!!! nak layan lah kejab benda sedap ni..


Sesungguhnya takde kena mengena dengan buku masak Kak Nita kat belakang tu ya entah reti makan ke tidak Kak Nita tak tau lah saja nak promosi je buku yang dah lama akak beli..



20 comments:

  1. salam amboi lg da lg ye kak noor..rajin sungguh..mcm ni nk pindah sebelah umah kak noor la..leh dpt rasa ari2 kak noor msk..kikiki..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aini boleh pindah je boleh sama2 kita masak dan sama2 makan lepas tu sama2 debab hahaa kan...

      Delete
  2. Assalam Kak Noor...mau secewan...kalau boleh nak mangkuk besar...ni kita dtg hantorkan laksa dlm mangkok tingkat!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlikmlsam Watie sayang tulah yg akak dok tunggu bawa mangkok tingkat laksa dan kuah nya lebih utk esuk takyah masak pagi2 perangat kuah je hehee
      lepas ni akak anto dua caweeeenn terus lah akak makan dlm peyok ja

      Delete
  3. sedap makan di waktu petang macam ni.
    kari ayam tadi ada lagi,boleh tumpang menjala cicah dengan kari ayam tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terimkaasihhhhhhh kak Na sudi lepak kat blog akak walaupun hanya pengat ubi sja yg dihidangkan, tapi kalau nak menjala dengan kari akak pun ok masih banyak sbb mmg tuk bekfes esuk jugak ni hehee

      Delete
  4. Salam kak noor.. ni yang tak tahan ni.... semua bahan di atas tu semuanya memang tak ada kat dapur ni hah.. tengok dan jilat tapak tangan ajelah jawabnya hehee...:)))

    ReplyDelete
  5. wlikmsalam sayang Sha, hahaha tau sbb bonda dah balik mmg tkde ubi kan terpaksa gigit segala jari jemari mu itu wahai Sha...kesiann

    ReplyDelete
  6. aslmkm kak..sedapnya..kita ada ubi pepel n kentang je ni..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlikmlsam Anna, kalau ubi kentang tak aci lah Anna kena tunggu ada semua lah baru boleh buat heheeee

      Delete
  7. sedapnyer...
    nanti boleh lah try....

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah Eita rugi tak try boleh lah melawat pasar beli ubi ya esuk lusa heee

      Delete
  8. pergh! kak noor, terbaiklah! cikwan ingat ikan je ada 3 rasa. pengat pun ada ye..

    pssst...tayang buku tu..hehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikwan sayang,skrg ni macam2 ada tiga rasa selain dari ikan salah satu ubi ni lah hahaaha psssstt yelah tu jgn gtau orang nak tayang tu sbeno2 nya hahaa

      Delete
  9. Salam kak noor,lewat singgah...pengat,memang fov iza ni,mesti buat juga...ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlkmlsam Iza fav orang2 yg tak berapa nak muda ni kan heee anak2 tak suka sangat...

      Delete
  10. Salam kenal juga kak Noor..nampak menarik laa ubi tu buat tiga2 warna sekali kan..kalo ada jagungnya jadi laa empat warna..hehe.
    ni mkn suam pun best makan sejuk2 pun sedapnya kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal jugak dari kak noor thanks Sue sudi singgah kat gobok buruk ni hehee yalah tu time nak buat jagung pulak tkde dah tingin sngt hentam saja lah, betuiii sejuk dan panas mmg sedap je..

      Delete
  11. setiap ubi tu lain ye rasanya kak. saya pun tak pernah beli variasi gitu. biasa yang putih tu jek. hehe

    ReplyDelete
  12. Izah, akak pun jarang jugak jumpa yg sekaligus berkaler2 gini apa lagi mmg tak lepas peluang lah untuk berpengat2 hehee

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home