Sotong Sumbat Kentang Sedap & Mudah

Sotong Sumbat Kentang Sedap & Mudah



Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua nya.
Salam jumaat penghulu segala hari.
Semoga semuanya dalam sihat dan walafiat hendaknya 
Dan di bawah limpah dan rahmat ALLAH subha nahuwata'aala

Hari ni kaknoor nak  kongsi resepi sotong sumbat kentang, kalau ada yang teringin nak makan dan buat sendiri jom tengok resepi...




Bahannya
1/2 kilo sotong sederhana besar dibersihkan dan gaulkan sedikit garam dan kunyit.
3 biji kentang di rebus dan di lecek
sedikit bawang goreng
1/2 biji bawang besar dadu
mix vegetable frozen secukupnya
garam gula secukup rasa
sedikit minyak utk menumis

Cara nya
1. Tumiskan bawang besar sehingga wangi dan garing masukkan mix vege tadi.
2. Masaklah sehingga lembut sayuran nya.
3. Tambahkan dengan garam dan sedikit gula, tutup api.
4.  Bahan tumis tadi di gaulkan dengan kentang lenyek dan sedikit bawang goreng.
5.  Gaul rata, bila dah cukup rasa sumbatlah dalam sotong biar penuh.
6.  Cantumkan kepala sotong tadi dengan lidi.
7.  Panaskan pemanggang ajaib dan panggang lah sehingga masak.
8.  Sedia untuk di hidangkan bersama nasi atau di ratah begitu saja.



Ada dua ketoi yang udah berpotong ni sila lah jangan malu, kalau ada yang terhingin nak merasa, takut ada yang meleleh pulak kalau tak bagi rasa hehehe...


17 comments:

  1. ooo guna kentang
    mati - mati ingatkan guna nasi pulut yang bese jumpa tu
    boleh try ni
    takdelah rasa muak nanti
    terima kasih ye

    ReplyDelete
  2. Allah K. Noor...terliurnya. Saya memang tunggu kalau2 ada resipi sotong sumbat selain dari pulut. Sukanya saya.... Saya mungkin akan cuba nnt, tapi nak tambah cili, hihihi. Terima kasih K. Noor

    ReplyDelete
  3. nyum nyum..sedapnya kak..tak pernha olak tengok resepi camni..selalu kitorang sengaja pilih sotong yang bertelur..ni kalo nak buat camni takyah ada telur la sotong tu..

    ReplyDelete
  4. NTI NOR BUAT...MESTI BUAT...JARANG BELI SEAFOOD NI..

    ReplyDelete
  5. Sotong...oh...sotong pujaan hati ku...
    :-)) hantu sotong nampak sotong terus ngalir air liur

    ReplyDelete
  6. Ooooo sumbat dengan kentang... tulah saya tgk dalam FB tadi... yang selalu saya makan (adik ipar mek kelate) di sumbat dengan nasi pulut.

    ReplyDelete
  7. I rarely get to cook with sotong but love eating it.

    ReplyDelete
  8. Hai sedapnya...tiap kali singgah rumah noor selalu ada makanan special. Ingat pulut rupanya kentang.

    ReplyDelete
  9. sedapnya..biasa makan ketupat sotong je..boleh cuba ni

    ReplyDelete
  10. sotong UA tak berapa makan..so pertama kali tgk entri kak noor nafsu makan tak membuak sgt.hihhihihi..

    ReplyDelete
  11. saya buat juga Kak Noor tapi sumbat telur.entrinya tungguuuu..

    ReplyDelete
  12. yg letak pulut tu ada kuah manis kan...

    ReplyDelete
  13. sedap ni kak noor..selalu kak nah makan sotong inti pulut je..

    ReplyDelete
  14. Bagus jgk idea ni kak noor...cheq da kurang sangat mkn sotong..kalu beli just goreng celup tepung jea

    ReplyDelete
  15. kak Noor!!!! rasanya bulan puasa JM x boleh masuk blog ni nanti terliur

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home