Pegedil Breadcrumbs ala Bundo

Pegedil Breadcrumbs ala Bundo


 Selamat petang semua nya, petang ni terlebih rajin nak kongsikan resepi pegedil Bundo yang sangat senang dan mudah, semua kak Noor ikut cara Bundo yang goreng dulu kentangnya baru tumbuk,tapi breadcrumbs kak Noor tak secantik yang Bundo punya ada emas2 lagi hanya apa yang ada kat umah saja..

Bahan nya
8 biji kentang kupas cuci bersih dan goreng lalu tumbuk
200 gram isi ayam dikisar akak masak kejab dalam kuali
daun sup dan bawang dihiris kecil
garam dan lada sulah secukupnya

Semua bahan2 diatas disatukan dan di bulatkan atau dileperkan,celupkan dengan telur kemudian celup lagi sekali dengan breadcrumbs dan gorenglah sehingga masak,dihidangkan bersama sos fav masing2 sebenarnya ada lagi kawan2 pegedil ni tapi belum sempat berposing lagi hahahaa sabau ya..




Sedang menunggu untuk berbuka tapi dah confem pegedil ni mesti sedap punya hahaha
tak sabar nak rasa ni..


Selamat mencuba untuk yang lain2 ya

25 comments:

  1. Sedapnya kak Noor....mesti rangup diluar lembut di dalam ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. semestinya Norzie nampak ranggup tu tak tau lah sapa yg kena nnti heheee

      Delete
  2. salam noor. Pasti sodap... Tu yang laku dulu haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlikmslam Bundo sayang..
      anak2 tengok wow katnaya cantik mama buat hahaha tapi tak boleh lawan Bundo punya lagi cantik ada gold lagi tu lah bertambah terang tapiii saya punya kureng lah sikit kan heee
      apa2pun sodap pastinya

      Delete
  3. sedap nmpknye tu Kak Noor...meh guling2 kan 2-3 ketuiii ke sni..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Qasey dah golek tu tadi dah sampai belum hahaha yang pasti mesti habis dulu ni dah terasa dah dikolbu ku haha

      Delete
  4. adda punya peberet gk nih...kdg2 tu mkn cmtu pun ada..

    ReplyDelete
  5. hahaha adda memang pegedil ni fav anak2 macam adda ni,anak2 akak semua suka ni memang diaorang ratah gitu je

    ReplyDelete
  6. kalau nani dapat pegedil ni konfem makan ratah2 aje. setahu nani la, pegedil yang menggunakan kentang goreng lebih senang nak bentuk kot sebab tak lembik macam yang direbus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul Nani kalau goreng lebih keras kentangnya sbb tu lah senang nak bentuk,kejadian nya pun lebih cantik dan goreng pun tak hancur kerja kita lebih mudah ..

      Delete
  7. salam kak nor..ada lg x nie..? nasib baik dh lpas buka ..he hheee mesti sedap tu..biasa wt bgdial biasa2 jew..nie ada kelainan:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalikumuslam zila,confem habis dah ni,yalah lepas berbuka budak2 ni meratah lagi hahaha tapi kalau ada pun cemana nak kasi darling cayang oiii esuk buat sendri ya

      Delete
  8. Salam K.Noor...tersengih-sengih Queen kat belakang dapat makan pegedil tu.Biasanya dia orangkan makan whipped potato....je..hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlikmsalam Ros... hahaha tulah hari ni nak suruh Queen tu makan kita punya pegedil pulak,mana boleh kita ja yg ikut diaorang,mesti dia pulak ikut kita kali ni kan,dia ok tu senyum je tu kan heeee

      Delete
  9. Replies
    1. sangat sedap kak yam kalau budak2 kata sedap confem lah tu lah mudah sangat bah ni

      Delete
  10. Hi Kak Noor, ada lagi tak, saya nak cuba sikit. Sedappp.......rangup sangat!

    ReplyDelete
  11. Hai Mel sorry ya lambat respond,ni lepas sahur baru dapat tengok komen U,confem ranggup sangat boleh try nnt ya..

    selamat bersahur jugak kat sini dah siap semuanya..

    ReplyDelete
  12. Perghh tengok gambar dah nampak kerangupannya Kak Noor ... sure nak cuba... tu yang queen tu tersengih ajer.. sebab rangup tak gitu kak noor :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yati..Queen tu penunggu pegedil dia kira tu sapa yg ambik tak gtau hahaha sengih ada maknanya tu hehe

      Delete
  13. hari tu tgk kt dapur bundo pun teringin nk buat...tp tunggu buka sekolah le...buat utk bento anak...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. FnF akak sejak tengok kat dapur Bundo tu tak lena tidur dok mikirin dan buat ja hee alhamdulilah tercapai hajat dihati dan anak2 pun suke ok lah tu

      Delete
  14. Slmt berpuasa buat k.Noor sekeluarga. queen dok sengih..terliur nengok pegedil rangup k.Noor tu...hi..hi
    mudah bahan2nya dan membuatnya....boleh masuk senarai dulu..
    Sedapnya apam gula merah dan cucur udang kat bawah tu...dua2nya saya suka...sedappp.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama jugak mamasya ya,hari ni dah puasa ke6 macam cepat ja masa berlalu hampir seminggu udah dlam bulan ramadhan ni..
      apam yg lekang dek panas tu pegedil tu inspirasi Bundo tu kalau tk mmg tak terfikir nak kasi breadcrumbs pun kan, cucur udang pulak fav semua hhaa

      Delete
  15. cantekk bergedil ni, mulat2 comel...guaranty enak..pasti!!..

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home