Apam Nasi Gula Enau Wangi ~ Lazat ~ Lembut

Apam Nasi Gula Enau Wangi ~ Lazat ~ Lembut


Assalamualaikum dan salam isnin untuk semua nya.
Hari ni kaknoor nak kongsikan resepi yang mudah daripada nasi.
Dah selalu sangat buat apam nasi biasa tu, kali ni akak try gula enau untuk mencari kelaianan
Ternyata memang sedap dan lebih lembut rupa nya kalau kita guna gula enau ni.
Walaupun masuk keluar petiais sebab tak habis makan, tapi bila kita reheat semula dalam microwave apam ni tetap lembut dan sedap, akhir nya memang habis semua nya, anak kaknoor yang tak suka apam pun bila try apam ni jadi suka lah pulak..

 

 

  1 1/2 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
  1/2 cawan gula boleh tambah atau kurang
3 sudu besar gula enau
1/2 peket yis mauripan
  1 cawan nasi
  1 1/2 cawan air
Kelapa parut putih secukupnya
Cara nya
Masukkan semua bahan kedalam mangkok besar kecuali nasi dan air, gaulkan dan ketepikan kejab
Kisar nasi hingga betul- betul  hancur dan campurkan dengan bahan yang di gaul tadi dan biarkan sebati
Perapkan selama 3 jam atau lebih sehingga adunan naik dan ber awan
Panaskan kukusan terlebih dahulu
Masukan adunan dalam acuan dan kukuslah selama 10 ke 15 minit untuk acuan yg kecil tapi kalau guna tray yang besar lebihkan masa kukusan lah
Dah masak gaulkan dengan kelapa parut yang telah dicampurkan sedikit garam
 
 Hidangkan bersama minuman kegemaran


Selamat mencuba pada yang sudi ya.
Boleh buat menu berbuka petang ni pada yang puasa enam lah.
Menu breakfast pun sodap ni..


26 comments:

  1. apam nasi ni unik...agak2 kalau gantikan gula enau dengan gula merah leh tak...:-))

    masih ada tetamu beraya ke kak :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh lah yan tapi wangi nya takde lah macam gula enau tu, cuma maybe warna nya saja yang sama, ikut lah kalau tkde boleh saja yan sbb kita yg buat dia kan

      Delete
    2. gula enau, tak pernah dengar..hehe

      Delete
  2. kak minta sikit buat buka posa petang nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama lah diana utk buka posa dua tiga hari lepas ni, mmg berketoi2 lesap nii

      Delete
  3. Replies
    1. tidak syak lagi nieza boleh buat lagi berkali2 ni

      Delete
  4. Replies
    1. kalau sedang lapar mmg takcukup tu Nurul haha

      Delete
  5. salams kak noor, nampak sedappppppppp......:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalikmslam Miza of course rasa pun sedapppp

      Delete
  6. Replies
    1. thnx wana tidak syak lagi lembut dan menawan kalbu

      Delete
  7. salam singgah sini kak noor....sedapnya apam nasi...

    ReplyDelete
  8. apam sedap ni buat sarapan pagi..mengenyangkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. klaau duduk dlam umah saja mmg ok ni P makan apam ni kenyanggg

      Delete
  9. Replies
    1. waalikmuslam SS kabo nya warasssss SS tentu sihat kan cuma masa kaknoor je yg mencemburui hehehe

      Delete
  10. Replies
    1. time posa2 selalu tak habis nasi cheqda maka nya jadi lah apam nasi

      Delete
  11. Kak zai suka makan apam tapi bukan dengan kelapa tapi kuah kari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aduh pelik lah kakzai belum pernah makan apam dgn kuah kari lagi mesti cuba ni manis + pedas camno tu kak zai

      Delete
  12. selamat hari raya kak noor....pekabo?? hihihi...lama xmkn apam nasik ni....sedapnyerrrr..mkn time panas2 sedap nih kan....

    Gula enau tu mcm mn ekk...1st time dgr nama gula ni

    ReplyDelete
  13. gula enau? perlu terbang ke Brunei lah cari gula ni...kt msia x pernah dgr

    ReplyDelete
  14. nampak sedap la kak/.. kena cuba jugak resepi ni

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home