Kurma Badam & Khasiat Kedua Nya

Kurma Badam & Khasiat Kedua Nya


Assalamualaikum dan selamat pagi adik-adik blogger dan rakan-rakan
Semoga dipagi yang indah ini semua nya sihat walafiat hendaknya ya.
Betapa bernilai nya nikmat sihat bila mana kita di landa sakit kan..
Jom sama-sama kita sihat dengan mengamalkan makan dua benda di bawah ni iaitu 
Kurma dan Badam
Kalau sudi cuba baca satu persatu antara khasiat kedua buah ni, kaknoor pun kurang arif jugak tapi bila tanya pakcik google semuanya akan terjawab.
Wallahuaklam kalau ada yang salah ya

Gambar di bawah adalah  kurma yang kaknoor beli baru ni, memang sedap makan kurma dan badam sebab badam yang lemak-lemak tu akan seimbangkan rasa kurma yang manis tu, jadi nya sangat 
SEMPURNA rasa nya dan khasiat pun sangat banyak untuk kesihatan kita semua




Khasiat buah kurma
  1. Manfaat buah kurma sebagai penangkal racun. Dengan memakan 7 butir kurma setiap hari dapat melawan racun karena kurma memiliki kandungan vitokimia serta memiliki zat antioksidan.
  2. Manfaat buah kurma untuk sumber energi. Buah kurma memiliki kandunagn energy untuk tubuh sehingga buah ini sering dijadikan sebagai makanan berbuka puasa.
  3. Manfaat buah kurma untuk mencegah kanker usus besar. Kurma yang kaya serat dapat membantu selaput lendir usus dan mengikat bahan kimia sehingga mencegah kanker usus besar.
  4. Kurma dapat melancarkan buang air besar.
  5. Kandungan tannin pada kurma yang merupakan anti infeksi anti inflamasi dan anti hermaracik.
  6. Kandungan vitamin A pada buah kurma memiliki manfaat  kesehatan mata , kesehatan kulit dan melinduungi dari kanker paru paru dan kanker mulut.
  7. Kurma merupakan sumber zat besi yang baik, zat besi merupakan komponen hemoglobin didalam sel darah merah yang menentukan daya dukung oksigen dalam darah.
  8. Kalium yang terdapat dalam kurma dapat membantu mengendalikan denyut jantung dan tekanan darah sehingga memberikan perlindungan terhadap jantung koroner dan stroek.
  9. Kalium yang terdapat dalam kurma sangat baik untuk kesehatan jantung, kandungan zat besi dan B Kompleks mikro nutrient untuk membentuk sel darah merah untuk mencegah anemia.
  10. Zinc meningkatkan hormone testosterone untuk meningkatkan kebugaran pria.

Khasiat badam

• Bagus untuk Minda: Badam adalah sumber nutrients yang membantu perkembangan minda. Badam meningkatkan tahap intellectual yang tinggi dan dianggak sebagai makanan penting untuk tumbuhbesaran kanak kanak. Ramai ibu member badam, direndam didalam air kepada anak anak mereka setiap pagi (2-3 biji, anda juga boleh membuang kulit badam jika ia mendatangkan alahan).

 • Mengkitar kolestrol: Penggambilan badam yang berterusan membantu meningkat tahap ketinggian kepekatan lipoproteins (HDL) dan menurunkan tahap rendah kepekatan lipoprotein (LDL), dengan itu amat sesuai menggawal tahap LDL kolestrol atau digelar kolestrol jahat. 

• Bagus untuk Jantung: kandungan lemak Mono-saturated, protein, dan potassium dalam badam adalah amat bagus kepada jantung. Vitamin E sebagai anti-oksida mengurangkan rasiko penyakit jantung. Kehadhiran magnesium dalam badam membantu daripada serangan jantung. Badam membantu mengurangkan tindak balas C protein (C-reactive protein)yang meyebabkan kerosakan radang artery (artery-damaging inflammation). Badam juga adalah sumber asid folic, maka ia membantu mengurangkan tahap homocystein, yang meyebabkan pembentukkan lemak plaque (fatty plaque buildup) dalam saluran arteries.

 • Penjaga Kulit: Kebaikan badam dalam penjagaan kulit telah dikenali lama, dengan itu berurut dengan minyak badam amat digalakkan untuk bayi baru lahir. Susu badam dijadikan sabun bagi menambah kecantikan kulit. Untuk kulit kelihatan sehat dan segar, gunakan jumlah yang sama banyak kelopak bunga ros dan pest badam berserta krim susu disapukan kemuka setiap hari, Terapi sedemikian bukan sahaja meyuburkan kulit, tapi juga membuat kulit kelihatan berseri, lembut, dan menawan dan dapat menghilangkan kekedutan, jeragat, bintik bintik, kulit kering dan mengendur pada muka. 

• Menggawal tekanan darah: Kehadhiran Potasium dalam badam membantu menggawal tekanan darah tinggi. Badam amat rendah dalam Sodium yang mana turut membantu mengimbangkan tekanan dorah, 

• Menghalang Kanser: Badam memperbaiki pergerakan makanan melalui usus, dengan itu menghalang penyakit usus (colon).


Jadi kalau ada lebihan kurma masa bulan puasa dulu tu jom lah korek - korek petiais dan makan lah banyak-banyak, begitu dengan badam kalau ada lebihan dari buat kueh dulu apa kata kita gabungkan kurma dan badam tu memang sangat sedap pada tekak kaknoor lah.


14 comments:

  1. kat rumah kena always ada bekalan kurma =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah Siti mesti semua dlam rumah Siti sihat walafiat kann

      Delete
  2. Rumah kakak ada kurma badam ini KakNoor
    Hari itu kakak, abang dan kakipar baru balik umrah pun ada bagi 3 bekas. baru habis sebekas.
    Tapi dekat semenanjung ni kakak belum jumpa lagi yg sama macam kami beli di Mekah tu.

    Dekat Brunei agaknya mudah nak dapat kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. DiBrunei memang mudah nak dpt kurma kakzakie macam2 jenis ada.
      Kadang- kadang kurma fresh pun ada kalau nasib baik terjumpa jugak
      Tapi di Mekah lebih special lah kurma nya kakzakie mmg tak sama lah dgn yg ada disini..

      Delete
  3. Sedap ni kak..
    Yan pernah makan yan luarnya salut coklat..sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. bertambah manis lah yan kalau salut coklat kannn

      Delete
  4. Saya suka kurma yang kering dan liat tu kak Noor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam2 fav kan kita ni sweetie, kaknoor yg paling best kurma fresh tapi jarang jumpa
      kalau yg kering tu ok lah daripada takde kan heehe

      Delete
  5. Dua dua pun okje suka KN....cuma jarang makan walaupun tau itu makan sunnah dan banyak khasiatnya.
    Bukan apa, nak mencari kurma yg sedap tu kena pergi Bangi.....tu yg kekadang tak terbeli tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. yalah Hainom makanan sunnah sepatutnya kita selalu kena makan kan, cuma kita selalu nak cari yg lebih sedap, yang di Bangi tu kurma nya macamana pulak Hainom kurma fresh ke

      Delete
    2. Tak delah KN.....kat situ yg saya biasa nampak jual kurma timbang hihi.... Saya suka kurma mariami KN

      Delete
  6. JM suka mkn dlm buah kurma tu ada isis buah badam tai agak mah kan harganya. Habis ramadhan habislah buah kurma tu sedangkan byk khasiatnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu JM kadang kita selalu alpa tentang khasiat kurma sibuk dok makan yg takde khasiat kan..

      Delete
  7. Hubby wa pun amalkan makan kurma ni k noor,walaupun bukan bulan puasa.

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home