Macaroons Resepi Rahel Yang Marbeles

Macaroons Resepi Rahel Yang Marbeles




ASSALAMUALAIKUM dan selamat malam rakan blogger dan adik2 semua, semoga sihat walafiat hendaknya ya disamping tugasan yang tak pernah habis ni, malam ni kak Noor nak  kongsikan resepi macaroons yang kak noor  buat petang tadi, memang agak "menjadi" lah kalau di bandingkan dengan yang sudah2, dan sangat puas hati chewahhhhh !!! baru2 ni RAHEL ada pos kan gambar dan resepi macaroons buat akak teruja nak buat, so dengan semangat yang baru dan menyala2 maka nya hari ni jadi lah segala macaroon di atas tu sila jamu mata saja lah ya orang jauh, biar akak dan anak2 yang makan macaroons ni heee, lagi pun dah ada yang mengorder jugak tu lah jadi rajin nak buat resepi Rahel ni 
ALHAMDULILLAH menjadi jugak kali ni thanks RAHEL ya, akak copy resepi tau dan letak kan blog kak noor lagi, halal kan ok :)





MACARONS
Sumber:Yani
 
Bahan-bahan (+ - 24 set,48 keping)
2 biji (80g) telur putih L size
60g gula kastor
80g almond powder
120g gula aising
sedikit esen vanilla (yg ni Rahel tak letak)
 
Inti:ganache,kiwi fruit filling,blueberry fruit filling
 
Cara-cara:
1.Ayak almond powder dengan gula aising.

2.Pukul putih telur dengan gula kastor sehingga berbuih.Masukkan esen vanilla pukul lagi
   sehingga kembang/bertanduk.(Bila terbalik mangkuk telur tu tak jatuh..kira oklah tu)

3.Masukkan sikit demi sedikit bahan yang diayak tadi ke dalam telur putih.Kacau perlahan-
   lahan macam buat kek.Masukkan pewarna,kaup balik hingga rata.

4.Masukkan adunan yang dah siap ni ke dalam piping bag yg telah diletak nozel 10,picitkan
   adunan sebesar duit 20sen atau 50sen ke atas dulang yang di alas dengan baking paper.
   Jarakkan setiap satu lebih kurang 3 cm.Ambil toothpick,pecahkan mana-mana gelembung
   udara yang terbentuk di permukaan macarons-untuk mengelakkan permukaan macarons jadi
   berlubang bila dibakar.Ketuk-ketuk bahagian bawah dulang utk bagi adunan rata.

5.Biarkan macarons kering atau tak melekat di tangan sebelum dibakar.Lebih kurang 30-40
   minit sebelum dibakar.(Bergantung pada cuaca juga ni.Saya letak bawah kipas bagi dia cepat
   kering.Sebelum bakar tu,test dulu dengan jari,kalau dah tak melekat tu bolehlah dibakar).

6.Bakar dalam oven pada suhu 150 degree selama 15 minit.Sejukkan sebelum letak inti.

7.picitkan adunan sebesar duit 20sen atau 50sen,kemudian ketuk2 bahagian bawah dulang untuk keluarkan gelembung udara dan juga untuk bagi permukaan macarons rata.

8.Masukkan dulang macarons ke dlm oven,letak di rak bawah,bakar macarons di dalam oven pada suhu 150 'C selama lebih kurang 15 minit.
 
 


HAHAHA  cantik tak macaroons Kak Ton ni mesti lah kan heee






OK DULU ya jangan ada yang jeles pulak tau, mesti kena buat selalu baru cantik macam kak Ton ni jom esuk nak buat lagi versi kaler lain pulak..
SEMANGAT  KE MAIN LAGI 
INI MAKCIK....

24 comments:

  1. Kak Nor memang jeles... sebab 6 kali buat 1 kali je jadi..huhuhu..

    ReplyDelete
  2. serius kak noor jelesss sy tau he heee
    sb blm berjaya buat macaron ni
    cantiklah kak, kompem ank2 suka mkn

    ReplyDelete
  3. Saya baru buat sekali kak noor.. pastu tak jadi... Jeles gak tengok macaron kak noor yg cantek menggoda ni :D

    p/s nak cuba resepi ni pulak lah ...

    ReplyDelete
  4. kak noor sempat lagi adda datang sini tengok macaroon walaupun tengah masak maggi kt en somi kt dapur...hihiih....

    ReplyDelete
  5. Aslmkum k.Noor
    mmg cantik makaroon itu...menjadi....suka nengok..rasa nak kutip je 3-4 biji...hi..hi. sy juga belum cukup berani nak mencuba..
    re; silakan k.Noor salin resepi moist cake itu...

    ReplyDelete
  6. salam kak.noor.. cantik sgt dah tuh kak... kita punyer banyak yg toncet! malas nak btolkan! hihihihi....

    ReplyDelete
  7. Salam Kak Noor....macarons kak ton memang cantek..hahaha...tahniah ya kak sebab sudah Berjaya...selamat menjamu selera....kurangkan manis dalam macarons tambahkan manis dalam senyuman...

    ReplyDelete
  8. salam kak noor..

    cantiknya kejadian macaron tu..

    ReplyDelete
  9. cumel macaronnya...klu duk dekat bolehlah merasa gamaknya..

    ReplyDelete
  10. comel tu kak tunn..hehehe kemain kak noor esok buat lg ye..semangat chaiyok chaiyok..

    ReplyDelete
  11. aduhh.. sgt2 comel la kak noor kejadiannya tu... berkaki elok! kak noor ada mat dia kan? sy tak berani nak cuba lagi.. kalau takde mat dia tu.. nak lapik kertas apa ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak noor ada mat tu agak senang lah sikit nak buat macaroon ni Madihaa, tapi kalau takde boleh gak guna kertas minyak biasa tu di lukis or di buat bulat in sya allah menjadi tu kalau ikut nasihat chef rahel tu heee

      Delete
  12. Comel cam tuan nya gak..blm lagi mau menerai nya...:-)

    ReplyDelete
  13. tq share resepi kak noor. maaf lambat terjah, kebusyan sgt2 lately

    ReplyDelete
  14. Resepi Rahel memang mantaplah Kak Noor... ni Amie terpikat dengan warna lembut macarons kak noor ni... cantiknya!

    ReplyDelete
  15. Cantiknye kak..zila x buat lg..tkut x jd..klu ada mould cam akk algkh sngnye..hr hee..mmg cntik kak tonn

    ReplyDelete
  16. kak noor,kalu pakai mat utk macarons ni kena alas ngan kertas minyak juga ker?

    ReplyDelete
  17. kak noor,kalu pakai mat utk macarons ni kena alas ngan kertas minyak juga ker?

    ReplyDelete
  18. salam kak, nk tanya sy pernah cuba buat macaroon nie, tp adunan jd cair sangt smp xblh nk paip tu prkara biase ke dlm prcubaan nk buat macaroon nie?

    ReplyDelete
  19. waahhh..mcm sdp je..blh try ni..mohon share resepi ye kak norr :-)

    ReplyDelete
  20. Sb bellum ada kekuatan nak buat macaron ni, KN..btw, salam kenal

    ReplyDelete
  21. Nak tanye kalau x guna almond powder boleh ke???

    ReplyDelete
  22. Nak tanye kalau x guna almond powder boleh ke???

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home