Crispy Almond Yang Sukar Ditolak

Crispy Almond Yang Sukar Ditolak


 ASSALAMUALAIKUM dan salam malam sabtu untuk semua nya.
Hari yang sangat bizi-bizi hari ni dari pagi sampai ke petang, sampai ke dah malam ni baru lah dapat luangkan masa bersenang-senang dan bersantai-santai, kalau time gini kan dapat crispy almond sebalang memang habis ni confemmm....
Tadi pagi ada seseorang adinda blogger ni yang yang pm kaknoor ni minta resepi crispy almond, dalam dok sibuk-sibuk nyiapkan kuih orang sempat lah jugak pm kan adinda tu..
Kalau siapa dapat teka adinda blogger tu kaknoor belanja crispy almond ni hahaa..




Bahan-bahannya

200 gm tepung florenta
200 gm badam keping
100 gm kuaci 
20 gm bijan ( putih + hitam )

Cara membuatnya.
1. Badam dan kuaci di panggang sekejab dalam oven pada suhu 160'C selama 5 - 10 minit
2. Satukan semua bahan-bahan dan gaul rata.
3. Sebenarnya boleh jugak kita bakar dalam loyang, tapi kak noor masukan dalam dulang muffin yang ada 12 lubang tu, sebab kurang rajin nak potong masa panas-panas tu ..
4. Bakarlah pada suhu 160'C selama 10 - 15 minit.
5. Dah siap florenta cookies ni sedapppp sangat



Pada yang tak tau tepung tu cemana rupa nya, ini lah dia, memang mahal lah tepung ni ikut kedai jugak harga nya antara Rm $25 - $30, ada jugak satu jenama lain yg murah tapi selalu habis stok dan rasa nya agak kureng sedap sikit.  Nak sedap lebih baik yang mahal tu, sebab tu lah orang jual mahal cookies ni bahan nya mahal kan, belum lagi masuk badam yang boleh tahan jugak mahal nya tu.. senang je takut mahal jom buat sendiri, dapat banyak dan terjamin kebersihan nya.


14 comments:

  1. kalau inilah lah rupanya crispy almond...rasuah JM RM10 pun JM tetap pilih this almond

    ReplyDelete
  2. Kak zai baru nak tanya tepung apa sebab tak pernah dengar.
    Buat sendiri dah tentu lagi sedap.

    ReplyDelete
  3. asalamualaikum kak nur....

    memang mahal bahannya kak...kurang2 kena ada rm50..tu pun sekali makan je..huhu

    ReplyDelete
  4. Walaaa Kak Noor... nanti time raya buat lagi aaa.... Amie nak terbang bertandang pagi raya nanti he he heee....

    ReplyDelete
  5. suka ni kak noor..mmg mhl kalau bli siap seblg 25 kot...buat sendiri pun ok kan..

    ReplyDelete
  6. Terima kasih kaknoor.acik pun teringin nak mencuba resepi ni.nak kena cari bahan dulu

    ReplyDelete
  7. banyak jenis kekacang tu xjemu dimakan ni...gerenti sedap.

    ReplyDelete
  8. kak, tunjuk sikit acuan yg guna cantik jer bulat tu...yg kena potong2 tu leceh sikit abis jari2 melecur...hahaha

    ReplyDelete
  9. tersedak plak..rasa macam ada org sebut2 lak.. walaupun tersirat disitu...hehehe
    klu ganti dngan hazelnut sedap x agaknya.. kita tukar nama crispy hazelnut.. ;)

    ReplyDelete
  10. yumm I love nutty sweet treats, these look very tempting :)

    ReplyDelete
  11. Memang sedap... Eija pernah buat sekali ja... Hehehe

    ReplyDelete
  12. Kak Nor ni kan buat apa pun menjadi tau....mcm senang jer yek KN....Raya nanti nak try buatlah.
    Sapa yeh....nak teka kena tgk komen lepas KN ....

    ReplyDelete
  13. meriahnya tengok crispy almond tuh.. penuh dengan badam, kuaci dan bijan..

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home