Asem Kepala Ikan Terlebih Besau..

Asem Kepala Ikan Terlebih Besau..



ASSALAMUALAIKUM 
Biasanya kalau asem kaknoor buat hanya sayuran, tapi kali ni teringin nak asem kan kepala ikan besau ni, bumbu nya sama lah dengan yang untuk sayuran cuma untuk ikan ni kaknoor mesinkan jugak daun kesum untuk wangikan lagi masak asem ni selain dari daun salam, untuk versi ikan kaknoor lebihkan asam supaya lebih masam dan sedap di hirup kuah nya adoiii..





BAHAN KISAR

3 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
1 batang serai 
7 atau lebih cili padi
5 biji buah keras
7 tangkai daun kesum


BAHAN 

2 tongkol jagung dipotong kecil
1 batang terung di potong
5 biji cili dihiris
2 - 3 helai daun salam
sedikit lengkuas diketuk
1/2 cawan air asam 
sedikit belacan
garam dan gula untuk perasa


Panaskan air dalam periuk dah mendidih baru masukan bahan kisar, jagung, lengkuas, air asam, lengkuas, belacan, daun salam, cili,  garam dan sedikit gula, kacau ratan dan biarkan mendidih, masukkan kepala ikan dan terung.  Biarkan sehingga kepala ikan dan semua sayuran masak.  Rasa lah boleh tambah apa2 yang kurang ya, yang penting masak asem ni ada rasa masam, masin dan sedikit pedas dan manis. 


KEPALA IKAN ni memang agak besar, tengok tu kan dah penuh satu kuali besau maktok kan, bukan apa, masa pergi ke pasar tu mencari kepala ikan, yang ada hanya kepala ikan besau ni je, jadi dah teringin sangat nak makan, beli lah jugak kepala ikan besau ni haha, kata Pak Haji rasa nya macam daging sebab apa tau tak?? Sebab agak kerasssss hahaaa lain kali tak mau beli yang besar dah, tapi sedap korek biji mata tu dan benda dekat dengan gigi tu hihi...


3 comments:

  1. kak noor..memang terlebih besar sbb penuh satu periuk..hihihi

    ReplyDelete
  2. betul cheqda lain kali kena beli yg kecik sbb susah cari peyokk

    ReplyDelete
  3. salam kak noor...
    puas makan tu...

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home