Ayam Lemon Sweet & Sour

Ayam Lemon Sweet & Sour


Assalamualaikum dan salam sejahtera pada semua nya.
Tak lupa salam jumaat yang bahagia untuk adinda dan kekanda semua.
Eh rasa nya sorang je kekanda yang selalu singgah blog kaknoor ni kan, siapa lagi kalau bukan 
KAK ZAI, tapi not sure jugak maybe umur kami sama hahaha, apa pun tak kisahlah nak buat macamana kan dulu-dulu masa muda-muda tak reti nak ber blog, untung nya adinda-adinda semua kan tahniah pada semua nya yang sudah berblog dari muda ni dan berkongsi macam-macam.

Jom terus ke resepi hari ni ya, pernah tak makan ayam lemon ni?? kalau tak pernah jom semak resepi, tak susah pun, bahan nya yang biasa ada kat dapur jugak.



 BAHAN NYA
  • 1 bahagian dada ayam di potong kecil
  • 1 biji lemon di parut atau di hiris kecil
  • 1 biji bawang besar di potong bulat
  • 2 biji bawang putih di cincang halus
  • sedikit serbuk lada hitam
  • secukup nya capsicum apa warna pun ok janji happykaknoor ganti dgn cili hijau dan merah
  • 2 sudu air lemon
  • 1 sudu tepung gandum di bancuh dengan sedikit air
  • minyak secukupnya untuk menggoreng
  • 1 sudu planta
  • 1 kiub ayam dan sedikit gula


CARA

  • Ayam di bersihkan dan di perapkan  dengan lemon sekejab kemudian tos kan dan gaulkan dengan sedikit serbuk lada hitam dan garam kemudian goreng.
  • Panaskan planta dan tumis lah bawang putih sehingga wangi kemudian masukan bancuhan tepung gandum dan air lemon tadi.
  • Tambahkan sedikit air supaya tidak terlalu pekat.
  • Masukan kiub ayam dan gula dan rasa lah ikut kegemaran masing2.
  • Kalau kat rumah ni mesti nak ada rasa manis sikit baru "kick"
  • Bila kuah dan mendidih boleh lah dimasukan ayam, capsicum, kulit lemon dan bawang besar.
  • Kacau sekejab saja dan boleh lah di angkat supaya sayuran nya tak layu.
  • Ayam lemon dah siap dan boleh lah di hidangkan masa panas2 tu mmmm LAZATTT


Selamat menjamu mata ya.
Yang pasti ayam lemon memang sedap, kalau kaknoor masak kat umah, mesti licin tak sempat nak simpan 2x makan, sabo je lah, malam mesti kena masak baru lagi..

8 comments:

  1. Sedap tengok tu Kak Noor..
    Save dulu resepi nanti boleh cuba..
    Tambahan anak2 saya suka sangat dengan ayam ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. Saya suka ayam lemon ni, KakNoor. Kali ni nak cuba resepi KakNoor pulak. Saya kalau dah sekali makan licin pinggan, takdalah saya nak masak sekali lagi dalam hari yang sama. Hehehe....

    ReplyDelete
  3. Hai kekandaku.... kenyang jamu mata kalo datang sini. Adinda mohon diri tak boleh lama-lama...nanti basah lencun dada mr lappy ha ha haaa....

    ReplyDelete
  4. Ayam lemon ni mmg sedap kak noor

    ReplyDelete
  5. Ayam lemon ni mmg sedap kak noor

    ReplyDelete
  6. nampak sedap nih.. tak pernah rasa lagi..

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home