Apam Nasi Salju Yang Gebusssss

Apam Nasi Salju Yang Gebusssss



ASSALAMUALAIKUM  dan salam pagi selasa untuk semua...
DAH lama rasa nya tak buat apam putih bersih ni kan
KALAU dulu sebut je apam pasti kita terbayang apa tu warna putih
TAPI sekarang ni sejak pandai bermain dengan warna kita hampir terlupa dengan apam putih
APAM ni pun permintaan dari kawan akak katanya nak apam yang warna putih
JADI nya kali ni akak simpan lah segala kaler2 merah kuning hijau oren segala tu jauh2
BIARLAH hari ni kita makan apam putih bak salju yang pastinya sangat lembut.....




UNTUK yang ingin mencuba boleh lah try resepi ni akak dah buat banyak kali 
MENGGUNAKAN resepi dan confem menjadi jadi

3 cawan tepung beras
1 cawan tepung gandum
1 cawan gula boleh tambah atau kurang ( pada tekak kak Noor dah ok manis )
1 peket yis mauripan
2 cawan nasi
3 cawan air
Kelapa parut putih secukupnya
Cara nya
Masukkan semua bahan2 kedalam mangkok besar kecuali nasi dan air,gaulkan dan ketepikan kejab
Kisar nasi hingga betul2 hancur dan campurkan dengan bahan2 yang di gaul tadi dan biarkan sebati
Perapkan selama 3 jam atau lebih sehingga adunan naik dan ber awan
Panaskan kukusan terlebih dahulu
Masukan adunan dalam acuan dan kukuslah selama 10 ke 15 minit untuk acuan yg kecil tapi kalau guna tray yang besar lebihkan masa kukusan lah
Dah masak gaulkan dengan kelapa parut yang telah dicampurkan sedikit garam
Lepas tu boleh lah dihidangkan dengan kopi kaw2 ke! teh kaw tarik ke! terpulang fav masing2 lah tapi bagi akak mestilah kopi kaw2 punyeee


25 comments:

  1. Asslmkum Kak Noor.
    Lama tak makan apam. Biasa balik kampung ja baru makan apam. Tu pun beli ja..Hehehee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan susah sngt nk buat tapi biasalah oran gmuda ni tak suka buat kueh yg gini kan Sue,beli pun beli janji apam kan

      Delete
  2. sejuknya rasa tengok apam tu kak...teringin lak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. namanya pun dah sejuk Mar makan lagi dingin lah masyukkkkkkk je dalam peyot heee

      Delete
  3. wow!! nampak cantik dan sedap tu..
    t.kasih follow saya..salam perkenalan di ucapkan..banyak yg boleh saya belajar dari sini... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam perkenalan jugak dari akak Sidah ya..
      ala sikit2 je akak pun tapi boleh kira nya tak lah lapar sngt kalau masuk sini heee

      Delete
  4. Salam Kak Noor...betul2 gebus apam snow itu...sedapnya...Rahel suka makan,tapi jarang banget buatnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlikmlsam Rahel
      biasalah Rahel kan lebih mesra dengan kek dan segala yg payah2 tu akak ni tak pandai sngt yg payah2 tu yg ni je pandai heee

      Delete
  5. Salam kak.
    Peberet sy ni....suka sngt apam nie....kdang buatnya bila x sabar tu....main ngap je walaupun x dak nyiurnya.....hehe.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. walikumuslam Syifa
      lama nya menghilang kemana ni?? yalah makan gitu saja pun sodap takyah nyoq pun

      Delete
  6. Kak Noor... ni fav kami ni kak, berketul2 kalau makan ni..sodap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak kak noor sampai suka apam ni sbb selalu akak buat hahaa Amie budak2 ni kena paksa dorang makan baru dorang suka heee

      Delete
  7. super mengancam la kaknoor.mmg gebusssss

    ReplyDelete
    Replies
    1. biar apam yg gebus Ina janji tuan dia kuruih heeee tak mau kalah jugak ni

      Delete
  8. Replies
    1. yes Mrs yg gebus tulah yg paling sedapppppppppp kan kan

      Delete
  9. salam syg kak nor,
    mmg zila x pernah buat apam nie..gebus gebas nampaknya..dh salin resepi..tunggu masa jew nk buat nie kak..kumpul smangat nie ..hehhehe gebus gebas tu kak nor:)))

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam cayang utk zila jugak,memang sedap si gebus gebas ni kalau lambat pasti kena kebas hahaa kemana pergi nya semangat waja tu zila cayang..

      Delete
  10. salam kak noor...suci lagi bersalju nampak kuih tuh...salin resipi siaaap! tapi nak makan sini dulu...naaak!

    ReplyDelete
  11. walikkumuslam mokwo boleh makan lah nak banyak mana pun kt sini akak sorang ja ni boleh lah sembang2 heee lepas tu baru lah mokwo buat apam ni akak kerumah mokwo pulak hahaha

    ReplyDelete
  12. Salam...memang peberet nekcik nii....satu lagi kalau nor tahu buat pakai air tapai..lagi wangi..tak sempat belajar dengan arwah emak dulu!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. walikumulsalam Nekcik..
      terimakasih sudi singgah sini,air tapai takde masa buat ni lagipun susah dpt jugak kat sini kena gi pasar malam segala jadi guna apa yg ada kt umah saja lah,sayang lah Nekcik tk belajar dulu heee kalau tak boleh ajr saya pulak..

      Delete
  13. Salam kak noor!!! alahaiii kat sini pun apam jugak, bestnya tengok kelapa parut dia tuuu, sini pyh nak jumpa kelapa parut mcm kat mesia huhu... kalau kat mesia boleh parut sendirik sbb ada mesin parut kalau kat sini kena beli kat pasar tp takde org jual kelapa parut yg elok putih melepak gini sumenya kelapa parut utk buat santan huhu..

    ReplyDelete
  14. waduh..mmg dh nmpak ketara kegebusan apam kaknoor wat nih..conpem cedaap ek!!

    ReplyDelete
  15. Hi Kak Noor, apam banyak cantik dan gebus. Sedapps....I suka dengan kelapa parut lebih sikit. hahaha

    Salam dari Amelia

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home