Hasil Berbudi Dengan Tanah Scotch Bonnet, Cili Putih & Kantan

Hasil Berbudi Dengan Tanah Scotch Bonnet, Cili Putih & Kantan


SELAMAT malam semua nya ya, petang tadi ronda-ronda di luar rumah, rupa nya dah banyak jugak berbuah cili scotch bonnet, cili putih dan kantan.  Mana tak nya sebab cili ni kaknoor tanam kat belakang rumah, kira nya di ujung dapur lah, jadi jarang nampak sebab keluar semua nya dari depan haha, itu lah rupanya yang belakang ni dah berbuah pun tak sedar, memang cili ni dah merajuk tak di pedulikan, cuma kita je yang tak tau kan...nasib jugak belum masak merah, kalau tak memang tak perasan, rugi tu dah tanam tak peduli pulak, itu lah kan tugas surirumah ni bukan saja kena beres dalam rumah, luar rumah kena ambik tau jugak, selain dari memasak hari-hari. Tapi tak kisahlah redo je sebab dah itu yang ALLAH tentu kan, syukur ALHAMDULILLAH.



INI lah dia pokok cili yang tak di pedulikan tu kesian kan, masih lagi nak berbuah.


Ini satu lagi pokok cili scotch bonnet tu.


Ini pulak yang versi agak panjang sikit tapi masih lagi  scotch bonnet.


Cili putih yang pedas dah nampak orange tu tak lama lagi boleh lah petik


Kantan pun hidup nya di belakang, jadi agak semak sikit, rupanya dah banyak yang kembang.


Yang paling besar kantan ni masa ni, dah boleh masuk dalam kuah laksam ni kan hehe..
Jamu mata dulu ya, wangi tau kantan ni kalau ad ayang tak tau!!


13 comments:

  1. menjadi bunga kantan kak noor..hari2 masak asam pdas ..kerabu..laksa..huhuhu

    pos sikit benih cili tu dekat yan kak :-P

    ReplyDelete
  2. Seronok tengok kebun kak Noor. Sangat subur. Kebun kat sini dok beku lagi.
    xoxo

    ReplyDelete
  3. akak suka bercocok tanam ya. Rajin kak noor ini. Saya kalo menanam apa saja pasti mati hihihi...

    ReplyDelete
  4. kak, banyak buahnya...sayang nak makan hehehhe
    pkok kantan ada bunga...bestnya....saya suka makan bunga kantan....sedap aromanya

    ReplyDelete
  5. Tak perlu teragak-agak nak masak laksa, kantan fresh dan free....kalau time harga mahal boleh cecah 5 hengget satu, tu pun kecik coet jer.

    ReplyDelete
  6. walau xdipeduli masih setia disitu.. tak rugi tanam pokok macam ni, blh ambik manfaat..

    ReplyDelete
  7. suka bunga kantan..lagi2 campur dalam kerabu jantung pisang

    ReplyDelete
  8. Saya tak pernah makan cili scotch bonnet. Cili scotch bonnet pedas ke?

    ReplyDelete
  9. bagusnya.. tengok cili banyak dah tumbuh.. bunga kantan tu cantik je... :)

    ReplyDelete
  10. seronoknya tengok pokok cili kak noor tu..senang nak masak..hehe petik je.

    ReplyDelete
  11. Lebat betul walaupun tidak dipedulikan

    ReplyDelete
  12. Senangkan Kak noor tanam sendiri ni... nak masak petik je.. kalau nak harap beli kdg tak habis, simpan dlm petis sejuk rosak pula...

    ReplyDelete
  13. sukanya saya tengok cili tu... comel sangat...

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home