Muffin Coklat Pisang Kukus Ummi HSH Menu Sedekah

Muffin Coklat Pisang Kukus Ummi HSH Menu Sedekah



ASSALAMUALAIKUM
Selamat malam untuk semua adik2 blogger yang di hormati semoga kalian semua sihat walafiat lah hendaknya disamping tugasan harian ok, hari ni kak Noor nak kongsikan menu muffin yang sangat mudah, memang kak Noor selalu cari yang mudah2 je untuk buat, sebab baru ni ada sedara belah suami meninggal dunia,aruah tu meninggal hari jumaat semoga rohnya dicucuri rahmat dan bersama mereka yang soleh AMIN YA ROBBAL ALAMIN,  dok fikir2 tak tau nak buat apa yang mudah2 untuk disedekah kan, sebab kesuntukan masa, jadi kebetulan dah ada pisang, coklat memang selalu ada kat umah ni, jadi nya korek2 resepi terjumpa resepi dari UMMI macam senang jugak so bersilat lah pagi tu kak Noor sebab nak di bawa sebelah petang nya, thanks UMMI resepi yang sedap ramai yang puji sebab kembang setaman itu muffin heee, izinkan kak Noor kongsikan kat blog akak jugak ya :)





MUFFIN COKLAT PISANG KUKUS
Resepi: Chef Hanieliza @ Buku 1 Hari 1 Resepi
Koleksi : Ummi @ Home Sweet Home
Dicuba  : Bicara Kak Noor

Bahan A:-
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 sudu makan serbuk koko
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh garam
Bahan B:-
  • 1 cawan pisang emas ranum yang telah dilecek
  • 1 cawan minyak masak (*akak guna minyak jagung)
  • 1 cawan gula perang
  • 2 biji telor (dipukul sedikit dgn garfu
Cara Membuat:-
  1. Panaskan kukusan biar air mendidih. Sementara itu, ayak dulu semua bahan A dan masukkan dalam mangkuk, kacau rata.
  2. Masukkan bahan B dan adun sebati.
  3. Sudukan 3/4 penuh ke dalam acuan muffin.
  4. Kukus di atas api yang besar selama 20 minit/hingga muffin kembang.
  5. Angkat dan biar sejuk di atas redai.

ADUNAN NI KAK NOOR GANDAKAN 3 ADUNAN SUPAYA DAPAT LEBIH MUFFIN 
ALHAMDULILLAH BERBALOI SEDAP DAN PUAS MAKAN HEE




Nak sedap lagi lepas keluar dari kukusan terus makan aduiii lembut dan moist
sebijik memang tak cukup...




SELAMAT MENCUBA UNTUK ADIK2 SEMUA YA
OK JUMPA LAGI 
SELAMAT BERISTIREHAT & BERSANTAI BERSAMA
FAMILY TERSAYANG :) <3

11 comments:

  1. Salam Kak Noor...
    Cantek sangat mekarnya muffin coklat pisang tu....memang betul sedap sangat sebab Rahel pun dah pernah buat muffin cok pisang ni....terbaek la.

    ReplyDelete
  2. Murah rezeki Kak Noor sekeluarga hendaknya... amboi bukan main mekar kembang setaman muffinnya tu kak oii...

    ReplyDelete
  3. Salam kak noor..,gebas gebuss mekar sungguh mapin tu...pssstt..nk belajar besilat blh ke..hihi
    Dh simpan resepi ni tapi blm terbuat lagi...

    ReplyDelete
  4. Salam kak Noor...sedapnya tgk muffin coklat pisang ni...mmg terbaekklah kak...nampak senyum mekar ja...suka tgk...

    ReplyDelete
  5. Mekar sungguh muffin tu kak noor... cam bunga...

    ReplyDelete
  6. Mekar sungguh muffin tu kak noor... cam bunga...

    ReplyDelete
  7. wow kak...mekarnya mapin dia..

    ReplyDelete
  8. chumil2nye kak nor..zila mmg dh lama x buat mupin..lg2 time camne..brtmbah2 M nya..ha hahaa akk mknkn utk kita 2 ketui..

    ReplyDelete
  9. suka gandingan coklat & pisang sememangnya sedap kak noor..
    muffin versi kak liza ni belum pernah cuba lagi.. elok kembang merekah2 ye kak noor... kalau letak dlm bekas.. muai org kata... cepat penuh bekas tu.. hehe...

    ReplyDelete
  10. Aslmkum k.Ummi
    mekar setaman apam coklat pisang itu...
    sy belum pernah buat apam kukus...nampak menarik resepi ni...

    ReplyDelete
  11. Yes! Finally someone writes about book of ra online spielen echtgeld.


    My web-site - book of ra android boerse

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home