Lemak Cilipadi Kepala Ikan Merah Dengan Pegaga

Lemak Cilipadi Kepala Ikan Merah Dengan Pegaga



Assalamualaikum semua adik2 akak yang comey lotey lagi hebat2 belaka,setiap hari ada sahaja adik2 akak ni yang masuk majalah pasal blog diaorang tu, tahniah lah untuk semua nya semoga terus lagi menghasilkan resepi yang hebat2,akak ni tukang beli majalah je cukup lah..bukan apa akak suka buat koleksi peribadi akak sendiri kalau ada adik2 tu dapat tunjuk kat anak2 cucu nanti ni kawan mama yang hebat2 belaka  ni 
Tahniah untuk blog AZIE KITCHEN QASEY HONEY  & BILA CHAH KE DAPUR  semoga lain kali masuk majalah lagi dan akak beli lagi haha..



Ok berbalik pada resepi hari ni akak nak kongsikan resepi orang tua2 lah,tak tau lah yang muda2 ni makan ke tak,tapi sebenarnya pegaga ni kalau kita biasa makan dah tak rasa pahit pun,lagipun makan yang pahit2 ni jadi ubat jugak kan so jom lah kita kempen makan pegaga ni,kat umah akak memang dipenuhi dengan pegaga ni,bila2 teringin nak makan samba belacan ke nak masak gini ke kutip je kat luar tu, macam masak lemak biasa jugak 

Bahan2 nya 
2 keping kepala ikan merah atau ikan kegemaran masing2 ( jangan kepala ikan bilis dah lah ) heee
7 biji cili padi *
1 inci kunyit hidup *
4 ulas bawang merah *
2 keping asam keping 
segenggam pegaga di bersih kan
1 cawan santan cair
1/4 cawan santan pekat
beberapa biji tomato untuk cantik kan je
1 batang serai diketuk

Cara nya
Kisar bahan yang bertanda *
Masukan bahan kisar dalam periuk tambahkan santan cair ,serai dan masak lah sehingga mendidih sambil dikacau supaya tk pecah minyak,masukan asam keping,garam dan sedikit gula
Dah mendidih masukan kepala ikan tadi dan kacau selalu,bila dah hampir masak masukan santan pekat jugak pegaga dan tomato
Pegaga tak perlu lama sebab takut lembik tak crunchy lagi,so bila ikan dah masak boleh tutup api
Boleh lah dihidangkan dengan nasi putih panas,tak sesuai dengan nasi lemak tau jangan buat  pulak sebab masak ni dah ada santan jadi ber double2 pulak kang sakit sendiiri yang susah tau!!



Makan dengan nasi putih lepas tu ada sambal belacan, ikan masin ke,pekasam ke memang kena lah ni
hadoiiiiii kadang2 akak malas nak masak yang macam ni takut terlajak nasi payah nak gostan balik ni
HAHAHAHA...

13 comments:

  1. hahahah payah nk gostan tu.Selama ni tak terpikir lak ina nak masak lemak cili padi buh pegaga mcm ni.idea best ni.leh la kutip pegaga kat pancuran air umah nnt.Kasi gostan sikit2 sudah....

    ReplyDelete
  2. salam kenal kak noor...kat N9 nih memang femes nih masak lomak buh pegaga.....mokwo suka sebb pegaga nih ada banyak unsur medicinal yang cukup baik utk kesihatan kan...macamana nak gostan kalau dah habeh 3 pinggan nasik??..mokwo cukup pantang nasik...pantang jumpa!!!huhu

    ReplyDelete
  3. dah tau dah. kak nor memang suka ikan merah. kali ni ada korekka biji mata ikan tu? hehehe

    ReplyDelete
  4. Kak Noor, I baru jer tengah dok fikir nak masak ikan parang lemak cili padi dengan pegaga. Pernah makan rumah kawan, sedap sangat.

    ReplyDelete
  5. kepala ikan merah mmg feveret tun!! walaupun jarang dpt mkn sbb ikan merah yg besar, harga dia buat tun fikir 2-3kali nk beli. hihi..

    ReplyDelete
  6. Assalam kak Noor.
    Wahhh sedapnya kak....mesti cuba ni.

    ReplyDelete
  7. Wahh sedapnyaa.. tgk.. ikan merah masak cilipadi tuh..nyum2.. :)

    ReplyDelete
  8. salam kak Noor...harga ikan di msia tentu semakin mahal kan sekarang...tapi takpe...puas hati walaupun mahal kalau masak sedap cenggini...

    ReplyDelete
  9. asslm kak Noor...alahai tharunye bile bca n3 dr akak ni...terima kasih yer kak...tu bru blog review aje..hehe..lum lg resepi2nye..insyaAllah akan tiba giliran Kak Noor pula lps ni...sama2 kita tgu yer..

    nk komen lauk pulak..mgancam sggh QH tgk...suka jugak masakan lemak cili padi ni...ni mkn dgn nsi putih panas2..pstu buh kuah byk2..perghh sedapnyee...

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum Kak Noor Apa Khabar? Ani singgah ni tgk tgk terhidang gulai kepala ikan merah dgn pegaga aduhai.. menusuk ke jiwa raga sedap nya lama tak makan gulai mcm ni.. isk isk knea buat juga ni ya.. thx Kak Noor atas resepinya

    ReplyDelete
  11. Salam K.Noor. teringat masa di Brunei senang beli ikan yg fresh...besar termasuk kepala ikan kat pasar Gadong.mmg sedap masak lemak...gini. daun daun pegaga bagus ubat awet muda..
    re;K.Noor.. lunch atas kapal RM100 perhead tp kami persatuan yg bayarkan.baju hitam..bukan sy...sy ni byk blkg tabir...hi..hi..

    ReplyDelete
  12. waw..mengancam la..kalau pedas2 begini memang ngam dengan tekak gue..bole mkn nasi byk2..

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home