Cream Puff & Sedikit Tips Untuk Kekal Tembam

Cream Puff & Sedikit Tips Untuk Kekal Tembam


Assalamualaikum dan selamat petang 
Dah 6 hari kita berpuasa, seperti biasa memang tak dapat di nafikan sibuk dimana-mana.
Tapi memasak tetap jugak kena bereskan, cuma ofis maya terpaksa di nombor 2 or 3 selepas tunaikan yang wajib, apa nak buat maid yang di tunggu belum tiba, semua anak-anak dah jadi maid sekarang ni haha..
Resepi semalam bila ada waktu sikit terluang..
Cream puff jom semak resepi 
Mudah dan tak banyak songeh sangat sebab guna sukatan cawan.
 Bahan nya
1/2 cawan mentega
1 cawan air
1 cawan tepung
4 biji telur

Cara nya
1. Panaskan air dan masukkan mentega, kacau sehingga mentega cair.
2. Biarkan sehingga adunan mendidih, tapi  jangan biarkan terlalu lama mendidih.
3. Masukkan tepung dan kacau dengan cepat sehingga tepung tidak melekat di kuali.
4. Adunan tepung hendaklah kelihatan kental dan tidak terlalu cair.
5. Biarkan adunan tepung betul-betul sejuk baru masukkan telur.
6. Masukkan telur satu persatu dan kacau sebati dan buatlah sehingga habis telur.
7. Boleh jugak menggunakan mixer dengan kelajuan yang maksimum.
8, Adunan yang dihasilkan perlu lah licin dan berkilat.
9. Masukkan adunan dalam piping beg dan paipkan ikut kreativiti sendiri.
10. Sebelum membakar renjiskan sedikit air di atas choux pastry.

Tujuan nya utk menghasilkan wap air yang dapat membentuk rongga dalam choux pastry

 11. Bakar lah choux pastry pada suhu 220'C pada 15 minit pertama, dan turunkan ke suhu 190'C dan bakar lagi selama 15 minit.

  Jangan sekali keluarkan choux pastry sebelum ia nya cukup keras dan masak. Kerana ini akan menjatuhkan choux pastry, jugak jangan sekali membuka oven ketika proses pembakaran ini.


 Yang di bawah saje nak letak nutella sebab ada yang hantu nutella hehe

Sukatanya harus betul. Biasanya saya menggunakan sukatan mudah seperti berikut : 1/2 cawan mentega 1 cawan air 1 cawan tepung 4 biji telur 2. Teknik membancuh Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Sukatanya harus betul. Biasanya saya menggunakan sukatan mudah seperti berikut : 1/2 cawan mentega 1 cawan air 1 cawan tepung 4 biji telur 2. Teknik membancuh Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
RESEPI INTI KASTARD (Tanpa Telur)
Sumber : Kak Ida & Tun Telani
Bahan2:
  • 2 camca besar tepung kastard 
  • 2 camca besar gula kastor
  • 1 1/3 cawan susu segar 
  • 30 gram mentega (kurang lebih 2 camca teh)
    2 camca teh esen vanilla

Cara2:
  • Satukan semua bahan untuk kastard kecuali mentega dan esen vanilla. 
  • Kacau rata dengan whisk dan masak dengan api perlahan sambil terus dikacau hingga pekat. 
  • Padam api, tambah mentega dan esen vanilla, kacau rata dan biar sejuk. Ketepikan. 
  • *Kami suka resepi ni kalau untuk makan-makan kat rumah, lembut dan manis sedang2 aje.
Cara menyediakan Cream Puff

1. Gunting atau potong sedikit jangan putus puff tu.
2. Paipkan inti kastard yang dah sejuk kedalam rongga puff
3.Tabur gula icing diatasnya.





Kak Noor memang suka kastad jadi filling kastad ni memang tak tolak punya bila-bila dan dimana saja, kalau ada yang nak buat sila rujuk tips tu insya ALLAH menjadi..



27 comments:

  1. Adoi kak, mengekek kita gelak yang untuk kekal tembam tu.
    Haha. Lawak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. Cantik dan gebu cream puff yang noor buat. Teringin kak zai nak buat tp takut tak jadi.

    ReplyDelete
  3. menggiurkan!!..hehehehe comey sungguh cream puff ni...

    ReplyDelete
  4. Biasa wani letak air kat top tu orang kata x nak bg hangit.. Mcm renjis tu memang ia akan temban eh.. Blh la follow tips kak noor

    ReplyDelete
  5. ehem ehem tembam tembam slow sikit :-))

    aritu baru buat...tapi bila sejuk dia jadi lembek..tak tahu mana silap...nak try ilut tips akak buat pulak..

    kalau kat rumah mak...yan buat filling durian.kan musim doyan...huhu

    ReplyDelete
  6. xmudah juga nk buat cream puff ni tapi bagi noor mudah jer...

    ReplyDelete
  7. memang tembam dan gebu gebas....tangan yang mahir membakingnya kan..

    ReplyDelete
  8. salam Ramadhan Kak nOr... nampak gebu ja cream puff tu... nak kena belajar buat ni ...hihi

    ReplyDelete
  9. gebu cream puff ini,tq kak share resepii
    nanti nak try

    ReplyDelete
  10. saya penggemar cream puff....10 biji sekejap jer habis, tapi itu semua yg main tunjuk2 aje.

    ReplyDelete
  11. Wah baru cakap semalam dengan mak tentang cream puff, begini rupanya, bagai pucuk di cita ulam mendatang resepi ni. hehe

    terima kasih berkongsi :)

    ReplyDelete
  12. Cantik cream puff yang KakNoor buat. Jadi takut pulak saya kalau nak buat, takut tak rupa cream puff pun walaupun katanya senang aje.

    Saya pun suka cream puff ni, kak. Sekali sumbat aje *_*

    ReplyDelete
  13. tgk gbr cream puff pepagi ni menguji jiwa.....hihihih

    ReplyDelete
  14. sedap nih.. nak skit kak Noor..

    ReplyDelete
  15. ya Rabbi kak...sumpah terliur...
    nampak gebu sungguh ni...

    ReplyDelete
  16. Yg ni mmg feveret dulu kini dan selamanya....

    ReplyDelete
  17. menarik....

    http://sikecilameena.blogspot.com/

    ReplyDelete
  18. telan air liur jela time niii..uwwaaaa

    ReplyDelete
  19. Ya Rabbi.. godaan apekah ini !! hehehe.. kalo cream puff CT suka filling dia..
    yang roti tu x suka sngt..

    bila baca tajuk.. 'kekal tembam'
    ingat Kak Noor nak share tips macam mana nak jadi bambam hehehe.. CT dah ckup bambam dah ni..

    ReplyDelete
  20. Did you know you can shorten your long urls with AdFly and make cash for every visit to your shortened links.

    ReplyDelete
  21. saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan KI WARA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada KI WARA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi KI WARA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja KI WARA di 085242894584 silahkan mencoba. KLIK _ 2D 3D _ 4D _ 5D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home