Laksa Johor Menu Berbuka

Laksa Johor Menu Berbuka


Assalamualaikum dan salam sejahtera semuanya
Hari ni dah 3 hari kita semua menjalani ibadah puasa
Terasa cepat nya masa berlalu, bulan ni tak boleh sembang banyak
Nanti banyak pulak dosa kering yang dapat tak pasal-pasal
Jom terus tengok resepi pada teringin nak masak sendiri.
Tapi memang banyak songeh sikit laksa ni, kecuali lah ada yang buatkan kuah nya kan...



Bahan-bahan nya untuk kuah


  • 500 gm ikan tenggiri direbus dan diambil isinya ( ikan kembong pun boleh )
  • 4 sudu besar kerisik
  • 3 sudu besar rempah kari ikan
  • 3 sudu cili kisar
  • 3 keping asam keping
  • 1/2 cawan udang kering kisar halus
Bahan kisar halus
  • 5 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 biji bawang besar
  • 2 batang serai
  • sedikit halia dan lengkuas
  • 1 sudu ketumbar kak Noor goreng kejab dan blend
Bahan untuk kuah
  • 1 cawan santan pekat
  • 1 batang serai di titik
  • daun kesum secukupnya
  • 1 sudu air asam jawa
  • 2 sudu besar gula
  • 1 batang bunga kantan
Bahan tabur
  • 1 batang timun dhiris nipis dan dipotong bulat macam gelang tu
  • 1 labu bawang besar dihiris nipis
  • limau kasturi atau nipis secukupnya 
  • kacang panjang dihiris kecil
  • taugeh segar secukup nya
  • bunga kantan hiris
  • daun kesum hiris kecil
Cara membuat kuah nya
  • Rebus ikan bersama 6 cawan air dan asam keping hingga mendidih dan empuk,toskan ikan dan asingkan tulang dari isi nya, simpan air rebusan ikan 
  • Kisar isi ikan dengan mencampurkan 2 cawan air rebusan, ketepikan
  • Panaskan 1/4 cawan minyak dalam periuk dan tumis bahan kisar hingga wangi, masukan cili kisar, rempah kari dan kerisik dan masaklah sehingga pecah minyak, gunakan api yang perlahan dan sentiasa dikacau
  • Tambah sedikit air rebusan,masukan isi ikan, ketumbar, udang kering dan tumislah hingga wangi.
  • Masukan kesemua air rebusan dan santan biarkan sehingga kuah mendidih, tambah air jika terlalu pekat
  • Masukan serai, daun kesum dan bunga kantan dan air asam jawa, garam gula dan biarkan merenih lama2 atas api makin lama di renih makin sedap
  • Kak Noor buat sehari awal kalau nak jamu tetamu tapi kalau emergency memang dan dan buat bila teringat nak makan 

Laksa Johor tak lengkap kalau takde sambal belacan ni, biar pedas sikit sambal baru lah balance dengan kuah laksa tu aduhhhh...

14 comments:

  1. LAKSA JOHOR UNTUK BERBUKA PUASA SEDAPNYA...LENGKAP SEMUA XYAH MKN NASI HARI NI PUN KENYANG.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. Huhuuu... Kak Noor... lapar balik ni... nak bawa lari semagkuk laksa Johor!

    ReplyDelete
  3. Salam Kak Noor....Selamat berpuasa & Terima kasih singgah ke blog atie.Tgk gambar pon dah tau laksa johor dr airtgn Kak Noor mmg sedap!!Nasib dah berbuka puasa... :)

    ReplyDelete
  4. Sy suka laksa johor..nsb baik tgk lepas bukak puasa hheheehe

    ReplyDelete
  5. sedapnya kak...walaupn dok johor tapi saya xpernah nuat. tqsm 4 sharing.....adeh...terliur la.

    ReplyDelete
  6. adoi...mana nak cari ni hehehe

    ReplyDelete
  7. pertama kali makan laksa johor di majlis kawin anak aritu..memang terbaik...:-))

    ReplyDelete
  8. sesekali makan laksa johor, sedap juga kan kak Noor..

    ReplyDelete
  9. sedap tu...

    selamat berpuasa kak noor..

    ReplyDelete
  10. laksa johor memang awesome.. sedap sbb ada sambal belacan..terbaik lah kak

    ReplyDelete
  11. Laksa Johor haruslah sedap. Tapi bila tengok resepi kena skrol lama pulak, terasa macam malas pulak nak buat, KakNoor. Kalau dapat beli, memang best nih puasa-puasa makan laksa Johor!

    ReplyDelete
  12. suka !! satu-satunya spesis laksa yang CT suka.. nama je duduk penang tapi laksa penang mmg tak sentuh..
    kalo laksa johor bleh juga CT makan sepinggan.. thun lepas ada ke srawak.. bleh tahan jugak laksa srawak..

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home