Acar Limau Caca Marba

Acar Limau Caca Marba



ASSALAMUALAIKUM dan salam jumaat yang pertama di tahun baru ni, semoga semua nya sihat walafiat hendak nya, kalau ada yang kurang sihat tu ,atau yang rasa macam nak demam2 je tu eloklah makan acar ni yang rasa nya masam2 manis pedas ni heee, tak perlu makan ubat, rasa nya makan acar ni pun dah boleh berpeluh heeheee...

Hari ni busy sangat elok lah kita tengok resepi saja lah ya ..




BAHAN
 2 biji limau nipis direbus sehingga lembut campur gula dan garam sikit
Buah2 kering sukahati je nak letak, kat sini akak letak
Sedikit prun, limau kering, kismis
10 ulas bawang putih di belah dua
10 ulas bawang merah atau lebih di belah dua atau tiga
2 inci halia dihiris memanjang 
sedikit biji sawi dan bijan
1 sudu ketumbar yg sudah digoreng dan di mesin 
1 sudu jintan manis digoreng dan di mesin
1 sudu jintan putih di goreng dan dimesin
2 sudu cuka makan
2 sudu serbuk cili
3 sudu gula merah
secukupnya kulit kayu manis, bunga cengkih dan bunga lawang
garam secukup rasa
5 biji cili padi


CARA
  • Buah limau yg sudah di rebus dibelah 4 *kalau tak suka isi nya boleh lah dibuang tinggalkan kulit nya,akak buang sikit lah supaya tak pahit sngt
  • Masukan 3 sudu minyak dalam periuk dan tumislah bahan hiris,bawang merah, putih, halia dan kulit kayu manis,  bunga cengkih dan bunga lawang jugak biji sawi
  • Kacau biarkan layu sekejab masukan bahan mesin jintan manis, putih dan ketumbar dan kacau selalu supaya tak hangus
  • Kalau perlu tambahkan sedikit air bersama - sama  serbuk cili  dan masukan bersama bahan tumis, kacau lah biar sebati
  • Kacau sehingga serbuk cili pecah minyak
  • Masukan buah2 an kering jugak limau yang telah di belah tadi.
  • Tambahkan cuka, air, gula merah dan garam dan bijan
  • Masak lah dengan api yang perlahan dan boleh lah di tambahkan dengan cili padi atau cili besar pada yang tak suka pedas
  • Tambahlah air kalau ia nya terlalu kering, acar ni lebih sedap kalau ada kuah sikit2
  • Dah cukup rasa masam manis pedas dan masin boleh lah ditutup api
  • Acar limau ni elok di biarkan semalaman baru di makan.








KALAU masak acar caca marba ni mesti di gandingkan dengan ikan masin baru best, di sini akak guna ikan masin yang nipis tu, di rendam sekejab supaya kurang masin baru di goreng ranggup, baru lah makan nasi bertambah2 ni tak percaya mesti cuba, kenyataan nya tuan umah dah tambah nasi dua ke tiga kali 
hahahaa




OK untuk adik2 semua selamat mencuba lah kalau sudi
LEPAS ni nak buat kek pulak hahaha...



11 comments:

  1. salam kak nor..
    owhh kena lawan dgn ikan masin ke kak..smakin brtambah2 makan nasi kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. walikmslam Zila.. mesti kena berpasangan lah kalau acar limau pasangannya ikan masin heee baru nasi tak cukup2 hehe

      Delete
  2. Sedap2..selain acar nie....acar buah pun pebet gak kak.....time bula pose...mkn time sahur tu.....mmg best lah..!..

    ReplyDelete
  3. saya tak reti mkn acar buah tapi yang ni nampak enak sekali. rasanya mao cobak... hehehe

    ReplyDelete
  4. slm Kak Noor...
    mcm best aje acar limau ni mkn dgn ikan masin...leh try ni klau dh akak cakap leh btambh mkn tp cmne nk diet nti...hehe

    ReplyDelete
  5. Salam Kak Nooriah..
    macam mo fengang saya tengok acar limau ni...aduii..kalau ada ikan bakar....laju meternya...

    ReplyDelete
  6. salam kak, kecur liur kak...saya suka makan dia saja pun sedap..

    ReplyDelete
  7. Kak Noor... ni kalau dapat bettemu nasi panas ni memang tak toleh kiri kanan dah... cukup dah ni kak tak mau lauk lain dah.

    ReplyDelete
  8. Ngape pulak namanya caca marba Kak Noor? ogyep suka acar limau.. tapi, tak pernah buat sendiri..

    ReplyDelete
  9. Salam kak noor...dap ler...colek ngn kopok ikn dap ni...acar timun xdo ke....:-)

    ReplyDelete
  10. Assalam kak noor.
    Aduhai....terliuq sungguh tgk acar limau akak ni,selalu makan kat rumah org kahwin.

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home