The Ultimate Chocolate Chip Muffins Untuk Majlis Nanti.

The Ultimate Chocolate Chip Muffins Untuk Majlis Nanti.

Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua nya.
Semalam pergi nya seorang biras kaknoor iaitu suami kepada adik hubby kak Noor.
Memang mengejutkan kematian nya, yang pasti tiada sakit kronik, hanya sakit dada pagi semalam dan sempat lagi ke tempat kerja, tiga empat jam kemudian kami di kejutkan dengan kematian nya.
Subhanallah sungguh mudah Allah menjemput biras kaknoor tu, masing-masing terkejut macam tak percaya ia nya dah tiada. Semoga isteri nya sabar dan tabah lah bersama dengan anak-anak yang ditinggalkan.
Semoga Allah melimpahkan rahmatnya ke atas roh nya, sesungguhnya mati itu benar, kita semua jugak hanya menunggu masa itu tiba...........

Hari ni kaknoor bercadang nak bawa muffin ni lah untuk majlis tahlil petang nanti.
Ini pun apa yang ada kat dapur saja, tak sempat nak ke kedai bagai. Cari-cari resepi di pinterest ada yang mudah jom tengok resepi pada yang nak mencuba.




Ingredients
  • 2 3/4 cups all purpose flour
  • 1 tbsp + 1/4 tsp baking powder
  • 1 1/4 tsp baking soda
  • 1/2 tsp salt
  • 1/2 cup unsalted butter, melted and cooled
  • 1 1/4 cup sugar
  • 3 large eggs
  • 1/2 cup milk
  • 3 tsp vanilla
  • 2 cups semi sweet chocolate chips
  • Optional - 1 tbsp coarse sugar - the clear kind that's used for decorating confections,etc
Instructions
  1. Pre-heat the oven to 425°F.
  2. Using cooking spray coat the muffin pan. Make sure that the whole top is covered, not just the part that the batter goes into.
  3. Place paper muffin/cupcake liners into the muffin pan.
  4. Combine dry ingredients in a medium bowl and mix with a whisk so that everything is well combined. Stir in 1 3/4 cups of the chocolate chips.
  5. In a separate bowl combine all the wet ingredients, making sure the eggs are well incorporated as well.
  6. Pour the wet ingredients into the dry and stir until just combined. IMPORTANT: If you stir too much the muffins will become too dense and more like a puck. You want the muffins to be fluffy and moist just stir everything until the dry ingredients just combine with everything.
  7. Scoop out the batter evenly into each section of the muffin pan.
  8. Sprinkle the tops of the batter with the remaining chocolate chips and the coarse sugar.
  9. Bake in the oven for 7 minutes at 425°F then reduce the heat to 375°F and bake for 15-20 min.
  10. Once the muffins are finished baking cool in the muffin pan for 5-10 minutes.

 
 Alhamdulillah tak menghampakan muffin menjadi-jadi naik nya.


Sementara menunggu waktu asar nanti untuk majlis jom ngopi kejab supaya mata boleh terbuka luas ni, taklah ngantuk sangat waktu tengahari macam ni kan.


14 comments:

  1. Innalillahiwainnailahirhojiun..

    ReplyDelete
  2. menggoda betul muffin akak ni.

    ReplyDelete
  3. Takziah kak....moga arwah ditempatkan dalam golongan orang2 yang beriman..amin

    ReplyDelete
  4. Takziah...semogaa arwah bersemadi dengan aman.

    Cantik dan gebu muffin yang noor buat.

    ReplyDelete
  5. Innalillahiwainnailahirhojiun.. takziah buat kak Noor dan keluarga.. apapun nampak sedap muffin kak Noor nih..

    ReplyDelete
  6. wah menariknya kak nor .. salam takziah yer kak ..

    ReplyDelete
  7. Bunda ni suka makan jer tambahan pulak yang kurang manis...tapi tak bape rajin nak baking2 ni..adik bunda pulak rajin...

    ReplyDelete
  8. SALAM TAKZIAH...SEMOGA BIRAS NOOR DICUCURI RAHMAT ROHNYA BERSAMA MRK YG SOLEHIN...PEMBERIAN MUFFIN COKLAT NOOR YG MENYELERAKAN INI PASTI MENAMBAT HATI SEMUA YG BERTAHLIL UTK ARWAH YG TELAH KE SISI-NYA ITU.

    ReplyDelete
  9. Takziah untuk Kak Noor.
    Wah! chocolate chip muffin ni... anak-anak saya mesti sukakannya!

    ReplyDelete
  10. innalillah....semoga rohnya dicucuri rahmat....takziah kepada keluarga adik kak noor...moga tabah menghadapi dugaan ini....


    nmpak sedap choc muffin ni kak noor....tetiba teringin lak nak mkn....

    psstt...kak noor...nnti leh emel kat sy x alamat?? sy nk pos somthing utk kak noor =)

    ReplyDelete
  11. Salam takziah kak Noor... lambat saya 'hadir' ... saya ke Arau 4 hari dan balik KL hari Sabtu... tapi Ahad tu saya ke Gemencheh N.Sembilan pulak... adik sepupu saya meninggal.

    Hmmm! menarik jugak nampak muffin tu.

    ReplyDelete
  12. innaa lillaahi wainnaa ilaihi roojiuun..
    Salam takziah kak.sy juga baru kehilangan ayahanda tersayang 2 minggu lebih yg lalu..

    Best tgk mufin ptg2 mcm ni...perut lapar..tp mkn biskut je la ni..

    ReplyDelete
  13. betul tu Kak Noor.. kita ni milik-Nya dan Dia berhak ke atas kita..
    takziah.. moga rohnya dicucuri rahmat..

    ps : muffin gebu gebas =)

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home