Baked Penne Dengan Sos Hijau

Baked Penne Dengan Sos Hijau


Assalamulaaikum dan salam sejahtera untuk semua nya
Semoga di bulan ramadhan yang mulia kita sama-sama meraih menambahkan amalan
Yang sebelum ni kita selalu alpa
Mudahan ALLAH memberi sedikit ruang kita gandakan amalan di bulan ni ya
Cakap banyak pun tak guna jugak kan, menambahkan dosa kering hehee
JOm tengok resepi kaknoor hari ni kalau ada yang berkenan ....




 Baked Pasta Resepi :
 DayangJack@DapurKu SaYang Oleh:
 Dapurmamasya

 Bahan-bahan :
 Untuk 4-5 orang makan 
2 cawan makaroni + 1 cawan pasta spirals kaknoor guna penne pasta rebus hingga lembut
150 g minced beef/chicken - guna beef 
2 ulas bawang putih (dicincang) 
1 labu bawang besar (dihiris dadu kecil) 
1 tin kecil puri tomato atau 1 botol kecil sos spagetti- guna tomato paste- agak2 letak secukupnya
 sedikit sos cili sedikit sos tomato sedikit garam - mama letak juga gula secukupnya utk imbangkan rasa masam tomato kaknoor jugak letak gula sikit
1 sudu besar mentega

 Sos Putih : -
 mama buat 1 1/2 adunan 2 cawan susu segar kaknoor guna adunan asal
1 sudu besar mentega
 sedikit lada sulah 
2 sudu besar tepung gandum (dibancuh dengan sedikit air) 
1 slice cheesedale atau 30 g krim keju
 sedikit garam dan gula lain-lain :
 keju parut dan oregano

 Cara membuat sos merah
 Cairkan mentega di dalam kuali dan tumis bawang besar dan bawang putih hingga naik bau.
 Kemudian masukkan daging/ayam cincang dan kacau hingga airnya kering. 
Barulah dimasukkan puri tomato atau sos spagetti.
 Gaulkan sebati. Kemudian masukkan sos cili, sos tomato, garam dan gula secukup rasa.
 Setelah kuahnya pekat. Tutupkan api. 
Satukan kuahnya dengan pasta tadi dan gaulkan hingga rata. Boleh juga letak mushroom jika suka. 

Sementara itu, untuk sos putih :
 Cairkan mentega di dalam kuali leper/periuk.
 Kemudian masukkan cheesedale atau krim keju. Kacau hingga cair. Barulah dituangkan susu segar. Masak hingga susu mendidih. Masukkan lada sulah, sedikit garam dan gula. 
Akhir sekali masukkan bancuhan tepung dan kacau lagi hingga pekat. Tutupkan api. 
Sediakan bekas tahan panas atau loyang aluminium. Sapukan dengan mentega. 
Masukkan pasta yang telah di rebus dengan sedikit garam tadi di dalamnya dan ratakan dengan sos putih. 
Taburkan keju parut dan oregano. Bakarlah selama 35-40 atau hingga keperangan dengan suhu 160C.


Baked penne ni kaknoor makan dengan sos hijau kebetulan ada cili hijau yang banyak di tambah sikit dengan scotch bonnet hijau  menambahkan kelazatan penne yang agak pedas.

10 comments:

  1. wow sedapnya...mmg xretipun nak masak gini heh...heh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. sedapnya kak:)
    selamat berpuasa utk kak noor:)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. terliuq tgok gmbar..x sabar nak try buat :)

    ReplyDelete
  5. asalamualaikum kak....selamat malam :-))

    ReplyDelete
  6. huihh...mcm senang jer nk buat nihhh....hhehehe

    ReplyDelete
  7. nyum3 sedapnya.. opss posa.. hehehe..

    ReplyDelete
  8. yeah resepi2 cenggini i loooike.. memang laju saja makan.. tapi xleh masak kat rumah
    sebab mak ayah x minat sngt.. kena balik kg makan dgn cousins baru jadi..

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home