Selamat Berpuasa Hari Arafah 9 Dzulhijjah Untuk Yang Mampu

Selamat Berpuasa Hari Arafah 9 Dzulhijjah Untuk Yang Mampu



ASSALAMUALAIKUM dan salam 9 Dzulhijjah untuk semua nya adinda-adinda yang dikasihi.  Harapan kaknoor hari ni mesti ramai yang berpuasa sunat hari Arafah kan.

Dari Abi Qotadah, ia berkata bahawa Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:
"Puasa Arafah (9 Dzulhijjah) dapat menghapuskan dosa setahun yang lalu dan setahun akan datang.

Imam Nawawi dalam Al Majmu' (6:428) berkata, adapun hukum puasa Arafah menurut Imam Syafi'e dan ulama Syafi'iyah: disunatkan puasa Arafah bagi yang tidak berwukuf di Arafah.
Adapun yang sedang berhaji dan saat itu berada di Arafah, menurut Imam Syafi'i secara ringkas dan ini jugak menurut ulama Syafi'iyah bahawa disunatkan bagi mereka untuk tidak berpuasa kerana adanya hadith dari Ummul Fadhl"

Berpuasa lah selagi terdaya, Insya ALLAH banyak ganjaran yang di janjikan ALLAH semoga kita sama-sama beroleh keberkatan INSYA ALLAH.




Hari ni ramai yang puasa kan, jadi takde dulu gambar makanan ya, jom tengok pokok oregano kaknoor yang dah menjadi- jadi ni, ni baru sebahagian saja tau, jamu mata je ya.



Ini pulak gambar cili putih kaknoor, banyak yang dah masak jugak tapi sayang nak ambil sebab nanti dah tak cantik kebun kaknoor hahahaa boleh gituuuu...



Ini spesis lain sikit agak panjang cili nya tapi tetap pedessssss giler ni, menunggu cili scotch bonnet kaknoor baru je tanam semula lagi..tunggu kehadiran nya nanti ya 
INSYA ALLAH...

27 comments:

  1. Assalammualaikum Kak noor...Selamat berpuasa...wah..makin kembang mekar semua tanaman Akak..ntah bila la agaknya SA ni nak ada kebun kecik macam ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. walikmuslam Suria, alhamdulillah kalau dah minat mmg akan luangkan masa jugak walaupun sekejab, apa lagi bila tengok cili yg merah2 makin meronta2 nak keluar tengok kebun mini ni kan

      Delete
  2. slamat berpuasa kak nor..berkebun nie myeronokkan..terapi minda..dan dapat hasilnya jgk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terimakasi zila, alahai lama nya tak berbual dgn zila tomey ni
      memang terapi minda kalau ada tanaman kat luar rumah dah panas2 memasak kat dapur boleh keluar amik angin dgn tanaman pulak kan

      Delete
  3. Wak....cantik tanaman....subur....jimat belanja dapur...

    ReplyDelete
  4. Wak....cantik tanaman....subur....jimat belanja dapur...

    ReplyDelete
    Replies
    1. menjimatkan Fida terutama cili tu, kalau malas nak kuar beli cili petik je kat kebun masa tu baru tak sayang kalau dah darurat nak makan yg pedas2 hahaha

      Delete
  5. that leaf on top what is that. I have a similar plant but am not sure what it is, what do you use it for? by the way I think there is a virus in your site cos everytime I open it my antivirus starts alerting

    ReplyDelete
    Replies
    1. my friend give me that plant Nammi, she call oregano, I make chicken peri2 with this oregano very nice to smell and nice to eat also Nammi, you can try it dear!! thanks for ur concern dear Nammi..

      Delete
  6. that leaf on top what is that. I have a similar plant but am not sure what it is, what do you use it for? by the way I think there is a virus in your site cos everytime I open it my antivirus starts alerting

    ReplyDelete
  7. Selamat berpuasa noor. Subur betul nampak cili tu.

    ReplyDelete
  8. Selamat berpuasa noor. Subur betul nampak cili tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waktu2 macam gini yg paling letih ni kakzai kannn sabo je lah

      Delete
  9. Selamat berpuasa sunat dan Selamat Hari Raya Aidil Adha, Kak Noor..

    cili putih tu memang nampak cantik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam aidiladha nohas masih lagi sempat kaknoor ucapkan walaupun dah last minit esuk last day kit aberaya aidiladha kan
      mmg cantik cili putih ni tapi bukan saja cantik tapi pedesssssssss

      Delete
  10. salam aidil adha buat kak noor sekeluarga dari ana..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam aidilahda ana cyg terimakasih dear ana..
      maafkan kaknoor kalau ada salah dan silap ya

      Delete
  11. Salam AidilAdha.

    Maaf Zahir Batin.
    Cuban Oregano ke tu Kak Noor?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam aidiladha diana
      maaf zahir dan batin jugak dari kaknoor
      tak taulah diana hahaa kaknoor tanam je nama tak tau pun tapi yg pasti mmg wangi oregano ni

      Delete
  12. Replies
    1. salam aidiladha yan maafkan kaknoor ya kalau ada salah dan silap

      Delete
    2. :-)) 0-0

      Banyak dapat daging korban kak ?

      Delete
  13. Subur-subur hasil tanaman Kak Noor. Geram tengok :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang syok farah kalau hasil tanaman kita menjadi kan
      nasib ada orang tukang siram kalau harap kaknoor mmg tak taulah sbb dok sibuk dlm rumah sjaaaaa

      Delete
  14. Kami tak mampu nak berpuasa la makcik noyah..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak mampu tak pa lah ceq, pada yg mampu ja sebab nama pun sunat kan, cuma pada yg mampu boleh lah sbb pahala nya besaqqq rugi lah kalau tak buat

      Delete
  15. tak puasa sbb 'cuti' huhuhu.....JM pernah dgr..kalau tangan tu 'sejuk' tanam pokok apa pun mesti hidup subur..tapi kalau tangan tu 'panas' pokok yg di tanam tu asyik nak mati je..entahlah..betul ke tidak..so kak Noor kategori tangan 'sejuk' nih

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home