Bihun Bodo Gulung Telur Dadar

Bihun Bodo Gulung Telur Dadar



Assalamualaikum dan salam pagi kamis, sebenarnya hari ni dah kehabisan sayur, makan tetap jugak mesti kena makan, so akak goreng je bihun bodo - bodo * bodo-bodo makna nya goreng bihun takda sayur dan simple sangat bahasa orang Kedah lah tu hehee*
Jadi supaya nampak bihun ni lebih pandai sikit akak gulung je dengan telur dadar.
ALHAMDULILLAH sedap kalau dimakan masa panas-panas dan ditambah cili hiris ke cili jeruk ke dan ditabur dengan bawang goreng rezeki jugak tu kan pagi2 ni asalkan kenyang dan boleh sambung memasak lagi selepas ni, dan bolehlah pergi pasar beli sayur mayur.




Bahan dan caranya macam biasa lah, yang selalu kita goreng bihun atau mee tu, nama nya pun bodo kan mesti tak banyak bahan sangat, kak Noor hanya tumiskan bawang putih dan bawang merah yg ditumbuk dengan sedikit cilipadi, lepas tu bubuh cili sos dan kicap manis, tambah air sikit, masukan bihun dan gorenglah sampai masak, rasa garam lepas tu angkat.



Untuk menggulung bihun ni, kak Noor buat telur dadar dua biji telur kecik je, boleh jugak masuk garam sikit ke tak masuk garam pun boleh jugak sebab bihun kita sudah ada rasa  kan, lepas buat telur dadar letak kan bihun bodo tu dan gulung lah, pasti dia dah jadi pandai kan bihun ni heee, letakan cilipadi dan taburkan bawang goreng * psstttt bawang goreng tu homemade tau haha ranggup  dan sedap * makan panas2 pulak.
Memang terangkat ni....




Untuk yang tak suka bihun boleh lah jugak guna mee yg sudah di goreng, kalau ada sayur tak salah jugak nak letakan jadi tak lah nama bihun bodo or mee bodo lagi, terpulang lah kreativiti masing2 ya..
SELAMAT MENCUBA UTK ADIK2 SEMUA
SIMPLE YANG SEDAP :)

51 comments:

  1. hahaha sabar je la noor ni. Bodo bodo pun nampak mengancam tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yalah Bundo time tkde sayur semua buat bodo je heeee tapi insyaallah tuan dia tk bodo punya lah kan..

      Delete
  2. byk sgguh idea kaknoor.nak buat gak la..bodo2 jadi nampak lebih pandai gak hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha Ina cayang..
      buat jgn tk buat mesti anak2 Ina suka ni sbb ada telur haha tak banyak kerja sngt mama nya kan..

      Delete
  3. Kreatiflah kak Noor nie,bihun bodo tu pun sedap nampaknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Naz...
      kadang2 tkde idea jugak,ni spontan idea dtg sbb nampak kosong je bihun sbb tkde sayur so terpikirlah nak gulung dgn telur alhamdulillah anak2 suka boleh try lah Naz ya

      Delete
  4. Assalamualaikum kak Noor sayang hee..syukur ada sarapan pg...sdp tu..dgn telur dadar lg....suka saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalikkumuslaam Sheila..
      heheee time lepas gulung mmg sedap Shiela tambah cili kasi pedes lagi besttttt heee

      Delete
  5. HI Hi, kelakar lah Kak Noor nih...tapi bodo2 pun sedappp kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mar....mmg sedap Mar cuma sikitttttttttttt bodo tapi bila dah gulung dgn telur dadar rasa nya adalah pandai sikittt heeee

      Sury....wah sama lah kita ni Su tapi mungkin Su punya yg lebih pandai kot kan heeee

      Delete
  6. Pagi kak nor...ingt kn ape bodo tu tadi....cam tu cer dia eh....bodo pun sedap gak kan..baru je bekpes bihun gak...:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai Sury..
      kita serupa hari ni kan berbihunnnnnn oklah tu sehati sejiwa kot kan

      Delete
  7. As'salam Kak Noor

    ewahhh...menu bodo kalau dihantar kerumah ct harus sepinggan juga habisnya hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalikumuslam Ct..hehee malu nak hantar umah Ct menu bodo2 ni nantilah masak yg lebih pandai baru lah boleh hantar heee aduiii

      Delete
  8. sedapnye tengok bodo gulung telur dadar....lagi2 perut tengah lapar ni belum sarapan......"telan saliva" je lah saya kakak..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nora,...kesian deh kena telah saliva atu, mun dekat boleh jua di hantar ni yg bodo2 ni hee siapa pun boleh buat Nora tak payah nk telan saliva banyak2 haha

      Delete
    2. klu dtg penyakit "M" tu yg kene telan "saliva" jer kak noor.......hehehehe...kak maaf saya tak faham "atu","jua" & "mun"....apa maksud nyer....ooopppssss....

      Delete
  9. assalamualaikum.. kak noor..
    sedap plak tengok bihun goreng bodo-bodo pun.. telur tu yg buat lagi menarik.. tak cukup ni kalau setakat segulung.. mau2 nak 3 gulung sorang.. wahahahahaha.. tamak kan.. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikkumuslam Nani..
      klaau makan 3 gulung alamat badan pun naik 3 kali jugak ni awas yg bodo ni bahaya tau heeee

      Delete
  10. Ni bukan bodo lagi kak,kalau akak buat berniaga mesti laku kak.Beruntung sape yang dok berjiran dgn kak noor ye.Bihun gulung kak noor...thumbs up.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Norzie..
      Insyaallah kalau ada rezeki nnt nak buat jugak heee berniaga kecil2an ek mana tau nasib baik hee

      Delete
  11. salam kenal kak nor. creative nye buat bihun mcm tu kan? ala2 twister KFC malay version. huhuhu. boleh try nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. RedRose...
      idea datang tak tentu masa time tkde sayur nak dimasak dtg idea nak menggulung dgn telur dadar so gohead aje sedap jugak tau boleh lah kalau nak try mmg sedap

      Delete
  12. memasak pun kreatif...siap gulung lagi tu....memang nampak sedap dan menarik utk dimakan...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aisyah..
      yalah anak2 kalau tengok yg gini mesti nak bergulung2 tak cukup segulung mummy kena kreatif lebih sikit utk tarik minat budak2 tu kan heee

      Delete
  13. Replies
    1. macih Zura...
      nak makan lah dik mesti kena kreatif tapi kreatif macamana pun hancus jugak kat dlm perut tu kan heee

      Delete
  14. Bodo bodo lah Kak Noor janji sedap di makan :P tapi Kak Noor dah sekolahkannya jadi pandai ok lah tu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha betul tu Yati tak susah pun nk kasi pandai kan bihun ni kan kasi telur je dan dan pandai kan haaaa

      Delete
  15. salam Kaknoor sedap nie...hehe makan dengan secawan teh panas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumlsam Noor mmg sedap + nescafe sebab dah V teh dah tak main mesti kena nescafe baru kaw kaw sikit Noor

      Delete
  16. bodo-bodo pun kalau bagi kat anak2 saya gerenti licin kak noor.. hehe... memang feberet dorang ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madihaa,,
      telur mmg tak dpt dipisahkan dgn anak2 kan sama lah kat sini apa saja kalau dgn telur pasti licin punya, bukan apa memudahkan kerja kita jugak tu kan masak yg simple tapi anak2 tetap suka makan oklah tu..

      Delete
  17. Amboi kak noor ngancam eh bihun gulung tu..ala pataya gitu..bebudak suka ni kak nor bergulung2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu Zila ala pataya kan, oklah tu cari kelainan dgn menggulung bihun janji sedap kan boleh try Zila,,

      Delete
  18. apapun yg kk noor masak semua nampak sedap, tq share ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. KA, ish malu je jgn lah kata semua akak masak sedap ada lagi yg terer merer tu akak hanya resepi bodo2 je ..

      Delete
  19. nama bihun bodo yg x leh blah tu kak...

    kat espie org pggil bihun tonggek kan...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fatiha, hahaha betuii bihun tonggek pun orang pangge jugak kan tapi akak dah biasa bihun bodo2 ja heee

      Delete
  20. salam kak noor,
    makan ni saje compem kenyang, jangan capai nasi dah ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rohah.. tahan ooooo makan ni sbb ada telur tu bodo belakang kira janji kenyang sampai petang heeee

      Delete
  21. takde sayur tp ada telor dadar dh cukup sedap sgt...makan panas2 memang bertambah-tambah dlm pinggan hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah Mas sesekali makan cincai2 yg bodo2 ni mmg terangkat pinggan oooooooooo heeee

      Delete
  22. Kadang2 yg simple pun sedap! Saya dah letak resipi cistat tu kat ruang komen entry pasal cistat tu. Ok kak noor, hulur sikit mee bodo gulung telur tu. Baru balik keje ni, penat, cam malas pulak nak sediakan makan mlm ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terimakasih Sweetie, sudi bagi resepi ur cistat tu terimakasih daun keladi tau, kalau ada resepi sedap2 nnt bagi lagiiiii heeeee sorry ya kak noor main2 ja tu..

      ala bihun bodo2 yg tak seberapa sangat lah Sweetie nak jugak hulur kat U tapi apo dayo jauh bebeno ni....

      Delete
  23. wadussss Kak Noor sygggg...mee bodo2 ..tpi mgancam hbis la kak...suka dgn idea akak tu..kreatifff...
    mesti sedap mee hoon tu bile dh dgulung dgn telur dadar tu...nyummmmyyyy

    ReplyDelete
    Replies
    1. kreatif orang tua QH tak kemana pun sekadar utk menyenyangkan di pagi hari boleh lah, nnt QH boleh lah buat mee ke kue teow ke yg di gulung mesti lebih hebat dari ini kan sbb idea orang muda lagi lagi lagi kreatiffffff dan inovatifff kan

      Delete
  24. Aslmkum K.Noor...
    kreatif k.Noor buat bihun gulung telur gini....dah bukan bihun bodo2 ni...hi..hi.
    re; kalaulah dkt mau sy peluk erat2 K.Noor. mmg satu pengalaman menarik di Tanah Suci...nanti akan kongsi cerita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumslaam Mamasya..
      macih sudi singgah jenjlan sini, pengalaman yg paling syok dlam dunia ni pengalaman pi haji lah kan tkde yg lebih manis dan sayu pun ya jugak bila berada disana, nnt nak dengar cerita mamasya lagi..

      Delete
  25. Amboiii K.noor, ala2 hidangan masterchef gitu..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai masterchef apa nya Sofea yg ala2 kampongan ja tu bodo2 lah katakan heee

      Delete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home