Bubur Pulut HItam Berjagung

Bubur Pulut HItam Berjagung





ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT PAGI untuk semua adik2 blogger yang masih sudi singgah disini,  hari ni nak show bubur pulut hitam yang dah lama akak tak buat dan merasa,  sebenar nya dah lama nampak beras pulut hitam dalam petiais dok sibuk buat itu ini, tak terbuat bubur ni, lagipun kat rumah anak2 memileh sangat tak suka bubur macam ni, kalau akak buat bubur ni, Pakwe akak saja yang makan dengan Makwe nya hahaaa




SEMALAM TU bertekad walaupun yang makan hanya dua orang nak buat jugak bubur pulut hitam ni, sebab makanan tradisi ni sesekali layan memang best, apa lagi kalau dimasak pekat, manis dan suam2 kuku aduhh menang terangkat ni...

UNTUK adik2 yang tak pernah buat jom tengok resepi mudah ni


1 cawan pulut hitam di goreng atau di sangrai dalam kuali sekejab biar wangi baru lah di rebus sehingga lembut bersama daun pandan
1 tongkol jagung di hiris ambik isi nya
2 cawan santan pekat
1 cawan gula putih * boleh kurang untuk yg tak suka manis
secubit garam
sedikit sagu yang direndam terlebih dahulu
2 helai daun pandan


BILA beras pulut hitam sudah lembut masukan gula,  garam dan jagung, kacau biarkan gula hancur baru masukan sagu
Kacau lagi biarkan sagu kembang baru masukan santan dan tunggu sehingga mendidih boleh lah di angkat dan di hidangkan..






KALAU kita masak terbanyak dan tak habis dimakan bubur ni boleh di simpan dalam tempat frezer biarkan keras, lepas tu kalau rajin buat lah tahi minyak dan taburkan di atas bubur ni memang sedap sebab akak dah cuba buat, tunggu rajin akak pun nak buat tahi minyak lagi sebab bubur ni memang dah sedia buat banyak hahaa...

12 comments:

  1. Pestime dengo pulut hitam berjagung...mmmm...yummy2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kebetulan ada jagung dik tulah akak masukkan aje tapi alhamdulillah sedapppppp

      Delete
  2. Sedapnya kak....dah lama tak makan bubur pulut hitam ni.Kat rumah saya pun sama,saya sorang aje yang layan bubur yg manis mcm ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yalah Norzie, kadang2 kalau kita sorang je makan mmg lambat lahbuat, tapi kalau fav anak2 pasti laju kan itulah pengorbanan seorang ibu kan sanggup buat apa saja demi anak2 hee

      Delete
    2. Samalah kita kak Noor, kalau bukan faveret anak-anak memang masakan tu sepi sendiri... kadang2 dah berbulan2 tersimpan dlm freezer... sebab tu bila mereka ada di rumah... cuma masak makanan yang mereka suka saja... sebab x nak membazir... dan menjadi hidangan tong sampah...

      Psst! kak Noor, kalau saya dtg Brunei, apa tempat2 menariknya ya?

      Delete
    3. wah sama lah kita Sweetie berkorban demi yg tersayang je kan...

      Sebenarnya Brunei taklah banyak tempat2 menarik lagi pun negeri nya kecik comey je, tapi biasanya kalau kenkawan dtg akak akan bawa ke kampong air satu tempat yg tkde di Malaysia,rumah,masjid,sekolah dan macam2 atas air...

      Boleh jugak dibawa ke Empire hotel 7 bintang milik sultan,sekadar bergambar dgn bangunan nya yg megah itu sja, yang lain2 tu biasa lah lagipun Brunei negeri yg masih membangun heee tapi kalau nk dtg tkde masaalah boleh kak Noor bwakan tapi jgn nyesal pulak

      Delete
    4. Kalau saya ke Brunei, xnaklah menyusahkan kak Noor... lagipun cuma tanya2 je dulu... org kata bwat survey dulu.

      Delete
    5. oh tak nak jumpa kak Noor ke Sweetie?? alahai siann akak ni, tak kisah lah tu, tapi kalau U dtg sini mesti kena dtg umah kakak jugak tau, acara wajib utk makan tenghari ke, malam ke lepas nak gi mana pun ok lah ya heee

      Delete
    6. Kak Noor, saya tak kata tak nak jumpa... saya tak nak menyusahkan kak Noor, bawa saya kesana kemari... kalau ke Brunei dah tentulah saya nak jumpa kak Noor, nak rasa masakan dari air tangan akak tu... tp bukanlah waktu terdekat ni... ini baru rancangan... tengah raba-raba poket ni...ada ke idak duitnya...

      Delete
    7. alahai Sweetie, apa lah snagat masakan akak ni masakan kampongan yg entah sedap entah tidak pada Sweetie, tapi insyaallah kalau U kat sini pasti akak akan sediakan yg best2 utk di jamah chewahhh, ala jangan banyak raba2 sngt heeeee nnt terkena kat lain pulok haha jgn marah ya darling

      Delete
  3. Aslmkum K.Noor.
    bubur pulut hitam antara bubur yg saya suka...tambah sedap kalau letak jagung gini.samalah kat rumah kalau buat bubur manis....pakwe dan makwe je yg mkn....hi...hi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalikumuslam Mamasya.
      yalah tu jarang akak buat bubur ni sbb mmg gerenti tak habis kalau buat banyak, sbb hanya dua biji mulut2 tua je yg nak makan hahahah,budak2 ni takut hitam kot tu lah tak mau makan, diaorang tak tau yg hitam tu lah yg sangat sedap kan....

      Delete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home