Lepat Ubikayu Menu Tradisi Yang Mantop

Lepat Ubikayu Menu Tradisi Yang Mantop



ASSALAMAUALAIKUM dan salam sejahtera untuk semua adik2 blogger yang masih sudi singgah ke sini,  hari ni dari pagi2 lagi kempen kat luar rumah biasa lah, asyik dok kat dalam rumah manjang sekali keluar kat luar tak sedar rupa nya dah ada ubi kayu yang boleh di tuai, sebab ubi kayu dah terjongol keluar hahaa menunggu tuan nya keluar dari rumah je, jadi dalam hati memang dok teringat nak buat lepat ni sebab dah lama tak makan, sampai lah hajat petang ni nak makan lepat ubi, resepi nya sangat mudah, ikut resepi akak lah ...






1 kilo ubikayu di parut 
1 bungkus serbuk santan tak kisah lah jenama apa janji halal
3/4 cawan gula merah
2 sudu tepung ubi
secubit garam
daun pisang secukup nya

  Ubikayu yang telah di parut di perah buang air nya supaya hilang rasa pahit2. 
 Masukan semua bahan2 santan, gula merah,tepung ubi dan garam dan gaul sebati.
  Kacau biar sebati dan mesra semua nya 
 Kemudian boleh lah di bungkus di dalam daun pisang dan di kukus.
  Kukusan mesti lah di panaskan terlebih dahulu tau baru lah masukan lepat ni.
 Kukus lah selama 15 ke 20 minit atau sehingga masak
Boleh lah di hidangkan dengan kopi panas lepat ubikayu ni lazattt sangat
PADA YANG SUKA MEMANG TAK CUKUP SATU HEHE...





OPPPSS terlupa lah pulak, akak masukan sedikit pewarna kuning dalam adunan ubi nak bagi cantik lah kononnnn....




LEPAT UBI  bebas dimakan bila2 masa saja hatta waktu malam2 macam ni heeee jom
Melepatttttt......

22 comments:

  1. ooooo Kak Noor cayanggggg....
    lepat ubikayu Kak Noor buatku jadi rindu pada bonda... masa kecik2 dulu sebelum tidur, bonda selalu buat lepat, siap kukus lagi untuk dibuat sarapan pagi! Mana nak cari lepat ubi malam-malam gini kak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amie cayang..
      cepat berenang macam dulu2 tu best ni akak hantar kat tepian laut tu je heheee, alahai kesian nya Amie, esuk2 buat lah yg lebih sedap dari ni resepi nostalgia ni kan,aruah mak akak pun mmg suka lepat ni Mie huhu teringatlah pulak, Al Fatihah..

      Delete
  2. Tengah membakar roti... jalan jap 'rumah' kak Noor... oo buat lepat ubi... Masa kecik-kecik dulu menyampah kalau arwah mak buat lepat ubi... tak suka... Tapi sekarang rindukan pulak makanan2 tradisonal ni. Arwah mak dulu seingat saya dia tak letak santan... cuma gula merah saja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh meroti ke Sweetie cayang, patut lah wnagi sampai ke Brunei ni, belum asak ke, hanta sikit nak rasa sebelum tido ni heee,
      kita ni mmg lah kan jarang menghargai masa ada, bila dah tkda baru lah terrindu2an kan, skrg ni nak makan apa pun mesti kena buat sendiri huhu sedih lah, bak roti sikittttt Sweetieeeee

      Delete
    2. SELAMAT TAHUN BARU 2013 kak Noor! Kita ni kalau tahun baru omputih ucap selamat tahun baru, tapi tahun baru kalender Islam tak pernah nak ucap kan... agh! tak kisah lah...

      ...roti tu dah habis la kak Noor!.... kuat tul saya makan.... he..he..

      Delete
    3. SELAMAT TAHUN BARU JUGAK dari kak Noor utk Sweetie, betul lah tu kan kita ni selalu mengagungkan tahun omputih ni, sedangkan tahun islam sunyi sepi je sepatutnya terbalik dah kita buat tu kan..tkpela roti dah habis akak kena buat sendriri lah tu tapi kalau dpt makan yg Sweetie punya lagi besttt kan

      Delete
  3. assalam kak
    singgah terus bila nampak lepat ubi ni, sedapnya memang gemar sgtlah sy ni kak he he liat2 ubi tu fuhh memang suka bila dpt duk ulang2 je la. dulu mak rajin buat jg kita tolong lipatkan je

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalikmslam Mama Sara..
      tercium wangi ke masa akak sedang ngukus tu haha sila lah rasa ambik satu dua tiga no hal punya, dulu2 resepi lah yg jadi hidangan kita pepagi kan sebelum ada kek dan roti skrg ni semua nya dah berubah kan

      Delete
  4. terasa-rasa lembut lepat tu dalam mulut.. aduii,..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang lembut sangat Che Mid heee menu nostalgia mmg hebat kan, susah nak cari kedai ni hanya dirumah saja itupun kena rajinkan diri korek ubi dan sagat ubi lagi heee

      Delete
  5. Salam Kak noor !!!
    Saya mmg sukaaaa lepat ubi kayu nih tapi tak penah buat seniri lg ...ni dah ada resepi kak noor ni boleh la try bila rajin nnt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. walikmslam Kak Nita sorry ya seharian berbusy2 banyak sangat urusan, lepat ni sangat senang janji ada ubikayu pasti menjadi tu kan..

      Delete
  6. salam syg kak nor,
    aah kan mmg rindu nk makan lepat ubi..mkana dolu..mak kerap buat time zila kecik2..buh gula merah alahaii...ingat kg he hhe:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai Zila cayang, yalah lepat ni kan menu orang2 lama makna nya mmg makanan mak2 kita dolu2, akak pun dolu2 mmg tak pernah buat jugak tapi semenjak dua menjak ni kalau dah teringin nak makan terpaksa lah kena buat sendiri, boleh lah balik kalau dah teringat tu..

      Delete
  7. Makanan kampung ni memang sedap.... tambah-tambah lagi kalau buat sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai Shidah, tidak syak lagi makanan kampong mmg terbaik kan, tapi biasa lah kalau yg sedap ni mesti kena buat sendiri sbb jarnag jumpa kat kedai hee

      Delete
  8. sedapnyer kak noor.. lepat ubi kayu segar dari ladang.. hehe.. kat kg saya & kg mertua tak boleh nak tanam ubi kayu ni... sebabnya ada 'buldozer ekor kerinting' suka2 hati dtg sodok.. kira nasib2 je ubi sempat berisi.. kalau tak bernasib baik memang tinggal batang ubi jelah.. hehe..

    ni ada cerita kelakar nak share ngan akak.. baru2 ni sy ajak suami ronda2 kg org asli berhampiran kg suami.. tak pernah masuk situ walau dah kawin lebih 13 tahun.. sy tengok kat kg tu pokok ubi kayu kemain subur lagi.. geram je nampak pucuk ubi yg gemuk & segar2 tu.. hehe.. sy tanya ler ngan suami kenapa org asli ni elok je tanam ubi.. 'cik bab' tak kacau ke...? suami sy jawab tak sebab cik bab nak kacau org asli tu yg akan sembelih dia dulu... mana cik bab berani nak masuk kg org asli.. hehehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap Madihaa kalau dah lama kita tak makan lepat ni apa lagi hasil tanam sendiri, alahai masih banyak ke benda buldozer tu kt kampong mertua Madihaa, ingat kan dah terhapus semua zaman skrg ni, kalau masih ada mmg ubi ni makanan fav dia pasti tk boleh tanam punya..

      hahahhaa gelak besar dulu dengar cerita Madihaa,nampaknya orang asli menang lah dlm hal tanam ubi ni ya sbb awal2 dia dah KO kan pengganas nombor 1 tu hahaa

      Delete
  9. hwaaa...hanya mampu memandang shj... mana nk carik ubi kayu kat jepun ni... daun pisang pon tak kuasa nak beli... mahal dah tu koyak2 pulak... nak order 8 ketul dari kak noor...hehehehe... anyway, jenuh gak kan nak parut ubi kayu sekilo... tabik spring pd kak noor

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai FnF, akak baru je gi rumah FnF nampaknya kita ni selisih kt tengah jalan daaaa ha haha tak jumpa pulak tadi tu ya ..

      ala takyah lah nak beli daun pisnag kalau mahal sngt, order je dari kak noor FnF haha, sekilo tu belum buang kulit dia lagi tu dah buang kulit cuci bersih kejab je akak parut heee

      Delete
  10. waauu..lama kita tak buat, seronok ada tanaman sendiri..kita tak tanam lg pokok ni kak, simpan niat je dr hari ke hari..

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat tahun baru Rohah mmg sonok tanam ubi ni Rohah takpayah nak tunggu tanam dan tinggal je pastu sesekali kuar tengok dah jadi ubi ke belum hahaha ala 5 minit pun kalau nak tanam cepat2 tau

      Delete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home