Green Curry Maktok

Green Curry Maktok



ASSALAMUALAIKUM  dan salam 30 disember untuk semua.
ESUK lusa kita akan melangkah ke tahun baru, takde azam lah rasa nya, hanya nak jadi lebih baik dan lebih rajin beribadah dari tahun lepas,  lebih rajin memasak untuk family, kerana tiada yang lebih baik selain dari melihat anak-anak dan suami  makan hasil masakan kita dengan selera sekali , betul tak??

Ok lah jom tengok resepi akak hari ni, yang biasa-biasa saja takda yang luar biasa pun, hanya green curry je, sebab lama dah tak masak ni mesti sesekali terasa teringin kan...




Green Curry

§  2 sudu besar jus limau nipis
§  3 sudu besar sos ikan
§  1 sudu kecil gula merah
§  2 cawan santan pekat
§  1 batang serai di ketuk

Bahan Kisar
§  1 batang serai
§  7 biji cili padi
§  2 ulas bawang merah
§  5 ulas bawang putih
§  1 inci lengkuas
§  ½ cawan daun ketumbar
§  ½ cawan daun kemangi
§  ½ sudu teh serbuk jintan puih
§  ½ sudu teh serbuk lada putih
§  ½ sudu teh serbuk ketumbar


Cara membuat:
1.    Dalam kuali besar masukan separuh daripada santan dan masak sehingga wangi dan pecah minyak dengan menggunakan api yang sederhana.
2.    Masukan separuh bahan kisar dan serai, kacau sehingga sebati.
3.    Buatlah sehingga habis santan dan bahan kisar yang di selang seli sehingga kuah menjadi pekat dan pecah minyak.
4.    Masukan ayam dan sedikit air, sos ikan, gula merah dan kacau rata, boleh tambah garam kalau kurang rasa.
5.    Bila ayam sudah masak boleh lah masukan jus limau, kacau sekejab dan tutup api
6.    Taburkan dengan hirisan daun limau purut dan sedia dihidangkan.





DALAM gambar takda daun limau purut so pada yang ada tu boleh lah letak kan ya supaya lebih wangi dan pastinya sedappp.


3 comments:

  1. Sedapnya kaknoor... nak cuba jugak nanti ni ;)

    ReplyDelete
  2. selamat tahun baru kak noor..semoga hari2 mendatang akan terus berkongsi resepi2 yang enak-enak di alam maya ini...

    ReplyDelete
  3. Terima kasih.....Puan Noor,semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki...Aamiin...

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home