Siput Sedut Lemak Cilipadi Dengan Kadok Dan Kantan.

Siput Sedut Lemak Cilipadi Dengan Kadok Dan Kantan.


ASSALAMUALAIKUM dan salam sejahtera untuk semua nya.
Hari ni kaknoor nak kongsikan resepi siput sedut yang sangat jarang di masak, bukan apa sebab jarang jumpa, baru ni kaknoor jenjalan di "tamu "kat sini terjumpa siput ni, terus stop dan beli, sebab memang dah lama sangat tak makan siput ni.  Rasa nya kalau siput mesti di masak lemak je kan, ada ke siput di masak dengan cara lain???? kalau ada kongsi tau, kot-kot terjumpa lagi lain kali dapat di masak cara lain pulak kan..




Bahan nya
1 kg siput sedut di bersihkan dan dipotong ujung nya untuk mudah kita sedut nanti.
Secukupnya daun kadok di hiris kecil
2 cawan santan pekat
2 batang serai di titik
2 keping asam keping
1 batang bunga kantan di hiris kecil
garam dan sedikit gula sebagai perasa

Bahan kisar
10 biji cili padi
3 ulas bawang merah
1 inci kunyit segar

Cara masak
1.  Masukkan bahan kisar, daun kadok, serai, asam keping, garam dalam periuk dan tambahkan sedikit air.
2.  Kacau biar mendidih, masukkan siput dan santan, perlahankan api agar santan tak pecah minyak.
3.  Tambahkan dengan sedikit gula sebagai perasa dan kantan.
4.  Bila dah mendidih dan secukup rasa boleh lah di tutup api.
5.  Dihidangkan dengan nasi panas memang terangkat.



Mudah kan je pun nak masak siput , tapi sebelum masak tu kena cuci bersih-bersih lah dulu,sampai air nya putih lah takde air hitam tu makna nya dah bersih lah tu.
Jom menyedutttt dan meratah ni..


9 comments:

  1. sedapnyer kak... lain ekk rupa siput sedut tu.. x pernah lagi jumpa setakat ni,,

    kalau siput sedut yg biasa tu, biasa selain masak lemak..saya masak kicap jer kak..buh kicap manis campur dengan kicap pekat tu..xde ler meleleh sangat..buat pedas skit...hehhe

    ReplyDelete
  2. Lamanya tak makan siput sedut. Kat sana susah nak jumpa ye, kak,...harganya mahal tak? Selalunya memang masak lemak je...

    ReplyDelete
  3. sedap nya...yan biasanya celur sekejap dalam 5 minit...jadi bila dimasak lendirnya kurang :-))

    ReplyDelete
  4. Kak ini siput yg macam kt sungai ini kulit licin tak macam belitung mengerutu sikit, biasa jugak makan yg jenis ini.

    ReplyDelete
  5. lain dr yg selalu mkn..saya suka msk lemak cili api siput sedut ni.tpi mak pernah buat smbl tumis..sedap gak...tpi pedaslah nk menyedutnye..teringin nyer..

    ReplyDelete
  6. SEDAPNYA NANTI NK CUBA JUGA MSK GINI..TQ RESEPINYA.

    ReplyDelete
  7. nor suka siput sedut masaalahnya nak menyiang siput tu agak leceh rmh tinggi2 ni..susah..kn
    klu rmh bwh..pg jer kat telaga ker..parit ker sng nak siang taklah rmh hanyir...hihi

    ReplyDelete
  8. Selallu SA guna siput belitong tu kak..yg jenis ni x pnh cuba lagi...susah nak dapat ni...

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home