Lemak Kuning Pucuk Ubi Dan Ikan Masin

Lemak Kuning Pucuk Ubi Dan Ikan Masin


            Assalamualaikum dan salam isnin untuk semua nya.
Hari ni kaknoor nak kongsikan  resepi yang menjadi kegemaran veteren-veteren dan sesiapa yang suka kan menu ala kampongan.  Kalau ke restoren kalau nampak sayur ni mesti ramai yang pilih sayur pucuk ubi ini kan daripada sayur cina kan!! kalau kak noor lah makna nya cinta sangat dengan sayur pucuk ubi ni walau dimana saja berada., disini kaknoor nak kongsi resepi yang selalu kaknoor masak di rumah, lemak kuning ikan masin.
         
          




BAHAN
Secukupnya pucuk ubi di rebus sehingga lembut
1 1/2 cawan santan
Secukupnya ikan masin apa-apa yang sesuai

BAHAN TUMBUK
5 ulas bawang merah
10 biji cili padi ( merah & hijau  )
1 inci kunyit hidup
garam dan gula secukupnya


CARA

  • Masukan santan dan bahan tumbuk dalam periuk dan masak lah sehingga mendidih, kemudian masukan ikan masin dan pucuk ubi.
  • Pastikan masak dengan api yang perlahan dan kacau selalu agar tak pecah minyak.
  • Masukan garam dan sedikit je gula untuk rasa yang lebih segar.
  • Dah masak boleh lah di tutup api dan hidangkan dengan nasi panas dan sambal belacan
  • WAH susah mau cakap lah...



Alhamdulillah kalau ada sayur pucuk ubi ni dimakan pulak dengan sambal belacan dan ikan masin atau ikan pekasam, memang terlajak laris nasik seperiok ni..


28 comments:

  1. febret sangat dengan sayur pucuk ubi, orang kampung kan kak macam saya mesti suka, dalam seminggu sayur ini adalah 2 3 kali diulang tayang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaaha kan diana,ornag kampong mmg suka yg jenis macam ni sama lah, kita tak boring tapi anak je yg merungut kalau banyak kali dalam seminggu haha

      Delete
  2. percaya tak kalau saya cakap saya tak makan sayur kecuali pucuk ubi masak lemak cili api je saya boleh makan!serius..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah ni baru orang kampong real ni Idzwa, boleh geng ni, kalau ada pilihan akak pun akan pilih yg ni jugak tapi makan jugak sayur cina hehe

      Delete
  3. Replies
    1. yeke Nur macih yeeeee kaknoor terangkat ni

      Delete
  4. Kalau ada ulam petai ke lagi sedap kak Noor!

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde petai masa ni sweetie sabo je dulu..

      Delete
  5. SEDAPNYA..KENA TANAM POKOK UBI KAYA SENANG NK KUTIP PUCUKNYA BUAT SAYUR GINI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat umah memang banyak tanam ni Paridah boleh singgah kutip hehe

      Delete
  6. kak..yan nak nasi lagi...sedap lmak nie lawan ikan kering...tak payah lauk lain dah :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. tidak syak lagi lauk lain sorry dorry strawberry kannn yan..

      Delete
  7. sdpppnya
    nor tak msk lagi ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat sedap Nor tak nampak tinga ni kalau makan

      Delete
  8. Salam kenal Kak Noor....sedapnyaaa mkn gulai pucuk ubikayu dgn ikan masin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ukhwah jugak dari kaknoor atiesyang, ambik bau dulu ya..

      Delete
  9. Sedapnye kak nor..lama sungguh tak makan lemak pucuk ubi ni..ikan masin, memang ngam sangat, serasi... ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul erny serasi bersama ni kan pucuk ubi dgn ikan masin

      Delete
  10. tengok gambar smbil menelan air liur....gulppp...sedapnyeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. alolo sian deanna sampai berbunyi teetelan air liur yeee kalau dpt makan betul tak tau lah cemana lagi bunyi nya kannn

      Delete
  11. Assalam kak noor,
    hat ni paling win
    tambah2 makan time pepanaih kan akak
    bertingkek2 pinggan iols tambah nasik tau3 :P

    ReplyDelete
  12. Makan dengan nasi panas bertambah-tambah ni.
    Tukang kebun punya pucuk ubi baru ada sedara datang minggu lepas booking untuk bulan depan untuk kenduri kahwin.

    ReplyDelete
  13. sedap nih kak noor.. kecur air liur nih menengoknya.. lama tak makan..

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home