Awet Mudo Dengan Ulaman Asli Kita

Awet Mudo Dengan Ulaman Asli Kita

Assalamualaikum pada semua yang tak jemu2 untuk singgah disini
Sekadar berkongsi minat dengan adik- adik semua,kak Noor sangat berminat 
tanam ulam2 dan minat makan jugak ulam ni macam salad gitu lah
Kalau ada kawan makan dengan sambal belacan sedapppppp ni
Anak akak yang kedua sorang je yang mengikut jejak ibu nya yang suka ulam ni tapi dah dia diseberang laut sana kak Noor sorang2 jarang jugak makan ulam ni heheeee alasan tkde kawan ,tulah ulam ni tumbuh subur,tapi kalau anak kak Noor yang sorang tu balik memang hari2 mengutip ulam dan hari2 buat sambal belacan, dan sambal tempoyak
kegemaran nya untuk gu dengan ulam ni...

Semua gambar2 disini ada lah sebahagian daripada ulam2 yang berada disekitar rumah,masih banyak lagi yang belum ditonjolkan kalau tak silap ada lebih 20 jenis ulaman,kalau teringat nak buat nasi kerabu tu tkde masaalah lah kuar je kutip kat luar
Untuk memudahkan penjagaan akak suka tanam dalam pasu je supaya rumput mudah dibuang dan baja pun tak hilang dek rumput lain


Pegaga ni sedap untuk dibuat jus tapi tak lah sesedap apple jus tu kan mesti lah agak pahit2 manja gitu 
sangat elok untuk yang pengidap darah tinggi dan kencing manis tak percaya kena cuba buat dan test tengok

Daun kesum ni selalu jadi tarikan bila kenkawan datang kerumah mesti *dogoi* pasu tu tapi tak kisahlah sebab ulam2 ni lepas dicantas dia akan tumbuh lagi lebih subur ..


Ni pokok misai kucing yang agak pahit "bedengung" tapi bila dah dicicah sambal macam manis lah pulak hehee betul lah tu ajaib kan!!!


Pokok Lemuni ni untuk dibuat nasi lemuni,tapi anak2 akak tak suka sebab bila dah kita ambil air nya tu nasi nya jadi agak hitam lah hanya sorang je anak akak yang suka ni iaitu anak sulung akak yang jauh nun diseberang lautan ...sekarang sedang menghabiskan PhD tahun 2 mungkin ada setahun dua lagi balik lah tu dapat makan nasi lemuni ni...

Daun kemangi atau daun selasih sama ke???? akak rasa sama lah  tak tau lah pulak kalau ada yg kata salah tolong betul kan akak ya.....daun ni selalu akak masukan dalam masak lemak sedap dan wangi jugak ni mentah pun sedapppp 


Dulu2  ulam raja ni akak makan mentah2 je,tapi ada sorang maid akak dia rebus dulu sebelum makan dan cicah dengan sambal belacan woowww sedap tak lah terasa pahit sangat,sejak dari tu akak selalu rebus je ulam dari istana ni heheeee


Ni pokok sekentut tak tau lah pulak kalau tempat lain sebut apa ya!! jauh datang ulam ni masa akak balik Kedah minta kat rumah kawan fb dan bawa balik naik belon sembunyi dalam baju2 nasib baik selamat landing jugak tak kena tahan kalau tidak memang jadi aruah lah sekentut ni heee
boleh buat ulam tapi sayang belum lagi ambik biar dulu besar sikit baru petik ujungnya yg muda tu buat ulam


Pokok petai belalang,memang banyak kat tepi2 jalan tapi kalau teringin nak makan tak kan kita nak berenti kereta kat tepi jalan pulak malu lah nak kutip kan,so akak tanam lah kat ujung pagar umah akak anytime teringin boleh petik je pucuk nya boleh buat ulam,buahnya yg muda pun boleh ulam jugak dan makan dengan kulit nya sekali dan buah nya yg tua sah2 boleh buat sambal dengan bilis ke udang ke sedap woooo

Pokok beluntas ni memang akak selalu buat ulam ambik pucuk muda tu lembut dan sedap walaupun agak wangi  tapi sedapppppp mudah sangat nak tumbuh tanam dengan batang nya cucuk je dah tumbuh dan confirm boleh hidup punya lah..

AKAN BERSAMBUNG DENGAN SESSI ULAM2 YANG LAIN LAGI INSYAALLAH 
TUNGGUUUUUUUUUUUU!!!

17 comments:

  1. Bestnya Kak Noor kita semua ulam tunjuk kat market jer Kak...maklumlah rumah atas angin....tak ada tanah! Seikat 50 sen...hehehe !!

    ReplyDelete
  2. Watie, kak nOor tinggal kat kampong so mmg ni lah aktiviti petang2 kalau boring dok dalam umah nak kuar ambik angin daripada makan angin kosong biarlah terisi betuii tak??tapi kalau tanam kat market lagi best ulur je kan heheheee

    ReplyDelete
  3. waduh2 kak noor...aritu lada tomato..ni ulam segala plak...jeles betul... =)takpe la anak2 kak noor jauh2..cikwan ada ni...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. cikWan, kak noor dok kt kampong so kalau tkde tanam apa2 tu macam kosong je rumah tau,cikwan kena dtg selalu lah kat umah akak baru tak sunyi heheeee

      Delete
  4. Banyaknya tumbuhan ulaman Kak Noor... kalau dah dikelilingi lebih 20 jenis ulam, awet mudo bebeno le Kak Noor ! Selama ni tak tahu pula misai kucing boleh buat ulam...jakun betul Amie ni. Itu rupanya pokok lemuni dengan beluntas... baru tahu namanya. Tentang pokok kemangi tu, kata Madiha a.k.a Ratna, berbeza dengan pokok selasih. kalau pokok selasih baunya lebih kuat dari kemangi dan pucuk daunnya warna ungu sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ame,dah lama dah akak dok makan misai kucing tu hehe cuma tak tumbuh misai je lagi ni ,maknanya yg kat umah akak ni selasih lah kot sbb hijau je pucuk nya tu tapi tang wangi tu mmg sedap sangat bau dia ghaw ghaw bau dia hehee

      Delete
  5. daun kemangi tu T tak pernah tengok lagi. Tapi kan, daun sekentut tu husband memang tak suka kalau letak dalam nasi kerabu.

    Actually ok je kan, mungkin sebab nama dia sekentut kot husband rasa mcm geli je nak makan. hahahha.. lawak tul kan my husband.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wantie,sekentut tu nama je kot tapi sedap ape hehe buat ulam sedap ooo apa lagi kalau buat nasi ulam wow tkpe lah kalau hubby wantie tknak makan wantie makan sorang lagi banyak dpt makan hahaha

      Delete
  6. Daun selasih dan kemangi memang sama je..kalau kita kat Malaysia lebih dikenal dg sebutan daun selasih tp klu di Indonesia lebih dikenali dg sebutan daun kemangi..
    Wah..sukanya klu byk jenis herba yg segar tumbuh dipekarangan rumah..senang2 bole buat nasi ulam kan..terbaek la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rahel, tulah akak ingat sama je tapi Ame kata tak sama pulak,maknanya diaorang ni ada persamaan lah mcm adik beradik gitu..
      walaupun banyak ulam2 tapi akak jarang buat sbb tkde permintaan sekadar sendiri nak makan tu lambat lah sikit,tpai kalau anak2 minta cepat je kan

      Delete
  7. Hi Kak Noor, terima kasih tunjuk ulam ulam dan bagi tau namanya.
    I cuma tau makan daun kesum dan misai kuching aje, yang lain tak pernah makan.
    Daun kesum I memang suka makan dengan laksa.

    I pernah makan nasi kerabu, tapi itu ulam ulam nama apa benda tak tau lah, pandei makan aje.hahaha

    Jumpa lagi, bye... cayang akak muahhhzzz...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai Amelia,pandai makan ulam2 ni pun dah kira hebat jugak ni Ame sbb ada oran gtu kan tak mau makan langsung kata nya pahit macam
      tak wajib pun tau namap2 ulam ni sbb ramai pakar2 yg tau boleh lah rujuk pada pakar2 ulam ni kan Ame kan kan

      Delete
  8. salam knoor.....ros nak singgah hari jumaat bleh kutip ulam2.hehe!!!nak bgt daun kesum, daun kaduk & bunga telang dah hidup.tqvm knoor. i lap u, muaahhh!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ros, wah dah tumbuh semuanya ke mmg tangan hijau jugak ni kan,kalau sudi singgah sja tapi jgn pagi bebeno busy hahaha

      Delete
  9. seronoknya dpt tatap 'kebun herba' akak.. kalau nak tinggal petik je kan..Awet muda, hati muda,jiwa muda, muda2 belaka...hehe (jgn marah ye,gurau memalam buta nie..)

    ReplyDelete
  10. SAlam Kak Noor Taiko lama tersohor.. wahh patutlah kak noor awet giteeww.. rupanya sekeliling pokok herba.. samalah kita.. tapi sha kalau tanam main pakai pesan aje kat pokok tu cam ni "Hidup bebaik k.. nanti dah besar i datang ambik you!* baguskan.. yang ajaibnya hidup pulak tu kak noor.. daun sekentut tu aje yang tak ada.. kalau makan kentut aje ke? heheeeehhh

    ReplyDelete
  11. Assalam kak Noor, saya suka nasi lemuni..kat sini tak jumpa daun lemuni pun.nanti akak buat jemput saya yer nk tumpang mkn...hehe

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home