Ketupat Sotong Ala Terengganu Yang Lemak-Lemak Merdu

Ketupat Sotong Ala Terengganu Yang Lemak-Lemak Merdu



ASSALAMUALAIKUM dan salam kamis.
Semoga sihat sejahtera hendaknya adik-adik dan sabahat blogger semua ya.
Siapa suka ketupat sotong ni cepattt angkat tangan !!!
Hari ni kaknoor nak belanja ketupat sotong ni, tapi sekadar jamu mata saja ya.
Kalau nak makan mesti kena try lah 
Resepi dah ada di bawah ni.
Ketupat ni ala Terengganu yang lemak-lemak gitu sebab kat umah tak suka jenis yg agak manis tu, kalau tak salah yang manis tu ketupat Kelantan kan...






BAHAN NYA
1 kg sotong
400 gram beras pulut rendam 1/2 jam
1 cm halia di hiris
3 biji bawang merah di hiris
1 sudu besar halba
3- 4 cawan santan
sedikit garam dan gula
lidi secukupnya

CARA NYA
1. Bersihkan sotong dan tos sehingga kering air.
2. Kukuskan pulut sehingga naik wap.
3. Gaulkan dengan 1 cawan santan yg telah dicampurkan garam.
4. Gaulkan pulut sehingga sebati dan berminyak.
5.Masukkan pulut anggaran 3/4 badan sotong.
6. Tutup badan sotong dengan lidi kelapa yang dipotong supaya beras pulut tidak terkeluar.
7. Rebus sotong tersebut dengan 1 cawan santan sehingga masak dengan api sederhana.
8. Masukkan lagi 2 cawan santan ,halia, bawang, halba, gula & garam.
9. Masakkan sehingga mendidih dan agak pekat. 




Biar lah mata dulu kenyang ya sebelum perut yang kenyang, sebab bila mata tu jatuh cintan cintun mesti hati tu tak sabar nak merasa ni kan heehe jom rajinkan diri buat sendiri jangan lah asyik nak beliiiiiiiii je kan...


16 comments:

  1. Kita sukaaaaa.... Pernah try buat... ooo ada beza ya kak Noor... agaknya yang saya buat tu versi Kelantanlah kot... manisss...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kaknoor pun suka versi ganu ni lemak2 kalau manis tu agak kureng sweetie, biar lah tak sweet kan heheee

      Delete
  2. Replies
    1. boleh try hanum suatu hari agak cerewet tapi sedap dimakan berbaloii

      Delete
  3. jiran saya selalu buat tapi versi manis..wahh, lemak-lemak merdu, enak dimakan begitu saja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke nohas, yang manis tu kelantan mari tu, ikut slera lah ya ada jugak yg suka maniss

      Delete
  4. Aduhhhh menggoda sungguh tu k.noor..
    Kalau dekat muka tak malu, ketuk pintu rumah k.nor, minta ketupat sotong tu hahhaha :D
    Nak buat belum tentu rajin ni k.noor :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang kena kuatkan iman ni nak buat yatie, sbb dari bersihkan sotong, nk masukkan pulut tu adoiii kalau yg tak suka lama2 kat dapur mmg takdpt makan ketupat sotong ni hahaa

      Delete
  5. Sedapnya KakNoor.
    Kakak dapat sepotong pun jadilah.:)
    Tengok padat pulut dalam sotong tu yg buat terliur..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yalah kakzakie dapt sepotong pun kenyang ni sotong besau, tapi kalau dpt dua potong gerenti tertidur ni dgn lemak2 merdu tu buat kepala jadi fenin dan nak titun je

      Delete
  6. ketupat sotong trengganu kalau guna sotong yg baru dicandat sdp sgt tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg pun P sotong baru manis sngt lebih menyerlah rasa kesotongan dia tu kan
      tapi kalau takde sotong pasar pun ok lah tu janji sotonggg

      Delete
  7. Ni lagi satu sentuhan tangan KN yg magic......sentuh sotong terus jadi ketupat hihi....
    Camnelah KN boleh rajin ni...nak petua KN

    ReplyDelete
  8. sedapnyaaa..memang fav kami sekeluarga ni Kak Noor..tapi yg kelantan punyalah hehehe..manisss...

    ReplyDelete
  9. ni je lom pernah buat..sebab tak ken adengan tekak

    ReplyDelete
  10. CT suka sotong n ketupat.. dedua fevret..
    tapi bila penah tngk orang jual mcm ni.. macam freak out kejap..
    lepas tu baru tau.. mmg ada orang yg makan cemni ehehe..

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home