Kari Kembong Rempah Kisar Yang Sedap & Wangi

Kari Kembong Rempah Kisar Yang Sedap & Wangi


Assalamualaikum dan salam sejahtera semuanya.
Menu sejak dari dulu hingga kini, kalau nak makan nasi sedap mesti kena buat rempah sendiri, dah lah wangi, sedap pulak tu kan, maka nasi pun dah tentulah bertambah-tambah lagi.  Kalau time tak sibuk boleh lah kita masak kari rempah kisar ni,, lagipun memang berbaloii sedap, kalau tak percaya mesti try sendiri tau, mesti rasa perbezaan dari kari rempah yang dalam peket tu.






Kari Ikan Rempah Kisar
Olahan :  Bicara Kak Noor


BAHAN

1/2 kg ikan kembong dibersihkan
1 1/2 cawan santan cair
1/2 cawan santan pekat
Sedikit halba campur
sedikit daun kari
sedikit air asam jawa
1 biji ubi keledek di potong

BAHAN KISAR

3 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
1/2 inci halia
1/2  inci lengkuas

1 sudu ketumbar goreng tanpa minyak
1 sudu jintan manis goreng tanpa minyak
1 sudu jintan putih goreng tanpa minyak
15 biji cili kering direbus dulu
1 inci kunyit hidup

CARA

Panaskan 3 sudu minyak masak dan tumis lah bahan kisar bawang putih, bawang merah, halia dan lengkuas sehingga wangi, masukan halba campur dan daun kari, dan biarkan pecah minyak baru masukan bahan kisar ketumbar, jintan putih, jintan manis, cili kering dan kunyit, kacau lagi sehingga pecah minyak sekali lagi, kalau perlu masukan pati santan dan perlahankan api biarkan rempah ni merenih dan betul2 masak.
Masukan ubi keledek yang telah di potong bersama dengan lebihan santan dan air asam jawa dan garam, bila ubi dah empuk baru masukan ikan...jangan lama tau lepas masukan ikan tu kejab je pun ikan dah masak, jadi boleh lah di angkat dan di hidangkan dengan nasi panasss aduh, tak tau lah sapa yang kena ni hahahaa...




Walaupun tak ada keturunan nunnnn di sinun, tapi tetap jugak suka kari.
Dalam seminggu tu mesti ada sekali kari, tak kisah lah kari apa, sama ada ayam ke, ikan ke, janji kari memang tak boleh di pisahkan dari keluarga kaknoor.

Ada jugak ke yang suka kari macam family kaknoor ni?? Cer angkat tangan !!

13 comments:

  1. macam sedap je..boleh cuba resepi ini..

    ReplyDelete
  2. Sedapnyer...harumnyer... lemak pekat melekat...cicah roti pun sodap ni...

    ReplyDelete
  3. SEDAPNYA GULAI REMPAH KISAR..BERLINANG..

    ReplyDelete
  4. saya pun sama kak nor,tiap minggu mesti kena ada kari...suami favourite dia kari..anak pun suka...

    ReplyDelete
  5. SS baru je lepas makan... Nengok entry Kak Noor... Terus lapor balik!

    ReplyDelete
  6. Sedapnya..
    tp tetap suka panggang dan rebus..usia makin tua..
    salam singgah...

    ReplyDelete
  7. Makan dengan nasi panas atau dgn roti sedapnya.

    ReplyDelete
  8. Tgok kari ikan kembung tuh mmg geram je....lawan lak ngan ikan masin goreng...walla.....

    ReplyDelete
  9. Tu dia kari rempah kisar buat sendiri terbaiklah kak noor.nti nk cuba..kt rumah ni tak minat kari..tp sesekali kena mmg best..suka kuah byk2 pastu boh kicap.fuhh sedap gila.haha

    ReplyDelete
  10. tliuqnya tgk...

    klau blk umah mak msti p pasar pagi beli rempah basah...sedap dr yg serbuk

    ReplyDelete
  11. cicah roti jala sedap kuahnya tu..

    ReplyDelete
  12. sedap tuh kari.. kuah dia buat cicah roti pun sedap..

    ReplyDelete
  13. hmmmm lezatnya.... bikin perut keroncongan liatnya..




















    Obat Tumor Herbal

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home