Sambal Bambangan Dan ULam Kegemaran

Sambal Bambangan Dan ULam Kegemaran



Assalamualaikum dan selamat malam semua nya.
Malam ni nak tayang sambal bambangan ni je untuk kalian adik-adik blogger.
Buah ni rasa nya ada kat Borneo je kot, kalau ada yang merasa boleh lah datang Brunei hehe
Atau datang lah Sabah ke Sarawak memang banyak buah bambangan ni sekarang sedang bermusim.

Memang sedap di buat sambal di cicah dengan segala ulam atau begitu saja meratah pun ok, kalau ada sambal ni memang makan nasik terlajak laris ni..

 


Bahan nya
1 biji buah bambangan dihirs
5 biji cili padi
3 biji cili besar
1 sudu kecil belacan bakar
1 sudu besar air asam jawa
garam dan gula secukup rasa

Cara nya
1. Cara kaknoor untuk cepat masukkan je semua cilipadi, besar dan sedikit bambangan.
2. Tambahkan dengan air asam dan belacan bakar, kemudian blender je kejab.
3. Masukkan sedikit garam dan gula dan gaul rata, pastikan jangan terlalu hancur ya.
4. Tambahkan dengan hirisan bambangan dalam sambal, dah siap boleh di makan bersama dengan nasi panas dan ulaman kegemaran.
5. Dalam gambar tu ada ulam peria yg di hiris, ulam kadok di celur, pucuk bebuas di celur, kantan muda di belah dan apa saja kegemaran.

Ini lah gambar bambangan ikhsan dari google untuk yang tak tau macamana rupa bambangan tu.
Rasa nya masam-masam manis memang sedap di buat sambal.

35 comments:

  1. fuh..feberet wana tu kak noor..wana suka betul makan buah membangan yang masak atau dibuat sambal..jadikan cicah ambuyat pun nyaman..heheh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pun suka bangat buah ni wana, tapi klaau nak makan dgn ambuyat tu je tak pandai, selama kat Brunei ni belum pernah makan ambuyat lagi hehe

      Delete
  2. Rasanya kawan pnh bg saya rasa. Mcm mngga isinya kan?

    ReplyDelete
  3. Rasanya kawan pnh bg saya rasa. Mcm mngga isinya kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebihkurang gitu lah Irfa cuma bambangan ni agak berserat isi nya, kalau mangga tu licin sikit kan

      Delete
  4. First time tengok bambangan... SS tahu jambangan aje... he he he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. lawak lah SS asal jgn tahu mambang kuning mambang hitam dah lah ya hahaha

      Delete
  5. Seakan buah binjai boleh buat sambal juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. buah binjai kulit nya nipis kakzai, tapi bambangan kulit agak tebal lah, dan rasa nya ada manis2 sikit berbanding binjai masam kan

      Delete
  6. Nak kata binjai tapi tak berkedut pun...tapi kakcik tak suka binjai atau apa-apa buah pun yang masam... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg bukan binjai lah kakcik, ohh yeke supaya wajah selalu manis elok tak makan masam kakcik kan, kami ni semua hentam je masam manis pahit berdengung pun ok je

      Delete
  7. ini buah kegemaran sy ni kak noor...bila dia betul2 masak memang sedap buat sambal...mkn pulak dgn nasik panas....perghhhh.....sedapnyeeeeeeeeeeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye lah deanna akak pun pantang tengok buah ni mesti nak beli sbb wangi nya tu tak boleh nak elak
      makan dgn nasi panas campur ikan masin pulak mmg menjadi ni

      Delete
    2. alaaa...kak noor wat sy lg terliur.....dh lama sy mkn buah ni...kt kpg sy kalau musim dia mmg byk...skg ni susah nk jumpa...

      Delete
  8. TERLIUR NENGOK SAMBAL NOOR...BUAH NI XPERNAH RASA N JUMPA PUN LAGI DI SINI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg belah semenanjung susah nk dpt buah ni P, belah sini je yg banyak itupun time musim dia lah jugak

      Delete
  9. first time dgr buah ni...mcm buah kuinin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcam je nohas tapi sebeno nya dia ni besar dari kuini kulit nya agak tebal dan berserat didalam nya

      Delete
  10. Pernah seludup 2 3 biji bambangan bawa balik sini, nasib tak bauh sangat macam kuini....suka makan camtu jer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dah berani seludup mmg suka lah tu diana kan hahaha mkn mcm tu bestt gak kan

      Delete
  11. salam singgah petang kak noor...Diana pernah makan sekali jak...makan macam tu jak...kalau dah di buat sambal belum pernah lagi..
    Tengok sambal buah bambangan kak noor ni memang begitu menyelerakan.


    ReplyDelete
    Replies
    1. buah ni di buat sambal lagi best dari makan macam tu ja diana
      kalau ada yg suka ambuyat cicah ambuyat mmg terangkat ni
      tapi kaknoor tk pandai makan ambuyat nasi panas pun okdah sedap sngt

      Delete
  12. saya pernah makan sekali jer buah ni ..beli masa ke KK dulu...masa beli tu tak tau nama buah ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg femes buah bambangan belah borneo ni CS cuma kdg2 bila kita teringin tak bermusim pulak dia
      skrg ni sedang banyak buah ni boleh lah beli simpan frezer

      Delete
  13. Seakan-akan buah binjai tapi binjai lonjong sikit KakNoor
    Kakak bayangkan rasanya macam buah binjai sebab buat sambal belacan sedap:)
    Kenapa tak ada di Semenanjung ye KakNoor
    Kena import ni pokoknya bila balik semenanjung hihi...

    ReplyDelete
  14. Tak pernah tahu pun KakNoor ada buah nama gini gaya. Ingat tadi bila tengok gambar sambal kotnya buah bacang. Rupanya jauh benar...

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum.. Kak Noor., tak silap tempat Ita panggil buah Binjai ni.. tapi tak tahu boleh buat sambal.. pasni kena cuba lah..

    ReplyDelete
  16. festaim dengar nama buah bambangan ni....huhu...

    ReplyDelete
  17. macam buah binjai je kak Noor...lama tak baca entri kak noor ni..dah terlepas banyak juadah enak2..heee..

    ReplyDelete
  18. 1st time dengaq nama buah bambangan... Manis ka, masam ka, pahit ka..? Mummy ni hanya tau berangan ja.. Hehhhee

    ReplyDelete
  19. salam singgah .. macam buah binjai jer kak noor .. ke lain ?

    ReplyDelete
  20. buah bambangan? nampaknya perlu cari kak noor d brunei

    ReplyDelete
  21. bambangan ni buah ape kak nor?
    xpernah dgr ni..sedap tu sambal..mkn ngan nasi panas!!

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home