Onde - Onde Kacang Hijau Idaman Kalbu

Onde - Onde Kacang Hijau Idaman Kalbu





 Assalamulaikum dan selamat petang untuk semua.
Apa menu minum petang hari ni ya.
Kak Noor merajinkan diri hari ni buat onde-onde ni fresh dari kuali tau.
Sebenarnya onde-onde anak-anak tak makan, hubby pun tak suka tapi dah teringin nak makan biarlah tukang masak makan sorang, dapat banyak makan haha, ada yang nak tumpang??
Cepat hulur tangan kak Noor nak kasi ni..

Resepi onde-onde kakNoor intai dari blog RINA DAPUR MANIS sebab adunan kulit nya ada kelainan sikit dari yang pernah kak Noor buat, untuk Rina ijin ya resep nya kak Noor letak di blog kakak, tapi kakak tukar bahasa sikit dan ada yang kakak tak masukkan.




Bahan Kulit
125 gm tepung pulut
25 gm tepung beras
50 gm gula putih
1/4 sudu kecil garam
100 ml air 
50 gm bijan putih
sedikit bijan hitam
Minyak untuk menggoreng. 


Bahan Inti
100 gm kacang hijau
125 gm kelapa parut
80 gm gula putih
1/4 sudu kecil garam 
Air secukupnya untuk merebus
Rebuslah sehingga lembut, campur semua bahan dan masak sehingga inti pekat.

Cara nya
1.  Untuk kulit campurkan tepung beras, tepung pulut dan garam, gaul rata.
2.  Panaskan air jangan sampai mendidih, campurkan kedalam tepung sedikit-sedikit.
3.  Gaul rata dan uli lah sehingga sebati.
4.  Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian kecil kalau timbang lebih cantik, hasilnya sama.
5.  Isikan lah dengan inti, tutupkan semula, gelekkan bijan putih dan hitam.
6.  Buatlah sehingga habis adunan.
7.  Goreng dengan menggunakan minyak yang banyak, api yang kecil supaya onde-onde tak mudah meletup.
8. Dah kekuningan boleh lah diangkat dan hidangkan. 





18 comments:

  1. fuh...kalau JM ikut sebiji sebiji resipi kak Noor ni belum tentu daat bulat2 cam bola tu...loh..anak2 dan suami x berapa suka ke...ishh..kalau JM berjiran ngan kak Noor..mesti dgn muka x malu akan minta sikit...JM sukaaaaaa sgt kuih ni

    ReplyDelete
  2. diaorang ni tak suka kuih yg ada kacang JM, akak sorang je yg suka kacang, so jarang buat lah kuih ni, hari ni tukang masak layan selera sendri, siapa tak suka no hal, nak bagi JM jauh sngt, bagi gambar dulu lah ya, tunggu ada rezeki baru dpt bagi betul2 punya tau

    ReplyDelete
  3. Feveret yan kueh nie...pernah buat..tapi bijannya tak lekat..bila goreng jadi botak..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke yan, goreng api tk boleh kuat sngt tau, cer terai resepi ni alhamdulillah kak noor buat ok je

      Delete
  4. Semenjak dah lebih setengah abad makchaq minat pulak kue2 manih ni... dulu suka kue2 pedaih...
    jangan kena kencing manih sudah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. faktok usia jugak tu makchaq saya pun sama lani suka yg manih, harap taklah kena kencin manih nooo. kena balance tak pa lah makan yg ulam2 pulak lepas tu

      Delete
  5. Semenjak dah lebih setengah abad makchaq minat pulak kue2 manih ni... dulu suka kue2 pedaih...
    jangan kena kencing manih sudah...

    ReplyDelete
  6. Semenjak dah lebih setengah abad makchaq minat pulak kue2 manih ni... dulu suka kue2 pedaih...
    jangan kena kencing manih sudah...

    ReplyDelete
  7. Cuci mata je la ni kak...nk antar piring..jauh benor la hai..

    Makan sorang2 pun orite tu kak... melepaskan keinginan ye tak... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu lah kena guna piring terbang lah ni kan sbb jauh sngt, tapi tak sampai jugak rasa nya hahaha

      Delete
  8. kalau masuk sini merembes air liur bak kata SS.. hehe..
    lapaq la plak.. kalau puasa mmg xleh singgah sini, habis... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu lah Syida kena bawa bersabar lah masuk dapur ni, intai2 je sikit jgn sampai merembes segala nya, sebulan lagi kaknoor nk rembeskan habis2 air liur u all terutama SS tu kan haha

      Delete
  9. kalau kt sini panggil kuih bom ni kak noor..kalau ondeh2 tu yg ada inti gula merah kt dalam........
    Kalau dah teringin sanggup masak...he3x.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke Nieza orang kedah panggil onde2, sama kuih tapi sebutan je berbeza, nak ckp kuih bom takut lah pulak ni

      Delete
  10. salam kak..peberet onde2 ni..selalu dok beli... sedap.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kaknoor pantang nampak di kedai mesti beli ni Atie sesekali rajinkan diri

      Delete
  11. ini juga salah satu my fev noor
    makn nak buat mls...

    ReplyDelete
  12. Salam Kak Noor,

    Haritu pernah cuba buat tapi kulitnya merekahhhhh... tolong lah saya Kak Noor. Nanti saya cuba resepi ni pulak. Hraitu tak ingat resepi siapa. :(

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home