Limau Bali & Anggur Antara Khasiat Nya

Limau Bali & Anggur Antara Khasiat Nya


ASSALAMUALAIKUM 
Salam sejahtera untuk semua nya.
Hari ni kaknoor nak kongsikan sikit info wallahuaklam info ni akak menggoogle je
Tapi gambar tu memang real dari kaknoor tau hanya info khasiat nye saja akak google
Yang baik tu dari ALLAH 
Yang tak baik tu dari kesilapan kaknoor sendiri.

Biasa lah kita makan buah-buah tapi kita kurang tau apa khasiat nya kan, jom dapatkan sikit info di bawah ni, mudahan lepas ni kita sama-sama makan lagi cik limau bali ni..


 Hampir semua orang kenal buah limau bali. Isi buahnya yang segar dan banyak mengandung air, boleh terus dimakan setelah dikupas atau sebagai campuran salad maupun rojak. Buah limau bali [bahasa Inggeris: Pomelo) bermanfaat bagi kesihatan. Kandungan pektinnya lebih banyak dibandingkan dengan limau jenis lain. Pektin inilah yang dipercayai mampu menurunkan kolesterol sekaligus mengurangi risiko sakit jantung.

Antara khasiat anggur yang kaknoor cari :-


  1. Dapat mencegah penyakit jantung
Pada saat mengkonsumsi buah anggur merah, maka zat oksida nitrat yang ada di dalam darah akan meningkat sehingga dapat bermanfaat untuk mencegah pembekuan darah serta mencegah resiko terkena penyakit jantung. Selain itu, kandungan antioksidan di dalam buah anggur dapat menghentikan proses oksidasi kolesterol jahat sehingga dapat mengakibatkan tersumbatnya pembuluh darah.
  1. Dapat mencegah kanker payudara
Dengan mengkonsumsi buah anggur setiap hari, maka akan mencegah resiko terkena kanker payudara. Hal ini di sebabkan karena kandungan senyawa yang terkandung di dalam buah anggur merah sangat efektif dalam melawan dan menghancurkan sel kanker pada payudara.


Gambar anggur ni jugak ori dari kaknoor tau, sebab kat rumah ni memang selalu dan mesti ada buah, tapi sebenarnya kaknoor pun tak tau jugak khasiat nya, Bila dah ada idea nak letak buah ni, terus mencari apa khasiat nya, tak kan nak letak buah polos gitu saja kan, jadi sama-sama lah kita manafaat kan nya.

20 comments:

  1. salam kak..
    dah lama rasanya tak makan limau bali ni..byk khasiat ye...kena cari nti ni...hehe
    klu anggur tu senanglah nk jumpa...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. walikmuslam atie, kdg2 kita makan je asalkan sedap dan manis kan, tanpa tau khasiatnya insya allah lepas ni kaknoor akan selalu beli limau bali ni, nak2 yg manis mmg best

      Delete
  2. Salam kak noor...sebenarnya kebanyakkan buah2 yang kita makan memang ada enzim yg boleh menghapuskan kanser...especially buah durian belanda...SA selalu cari buah durian belanda untuk dibuat jus...sedap dan berkhasiat sgt2

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah manda kan, kaknoor belum terjumpa buah durian belanda mmg nak cari jugak lepas ni
      kita kita sentiasa sihat dan walafiat selalu

      Delete
  3. Hai kak nor...huhh dah lama julia x makan buah limau bali...anggur apatah lagi...lepas ni kena bykkan buah di rumah

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu Julia, kadang kita tunggu sakit baru nak mkn buah kan heee kaknoor lah tu insya allah jom sama2 kita sihat dgn amalkan makan buah2an ni

      Delete
  4. Assalam kak noor..lamanya x makan buah limau bali tu..dulu ada tepi umah kat kg..tp dah ditebang...skrg ni rindu pulak rasanya..byk tul khasiat buah-buahan ni terutama yg tempatan la kan?

    ReplyDelete
  5. waalikmulsam lina, sama kaknoor tapi bukan tebang dia ko sendiri tak tau lah sbb apa, ni skrg kena lah beli kalau nak makan.
    memang banyak khasiat lina cuma kekadang kita sambil lewa ja tak mau makan buah yg banyak kasiat ni

    ReplyDelete
  6. wana suka makan buah bali..lagi manis isinya lagi sedap kan kak noor.. :)

    ReplyDelete
  7. Kalau anggur tu memang kakak beli setiap minggu Kak Noor tapi limau bali ni kalau musim cina sembahyang adalah tempat kakak ni kalau tak susah nak dapat. Dulu rumah kg kakak ada tapi entah kenapa bila banyak sangat pokok dedalu duduk menumpang lama-lama macam dah tak nak berbuah...

    ReplyDelete
  8. Kat johor susah nak dpat limau bali...


    Jemput singgah ke blog saya:
    http://blogmummyrifqiy.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. limau bali...sedapnyer..suka tpi jrg2 dpt mkn..kt selangor takde kot org jual...selalu perak yg byk..teringin la pulak tgk gmbr kak noor nih.hihihihihi

    ReplyDelete
  10. asalamualaikum kak...tak penah makan limau bali isi merah..biasa isinya putih :-))

    ReplyDelete
  11. suka anggur yg takde biji, tapi bijinya tu yang banyak khasiat..huhu..byk vitamin E...limau bali tu kalau cicah dgn sambal kicap..sedapnya..

    ReplyDelete
  12. Dah lama tak makan pomelo ni, KakNoor. Kalau anggur tu memang favoritelah. Rumah saya pun kalau takda buah-buahan, riuh sekampung! Bukan sayalah yang riuh gigil-gigil tak dapat makan buah, bapak dia orang berdua tu!

    KakNoor ni kan...dahlah masak sedap, ambil gambar pun cantik. Jealous tetiba. Saya ni tangan dah gigil kak..... *_*

    ReplyDelete
  13. Ada satu jenis adik beradik pamelo ni namanya grapefruit (bukan anggur) masa duduk dekat Jepun dulu, punyalah masam tapi kandungan khasiatnya lebih banyak.

    ReplyDelete
  14. saya peminat limau bali...2 biji boleh habis saya seorang kak.

    ReplyDelete
  15. SAMA RMAH KNOR MESTI ADA BUAH...TAK KIRALAH BUAH APA PUN....SUAMI JARANG MAKAN NASI...

    ReplyDelete
  16. lama tak makan buah limau bali ngan anggur.. kalau boleh ngadap dua2 buah nih, tak ngadap yang lain dah..

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home