Buttered Prawn DJ Nyaman Bah!!!!

Buttered Prawn DJ Nyaman Bah!!!!


Assalamualaikum dan salam sabtu untuk semua,dah lama tak buat butter prawn ni sesekali melayan udang cam gini best kan, akak selalu pilih yang seredak dan daun kari tu sedap dan wangi,udang  beso tu biar lah anak2 je yang makan,lagipun mama dah lama makan udang sekarang ni giliran anak2 lagi,fakta lah tu kan lagipun siapa tinggi kolestrol kena pandang2 je udang tu jangan pegang2 sendiri mau ingat lah kan
sakit sendiri tanggungjawab..heeeeee


Resepi ni akak korek dari blog Dayang Jack memang sedap sangat dan cara buat pun tak lah susah, kali ni rasa nya berpuashati lah,sebab sebelum ni memang pernah cuba jugak butter prawn tapi resepi lain tak menjadi sangat,terimakasih  untuk Dayang Jack izinkan akak kongsi resepi ni ya
Tapi kejadian nya tak lah secantik yang dayangjack punya walaupun agak hitam mungkin sebab tuan yang buat ni hitam kot tulah jadi nya udang pun ngikut jejak tu heheee apa2 hitam ke kuning tetap SEDAPPPP!!


Buttered Prawn
resepi : dayangjack

Bahan2nya

  • 10 ekor udang XL dibersihkan dan dilumur garam dan serbuk kunyit (kak Noor lebihkan udang sebab udang XL lari jadi udang saiz L je kot ni)
  • 3-4 biji kuning telur dikacau sedikit ( kak Noor guna 4 biji )
  • 2 ulas bawang putih dicincang
  • 1/2 inci halia dicincang
  • sedikit susu cair - optional (kak Noor tak guna sbb dayang tk guna jugak heee)
  • 1 tangkai daun kari ( akak guna 3 tangkai sebab daun kari banyak haha)
  • 4-6 biji cili padi dihiris ( akak guna 10 biji sebab hantu cili heeee)
  • gula secukupnya
  • 100 gm mentega

Cara nya




  • Cairkan mentega di dalam kuali dengan api perlahan. Apabila sudah cukup panas tuangkan perlahan-lahan kuning telur sambil dikacau perlahan-lahan tanpa henti dengan senduk (tangan kiri memegang bekas untuk kuning telur dan angkat tinggi sedikit macam nak buat teh tarik sementara tangan kanan memegang senduk. Putar secara sehala sahaja). Angkat dan tapiskan sebaik sahaja minyak mentega tadi berbuih. (kalau nak garing, boleh biarkan lama sedikit tetapi jangan sampai hangus). Ketepikan.
  • Dengan menggunakan minyak yang sama, goreng udang hingga masak. Angkat dan toskan. 
  • Kemudian cairkan/panaskan lagi sedikit mentega atau minyak masak(anggaran 1sudu besar), tumis bawang putih dan halia hingga garing. Masukkan daun kari, cili padi dan gula secukupnya. 
  • Masukkan udang dan separuh daripada telur tadi. Gaul-gaulkan. Boleh juga masukkan sedikit susu cair jika suka (DJ kurang gemar letak susu cair). akak pun tak letak susu jugak semua nya nak ikut DJ
  • Tutupkan api. Masukkan lebihan telur tadi dan gaulkan lagi. Hidangkan panas-panas bersama nasi putih dan sebagainya. 




  • Kalau ikutkan hati memang habis ni satu pinggan meratah tapiiiiii SABO TU SEPARUH DARIPDA IMAN 
    RILEKSSSS makan seredak nya cukup lah heheeee

    8 comments:

    1. sedap nya kak nor. nampak udang menonggeng tu tengah hari cenggini. nyum.. nyum...

      ReplyDelete
    2. T heheee yolah tu sangat sedapppp makan udan tonggeng ni kan heehe

      ReplyDelete
    3. Maknaes udang butter ni.. Menjadi2 lah gatal anak tekak ni nanti Kak Noot... X pe lah, mintak rasa sikit aje.. Buat ubat, jgn kempunan...

      ReplyDelete
    4. Kak Noor, di Sabah masakan begini popular tapi kak pb taknak la tambah kolestrol. Ni pun dah menimbun haa...sape nak tolong?
      Dlm pada taknak2 tu, bedal juga udang. Taksah memasak kalau takde rencah udang.

      ReplyDelete
    5. kak nor cyg..
      yg nie kita x pernh try lg..main beli jew klu nk makan..sbb mmg x reti btl nk buat..lps nie bole try la..resepi akk:)

      ReplyDelete
    6. Kak NOor cayang, bertuah la anak2..mamanye melayan sakan. nak itu ini.. tapi mak2 memang macam tu kan..dahulukan anak2 dlm segala hal... ;) sedapnya udang!

      ReplyDelete
    7. Slm k.Nor cyg...mesti wangi lg harum semerbak bau kari n mentega tue kan...selalu buat x letak daun kari pun...nnti cuba lak resepi nie :))

      ReplyDelete
    8. hi kak noor..i love butter prawn,but never have chance to try it at home...tq for the recipe kak noor...saya cedok ya,mintak halal ye kak nor.

      ReplyDelete

    Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home