Sayur Asem Power Punyaaaa..

Sayur Asem Power Punyaaaa..




Assalamualaikum dan selamat pagi selasa yang dingin sangat, sebab baru je lepas hujan, cuaca yang lembab macam ni makan apa pun memang sedap ni, hari ni kak Noor teringin nak melayan selera sendiri, walaupun takde keturunan jowo dan sunda tapi tetap sukakan sayur asem ni, mula suka dari bibik akak yang ke berapa dah tak ingat, dia memang pandai masak, sekarang ni kalau teringin memang terpaksa buat sendiri, tapi sebenar nya tak susah pun cuma banyak je bahan2 nya tu, jom semak bahan dulu ok..





BAHAN KISAR

3 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
1 batang serai 
7 atau lebih cili padi
5 biji buah keras


BAHAN SAYUR

2 tongkol jagung dipotong kecil
1/2 biji betik muda di potong kecil jugak
3-4 urat kacang panjang di patahkan
kebetulan ada kacang sireh akak letak je
1/2 cawan kacang tanah
terung pipit secukupnya 
cili besar dihiris
terung ulam yang bulat tu dibelah 
terung ulam ni tak de pun takpe
2 - 3 helai daun salam
sedikit lengkuas diketuk
1/4 cawan air asam 
sedikit belacan
garam dan gula untuk perasa


Panaskan air dalam periuk dah mendidih baru masukan bahan kisar, biarkan mendidih lagi sekali dan masukan betik muda dan kacang tanah dan lengkuas.
Masaklah sehingga kacang dan betik  lembut masukan air asam dan air belacan, garam dan gula
Masukan lagi terung pipit dan terung ulam, kacang panjang, kacang sireh,daun salam dan cili hiris
Rasa lah kuah nya dah cukup rasa boleh lah ditutup api dan dihidangkan dengan nasi putih





KAK NOOR SANGAT SUKA KAN SAYUR NI SEKALI MAKAN DAN JATUH CINTA, TAPI SAYANG ANAK-ANAK TAK SUKA JADINYA JARANG BUAT, KALAU BUAT SAYUR NI MESTI DAH SIAP MAKAN NAK MERATAH LAGI HAHAHA...


29 comments:

  1. nmpk pun menarik... kompem rasa pon sodap

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk yg nak kurengkan berat badan di syorkan makan sayur ni pasti kenyang dan pastinya sedap Nieza jgn makan nasi banyak tau heee

      Delete
  2. Macam-macam ada kat dalamnya, ya? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. asyura versi sayur kakcik Nur macam2 ada dan macam2 rasa jugak yg hebat sekali rasa jagung dan kacang tu hee

      Delete
  3. Replies
    1. sedap bangat ni Nurul akak sangat2 suka tau meh join!!

      Delete
  4. Assalam kak noor,ari ni mai melawat ngan mozilla..harap2 xkena reject hahaha..
    Menu umah kak noor suma cam sy tak pernah makan..menarik dan very rare nk jumpa....kelazzz

    ReplyDelete
    Replies
    1. walikmlsam LIna, insyaallah kali ni confem tk kena reject tu, akak pun tak tau jugak kenapa Lina punya selalu kena reject sbb jarang singgah kot heee..

      oh yeke tak pernah makan ni pelik sngt ke LIna akak punya makanan ni hahaah ni menu indon lah

      Delete
  5. 1st time tgk sayur asem ni,nampak mcm sedap ye kak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh yeke Norzie alahai dah lama akak makan ni tau sejak ada maid dan anak2 masih kecik srkg ni dah masuk Uni dah 3 orang ,tkpe buat lah Norzie mesti sedap dan nak buat lagi

      Delete
  6. nmpk sedap....mcm2 ada..kacang sireh tu camne rupa dia ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg sedap Aishah confem ni..
      oh tak tau ke kacang sireh vs kacang botol vs kacang kelisa
      itu je kot nama yg akak tau..

      Delete
  7. Telan air liur je lah... slurrrp!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sweetie, apa leh buat kena telan air liur dulu lah memang slurrp mlurrrp tau sayur ni kalau U tak caya kena buat sendiri jagung ni dah standbye utk buat kali ke2 dan ke3 haaa

      Delete
  8. wah kak noor..mkn lauk asam sedap kan selalu mkn asam kngkung, keladi....siap jagung, kacang botor bgai ye..kt sarawak org pnggil kacang ceper kak noor..rebus2 ni kena ikan goreng garing, sambal belacan oo mak aii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap Norzila sampai hubby pun terikut2 suka jugak,oh kat sarawak kacang ceper ke, macam2 jugak nama nya ya, mmg akak makan dgn ikan masin je pun sodap ni hee

      Delete
  9. Baru tengok asam jagung ni kak nor... semestinya sedap masakan kak noor ni.. yummy :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah Nur tuan umah kata sedap sangat kuah nya enak dan slurp mlurp boleh try kalau tak percaya heeee

      Delete
  10. Sedap nye....mkn jgung tu je dh kenyang...:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. fav akak jagung dan segala jenis kacang Sury mmg kenyang kalau meratah je pasti jagung dulu yg habis haaa

      Delete
  11. No komen..Telan air liur ja la. Sedapnya kalau hirup mcm tu ja. huhuhu (^_^)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai Sue, tak komen ke tapi tulis jugak ni heeeee mmg sedap dan confem sedap cepat cari jagung dan buat heeee

      Delete
  12. Aslmkum k.Noor.
    sy belum pernah rasa sayur asem ni. tp suka sayur2 campur gini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. walikmslam Mamasya..
      kalau rasa sekali mesti nak lagi dan lagi tau, try lah yg wajib mesti ada jagung dan buah keras tu sayur lain2 tu sunat je

      Delete
  13. salam kak nor
    nak amik jagung tue dulu la..nmpak sangat2 sedap kak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sila2 Zila jangan malu akak pun mmg cari jagung dulu jugak kalau makan ni hahhaa dah habis jagung baru cari yg lain confemmmmm sedap don worry

      Delete
  14. memang mantap sayur asem tu kak noor, selera sangat tgk : )

    ReplyDelete
    Replies
    1. mantap sangat ni Evelyn tang jagung dia tu besttt manish heeee

      Delete
  15. Assalamualaikum kak noor,
    sudah bertukar wajah blog kak noor..semakin mantap...cantikk..
    sayur asem tu sangat sedap nampaknya...izin copy resepinya ya kak noor..liha suka sayur asem ni..tapi ank2 n suami tk suka pulak...senasib la kita kak noor...

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home