Bicara Kak Noor

Apam Nasi Rainbow Mengancam

23


ASSALAMUALAIKUM dan selamat pagi  pada semua yang masih sudi berkunjung kesini, hari ni Kak Noor nak kongsi resepi kampong yang tak lekang dek panas dan tak lapok dek hujan, mesti apam nasi ni kan,biasa lah nasi  tu walaupun dah di sukat cemana pun mesti tak habis jugak dimakan, nasi goreng hari2 pun boring jugak kan, so akak merajinkan diri lah buat apam ni tapi kena bangun awal lah hahahaa  sebab nak perap ni hampir 1 ke 2 jam jugak baru naik cantik gebus gebas




KALI ni akak rainbow kan apam ni sebab dah banyak sangat pewarna kat umah ni belum habis pakai  hahaha jadi apam nasi ni jadi sasaran akak warna kan, ada 5 kaler jugak ni, belasah je sebab kita yang nak makan sendiri



BAHAN NYA

3 cawan tepung beras
1 cawan tepung gandum
2 cawan gula boleh tambah atau kurang 
1 peket yis mauripan
2 cawan nasi
3 cawan air
Kelapa parut putih secukupnya
Cara nya
Masukkan semua bahan2 kedalam mangkok besar kecuali nasi dan air, gaulkan dan ketepikan kejab
Kisar nasi hingga betul2 hancur dan campurkan dengan bahan2 yang di gaul tadi dan biarkan sebati
Perapkan selama 3 jam atau lebih sehingga adunan naik dan ber awan
Panaskan kukusan terlebih dahulu

UNTUK apam kali ni kak noor bahagikan kepada 5 warna, saje suka2 tengok rainbow kat apam ni, buatlah ikut kreativiti sendiri, kak noor selang selikan warna tu maka jadi lah seperti yang di atas tu...

Masukan adunan dalam acuan dan kukuslah selama 10 ke 15 minit untuk acuan yg kecil tapi kalau guna tray yang besar lebihkan masa kukusan lah
Dah masak gaulkan dengan kelapa parut yang telah dicampurkan sedikit garam
Lepas tu boleh lah dihidangkan dengan kopi kaw2 ke! teh kaw tarik ke! terpulang fav masing2 lah tapi bagi akak mestilah kopi kaw2 punyeee






SELAMAT menjamu mata ya, biar lah kak Noor menjamu selera ni heeee
TAK CUKUP seketoiiiiii ni


23 comments: Leave Your Comments

  1. Sedapnya tgk apam pagi2 ni......dah la lom sarapan lgi ni.....
    Bole mntk sepiring ni kak....hehe....

    ReplyDelete
  2. agagagagagaaa...tiap kali masuk sini sure terliur! :)

    ReplyDelete
  3. Sangat menarik tengok pun dah terliur rainbow colour

    ReplyDelete
  4. assalam kak Noor..wah nampak sungguh ceria apam kak Noor..kalerpul gitew.jangan kan kata kanak2 riang yg terguda nk makan,mak2 riang pun rasa tingin nk joint sama hihi

    ReplyDelete
  5. inilah baru pelangi indah.

    indah dilihat indah juga ditelan

    kak, nnt amek la gambo cara2 buat

    step by step... sy ni suker tgk cara mcm tu, hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. NMo2...
      senang sangt buat apam ni, masa nak letak dlm acuan tu, bubuh lah kaler fav lepas satu dan satu bertindih2 di dalam acuan tu, sehingga cukup 5 kaler yg kita ada tu, sebab adunan ni agak cair jadi nya kita tak perlu nk tolak2 dng sudu ke ape, biarkan kaler2 tu sebati sendiri dan jgn di kacau tau terus kukus je..

      Delete
  6. sedapnya...ada lagi tak kak Noor..anta la kat sini ckit..

    ReplyDelete
  7. Kak Noor selalu menggoda saya dengan gambar2 kuih yg mengancam... nak buat belum rajin lagi hahhaha... nak datang rumah kak noor pulak jauh di Brunei ehe :D

    ReplyDelete
  8. kak Noor, nasi tu kisar dengan air ke atau kisar kering je? Camna maksud kak Noor 'berawan' tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sweeetie dear cayang..
      nasi tu dikisar dengan air yg 3 cawan tu lah, kalau penuh sngt blender tu buatlah 2x kisar, berawan means dia berombak atau naik menggelembung lah macam awan hahaha susah nak explain lah Sweetie, tapi utk senang tunggu je 2,3 jam pastu apa yg terjadi biar lah dan kukus heeee

      Delete
  9. Rajinlah pulak Kak Noor merainbowkan kuih apam ni ye... Kita sekarang tengah kemarau kerajinan. Tok sah kata yang rainbow, yang plain pun kita tak kuasa buat... huhuhu...

    ReplyDelete
  10. alahai kak nor..cantik2 sokmo,..mmg rajin berrainbow lagi tue..aritu makan yg palin jew..itupn emak yg buat kak..teko cantik kak..suka tgk:)

    ReplyDelete
  11. Replies
    1. alahai Madam hanya apam je pun taklah hebat sngt U lagi hebatssss heeeee jgn marah hah...

      Delete
  12. Kalau buat masa birthday anak-anak mesti mereka suka. Cantiklah Kak Noor...

    ReplyDelete
  13. assalam kak nor
    cantiklah rainbow kak menarik rupanya
    apam2 ni sedap makan tak kira waktu, buh kelapa tu lebih2 ye kak h ehe sy suker

    ReplyDelete
  14. Waaa...banyak kaler2 wo....meriah...suka banget...

    ReplyDelete
  15. Cerianya hari ini kak Nooriah... cantik macam warna pelangi apamnya tu!

    ReplyDelete
  16. salam kak nor.. ilah nak pinjam set teko tu boleh ...heheh nak joinkan dgn ilah punya ni kasi tambah koleksi hehehe

    ReplyDelete
  17. Aslmkum k.Noor
    ceria apam k.Noor tu.....dr jauh dah nampak meriah warna-warni.sypun peminat apam nasi...mkn dg kelapa buat sarapan...sedappp.

    ReplyDelete
  18. Asalam kaknoor...nekcik dari kecik mmg tak leh nengok apam gebus nii.slalu guna acuan kecik tu..lpas ni boleh ler nekcik memmarblekn..tq knor

    ReplyDelete

Fish

klik-klik nuffnang