Copyrights @ Journal 2014 - Designed By Templateism - SEO Plugin by MyBloggerLab

Saturday, November 17, 2012

,

Sup Ayam Kampong Berempah Yang Susah Mau Cakap!!

Share



ASSALAMUALAIKUM  dan salam hari minggu, diharap semua nya sihat walafiat dan selamat bercuti untuk adik2 dan mama nya jugak, kena banyak bersabar lah sebab disini belum lagi start cuti, nak buat macamana lain padang lain belalang lain pulak undeng2 nya kan, takpe dah tak dapat berjalan duduk rumah apa lagi aktiviti masak lah jawab nya..

Ni menu simple je, kebetulan ada yang offer ayam kampong, so akak beli lah dah masak rendang sebenar nya tapi tak sempat nak snap hahaha tau2 lah tak sabar nak makan sampai lupa nak snap gambar, ni yang lebihan nya masak sup je tapi di kasi rempah2 sikit lah resepi hentaman je ni tapi alhamdulillah sedap jugak





Bahan nya
1 ekor ayam kampong dibersihkan diperapkan dengan sedikit tepung dan garam,kemudian baru lah dicuci bersih untuk menghilangkan bau ayam
10 biji cili padi di mesin
5 ulas bawang merah dimesin
3 ulas bawang putih dimesin
1 inci halia dimesin
1 sudu jintan putih digoreng tanpa minyak dan dimesin kering
1 biji kentang di belah 4 atau 6
2 batang serai ketuk
1/2 batang karet dihiris bulat
1 biji tomato dibelah 4
daun sup secukupnya
sedikit kulit kayu manis, bunga cengkih dan lawang
sedikit minyak untuk menumis
garam dan serbuk perasa
air secukupnya
bunga kantan siapa suka boleh lah utk mewangikan sup


Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumislah kulit kayu manis, bunga cengkih dan lawang jugak serai dan masukan bahan  mesin dan tumislah sehingga wangi, masukan ayam gaul rata dan biarkan ayam kering air baru masukan air dan masaklah sehingga ayam lembut.  Masukan kentang, karet, garam dan serbuk perasa. Dah cukup rasa baru masukan tomato dan daun sup, kak noor suka letak kantan untuk wangikan sup tu, kalau ada yg tak suka lupa kan saja ok, ni kes sayangkan bunga kantan yang berlambak2 kat rumah ni
Kemudian boleh lah dihidangkan taburkan bawang goreng baru kaw2 punya sup, tapi masa ni bawang goreng takda lain kali ya kita kasi bawang banyak2 hahaha...




Alhamdulillah sup ni memang sedap dan wangi lagi pun terasa pedas dan berempah sedap di ratah apa lagi sup ayam kampong yg agak keras2 memang BANYAK SEDAPPPPPPP....


12 comments:

  1. Assalamualaikum kak noor..
    selamat berhujung minggu gak.. :)
    amboiii tajukkkk.. terkezut makyong baca tadi.. susah mau cakap lah.. hihi
    sedap kak.. sup ayam kampung mmg susah nak dapat kan.. kalau ada pun mahal sket rege nye.. sama gak dengan ayam kampung goreng kan.. wangi nye lenmacam.. lebih sedap.. :)

    ReplyDelete
  2. Walala... Kak Noor cayanggg! Sup ayam kampunglah pulak! Ni yang buat Amie tak sabar nak balik kampung sebab bonda mesti sediakan banyak ayam kampung kalau kita balik! Memang sedap masak sup kak Noor, rebus lama-lama sikit dengan api perlahan, lembut2 liat gitu dagingnya!

    ReplyDelete
  3. saya puna ada sekor ayam kampung nenek bagi, belum tau nak amsak apa... macam nak trylah masak sup ni wallah...

    ReplyDelete
  4. Sup ayam kampung peberet sy & mak...hehe:)
    sodap!

    ReplyDelete
  5. Salam Kak Noor... kalau nak guna tulang ke daging ke.. ikut resepi ni boleh tak, sbbnya kalau sup ayam makan kuah jer.. isinya tergolek dok tak usik

    ReplyDelete
  6. salam kak noor, dah lama tak meratah ayam kampung..
    nampaknya hentaman sup yang enak sekali..segerrrrr

    ReplyDelete
  7. Salam Kak Nooriah...
    tambah power la lepas mkn sup ayam kampong ni kan?..hehehe..

    ReplyDelete
  8. Memang tak bercakap pun ni ha, tapi ternganga nengok sup ayam tu. Haish! buat meleleh air liur je.

    ReplyDelete
  9. kalau dah susah mau ckp mmg sedap la tu kak nor:)) pergghhhhh3x terliur kita..:)

    ReplyDelete
  10. cmne nk ckp ni kak...kalu dh susah spi cmtu skali...hehe...nk mmg sgt mgoda n tliur juga dbuatnya ni...hihi

    ReplyDelete
  11. Salam Kak Nor,
    ayam kampung... sedap tu ... semangkuk tak cukup ni..

    ReplyDelete
  12. salam kak nor..wah..fav sy ni sup ayam kg..ssh nak ckp sbb mmg sedap!

    ReplyDelete