Pajeri Nenas & Pekasam Memang Ngam Bah...

Pajeri Nenas & Pekasam Memang Ngam Bah...


ASSALAMUALAIKUM dan selamat malam semua nya, hari ni memang tersangat sibuk rasa nya dengan macam-macam aktiviti luar dan dalam rumah, waduh macam vvip lah pulak maktok ni sibuk kan, tapi sesibuk mana pun masak tetap masak, hari ni kak noor nak kongsi satu resepi mudah dolu2 punya resepi Pajri Nenas, rasa nya sekarang ni orang dah kurang makan pajeri kan, mungkin sebab banyak resepi-resepi baru yang keluar jadi nya resepi lama ni sudah tak di gemari lagi, ye ke??? tapi bagi kak Noor kalau masak pajeri ni makan nasi mesti bertambah, tambahan pulak kalau di campur ikan masin kurau tu waduh waduh....
Kalau tutup mata memang dah tak nampak apa-apa hehehe....

Jom semak resepi dulu ya..




Pajeri Nenas
Bahan-bahan:

§  1 biji nenas dikupas dan dipotong ikut kesukaan sendiri
§  3 sudu rempah kari daging
§  4 keping potongan ikan kering
§  1 cawan santan
§  2 sudu kerisik
§  Sedikit bunga cengkih, bunga lawang dan kulit kayu manis
§  Garam dan gula

Bahan A
§  4ulas bawang merah
§  2 ulas bawang putih
§  ½ inci halia

Cara membuat:

1.    Tumbuk bahan A
2.    Panaskan minyak dan masukkan bunga cengkih, bunga lawang dan kulit kayu manis serta bahan tumbuk tadi.
3.    Masaklah sampai kekuningan, masukan bancuhan rempah kari dengan sedikit air dan kacau biar sampai naik minyak.
4.    Kemudian masukan ikan masin dan nenas jugak sedikit air dan masaklah dengan api yang kecil sehingga nenas separuh masak.
5.    Lepas tu bolehlah dimasukan santan, garam, gula serta kerisik dan masaklah sehingga kuahnya pekat.
6.  Boleh lah di layan dengan ikan pekasam goreng, atau apa saja lah yang sewaktu dengan nya.





Pekasam ni  beli je masa balik Kedah dulu, disimpan lama-lama dalam petiais memang tahan lama, masa goreng di tambah, bawang merah, cilipadi jugak serai yang di hiris, memang sedap tak percaya boleh cuba try ok...


7 comments:

  1. Menariknya k.noor....mmg fav asz pajeri n pekasam...mngancam nmpk hirisan serai n bwg tue.....sedap ;)

    ReplyDelete
  2. Setuju tu kak noor...mmg ngam sesangat...!

    ReplyDelete
  3. Sedapnya ikan pekasam tu..pagi2 dh terliur...huhuhuhuhu

    http://norfaezah-zakaria.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum k.noor mkn jgn tut0p mata kak noor nnti tercekik tulang..heheh anto sepiring k.noor pajeri nenas tu..mengancam habih...

    ReplyDelete
  5. Jangan tutup mata... nanti tercekik tulang kak Noor oi! Tapi pajeri nenas memang best la... selain nenas saya juga suka pajeri terung... memang tebaek lah... lawan pula dengan ikan pekasam tu... tak toleh kiri kanan dah... minta sepinggan lagi nasi.

    ReplyDelete
  6. feverey my mu.m.. tapi KA sukat buat dan macam cicah roti hehehe sedap !

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home