Sambal Goreng Udang Kering Scotch Bonnet Pedas Giler

Sambal Goreng Udang Kering Scotch Bonnet Pedas Giler


ASSALAMUALAIKUM dan selam sejahtera ya
Ronda-ronda gambar menu kak noor yang di masak di UK masa akak kesana september 2014, buat sambal udang kering yang sangat pedas giler ni, tak boleh ambik banyak sangat, tapi pada yang takde scotch bonnet boleh lah letak cili biasa je ikut "keheroan" masing-masing lah..




Bahan-bahannya
1 cawan udang kering
1 sudu air asam jawa
4-5 biji tomato ceri
Garam dan gula secukup rasa
Minyak untuk menumis

Bahan mesin
15 biji cili kering kaknoor tambah 2 biji scotch bonnet kasi power
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih


Cara membuatnya
1.    Rendam udang kering lebihkurang 10 minit, di tumbuk kasar
2.    Panaskan kuali tumis lah bahan mesin sehingga wangi.
3.    Masukan udang kering, masak lah sehingga mendidih dan pecah minyak.
4.    Tambahkan dengan air asam jawa, tomato, garam dan gula.
5.  Masaklah sehingga betul-betul kering dan pecah minyak dapat simpan lama.

6.    Sedia untuk di hidangkan bersama nasi putih, nasi kuning atau nasi goreng.

Scotch bonnet tu jangan tambah banyak sangat nanti tak dapat nak makan pulak sambal tu sebab ianya antara cili yang terpedas dunia ni kang pengsan pulak lepas makan.




Beginilah rupa scotch bonnet yang kecik tu, jangan pandang sebelah mata tau, pedas giler tu..
Buah blueberry kat bawah tu ori tau kak noor ambik gambar sendiri semasa jalan-jalan di Bath UK, tak sangka pulak terjumpa pokok blueberry yang di tanam di tepi jalan besar je..
Elok sangat makan buah ni kalau rajin baca lah fakta di bawah kaknoor sekodeng dekat pakcik google..





Beberapa Manfaat Buah Blueberry untuk Kesehatan Tubuh Kita, antara lain :
1. Manfaat Buah Blueberry untuk Menjaga Penglihatan dan kesehatan mata
Blueberry merupakan obat yang tepat untuk mencegah dan mengobati infeksi dan penyakit yang berkaitan dengan fungsi retina dan membantu mengontrol penglihatan agar selalu tajam. Masalah ocular juga dapat ditangani dengan mengkonsumsi blueberry secara regular.
2. Manfaat Buah Blueberry untuk Melindungi kulit
Masker blueberry untuk facial dapat membantu memperbaiki dan melindungi kulit dari bahaya yang disebabkan karena stress dan paparan sinar matahati. Selain itu pemakaian masker blueberry secara rutin juga membuat kulit menjadi lembut, kenyal, dan terlihat menakjubkan.
3. Khasiat Buah Blueberry untuk Mengurangi Kolesterol Jahat
Antioksidan yang terkandung dalam buah blueberru membantu mengurangi kadar kolesterol jahat dalam tubuh, selain itu juga mencegah darah tinggi dan jantung. Radikal bebas yang dapat menyebabkan kanker dapat netralisasi oleh kandungan antioksidan yang terdapat dalam buah  blueberry ini.
4. Khasiat Buah Blueberry untuk Mencegah konstipasi dan gangguan pencernaan
Serat yang terkandung dalam buah blueberry memiliki banyak manfaat khususnya bagi pencernaan, yakni mencegah konstipasi. Selain itu kandungan vitamin, asam dan fruktosa membantu masalah gangguan pencernaan.
5. Manfaat Buah Blueberry untuk Melindungi tubuh dari kanker
Kandungan phytonutrient yang terdapat pada buah blueberry,membantu mencegah kanker usus dan kanker rahim.
6. Manfaat Buah Blueberry untuk Menjaga Fungsi Otak
Makan satu cangkir jus blueberry secara rutin ternyata dapat mengurangi stress pada otak dan mencegah penyakit gangguan fungsi otak yakni Alzheimer atau dementia. Selain itu kemampuan dalam belajar juga akan meningkat dengan konsumsi blueberry setiap hari secara rutin.



Baklava yang di rembat masa di harrods tapi sampai sekarang belum berani lagi nak buat baklava, walaupun dah banyak resepi kak noor jumpa hahaha, makan je yang berani..


4 comments:

  1. Namanya scotch bonnet ye Kak Noor... tahun lepas saya jumpa di pasar Tawau, beli tapi tak berani makan sebab tuan penjual kata cili tu lebih pedas dari cili biasa.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. aMIE, kalau letak sedikit je ok taklah pedas sangat boleh guna setengh biji je haha

      Delete
  2. adehhh kak nor sedap baklava tu...... nama sambal ni glemer betul tapi saya mmg suka makan pedas.. tengok ni pn dah terliur.. lau dapat makan ngan ayam penyet lagi sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita dpt geng mayang suka pedasss best kan berfeluh2 tu

      Delete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home