Getas Ubikayu Yang Mantop !! Dah Pernah Cuba?

Getas Ubikayu Yang Mantop !! Dah Pernah Cuba?


ASSALAMUALAIKUM 
SALAM manis semanis gula getas ni untuk semua.
KALAU nak tau gula getas ni taklah manis sangat pun kan.
MEMANG sengaja kaknoor tak nak banyak gula, biarlah manis dalam SENYUMAN 
asalkan jangan manis dalam MAKANAN 
BETUL TAK!!!!




Bahannya 
2 cawan ubikayu yang direbus dan dikisar
1/2  cawan tepung ubi
1/2  cawan kelapa parut (isi putih) 
1 sudu kecil garam 
1 cawan air atau kurang agak-agak je asalkan jangan lembik
1/2 cawan gula atau kurang + 4 sudu besar air untuk menyira
 minyak untuk menggoreng 

Cara membuatnya 
1. Satukan tepung ubi, ubikayu, garam & kelapa parut 
2. Tuang air sedikit demi sedikit sehingga adunan boleh dikepal dan tidak melekat 
3. Bentukkan adunan ikut suka - biasanya lonjong dan leper 
4. Goreng dengan minyak penuh dan api sederhana 
5. Angkat dan toskan, kemudian sira dengan gula (masak gula + air dengan api kecil hingga berbuih-buih, masukkan kuih yang telah digoreng dan cepat-cepat sira, gula akan mengering dan melekat dengan cepat) 






Biasanya getas ni guna tepung pulut kan, tapi kali ni kaknoor guna ubikayu sebab sayangkan ubikayi yang telah di rebus, anak-anak tak makan pun, kalau ubikayu rebus, diaorang cakap dah banyak makanan masa ni tak payah lah makan makanan zaman jepun ni lagi aduhhh anak mama, diaorang ni tak tau kesedapan ubikayu kalau dibuat macam ni..



Jom kaknoor belanja kuih getas ni sorang sebijik, siapa cepat dia dapatlah hehee jangan malu tau ambik je sedapppp sangat bila guna ubi kayu ni.  Siapa lagi nak puji kan!!!
Terpuji diri sendiri lah pulak.


34 comments:

  1. gula getas??? 1st time dgr kak noor....hihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. meaning gula getas = gula yg bersalut kt kueh getas tu lah deanna cyg...

      Delete
  2. Sedap kak Noor! hihi.. tp xreti buat, beli je,. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ada jual kt brunei kaknoor pun beli jugak eyra tpi syg tkde lah berjual kuih cam gini

      Delete
  3. Salam singgah sini kak noor....sedapnya getas² ni kak...diana suka makan tapi tak reti nak buat...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau gitu beli saja lah diana kalau nk mkn lebih mudah kan haha

      Delete
  4. Nak..nak ..kak noor satu.
    Belum pernah lagi rasa getas ubi ni.

    ReplyDelete
  5. Yelah.. KakNoor jauh boleh kata belanja seorang satu
    Kalau dekat memang kakak dah terjah dulu - bukan satu aje tapi nak lebih lagi hihi..
    Cantiklah KakNoor walaupun simple tapi bila dan tengok cantik jadi tergoda tau.

    ReplyDelete
  6. Waalaikumussalam Kak Noor... masa kecik2 dulu, memang pernah makan getas ubikayu... maklumlah orang kampung kaya dengan ubi kayu he heee... jadi banyaklah produk makanan berasakan ubikayu termasuklah kuih keria ubi kayu, vadei ubi kayu he he heee.....

    ReplyDelete
  7. assalam kak noor..sedapnya getas..dah lama tak mkn

    ReplyDelete
  8. comelnya kuih getas..baru tau resepinya gini..tq noor.

    ReplyDelete
  9. oo.. pertama kali jumpa getas guna ubi kayu.. terasa2 lak sedapnya kalau dapat 3 ketul.. hehehe

    ReplyDelete
  10. amboii kak Nor... sedapnya kuih getas... jarang2 dapat makan ni kak..
    kena senyum lebih.. makan jgn manis sgt.... hihi

    ReplyDelete
  11. Sedapnya kak Noor...dah lama saya tak makan getas ni...

    ReplyDelete
  12. Kak Zai tak tahu pulak ubi Kayu boleh buat kuih getas selalu guna tepung pulut.Tentu sedap rasa dia.

    ReplyDelete
  13. Alahai kak sedappppnya....selalu yg beli kat kedai tu guna tepung pulut jer kan...terliur2 ni kak Noor....

    ReplyDelete
  14. blum pernah buat dan lum pernah mkn....nnti nak buat lah kak noor, terbaik punya ni

    ReplyDelete
  15. Wow cantiknya KN......geram nengoknya. Rasa tak payah ckplah, air tangan KN medti sedap punya walaupun tak pernah rasa....hihi

    Tulah budak sekarang KN.....makanan zaman Jepunlah mabeleskan KN

    ReplyDelete
  16. asalamualaikum kak...ni getas jenis baru ye kak...yan suka ubi..sedap lemk2

    ReplyDelete
  17. Saya ingatkan goreng macam biasa....rupanya letak sira...
    Yang biasa pun dah suka makan...apatah lagi yang ada sira...terima kasih Kak Nor...

    ReplyDelete
  18. macam pernah makan, tapi nama lain kot saya panggil,,,hehe

    ReplyDelete
  19. Kak Noor, comel-comelnya kuih getas Kak Noor. Saya minta 2 ketul utk minum petang ye :)

    ReplyDelete
  20. Aisey,..kalau kita duk dekat,..saya dah menebeng minta ubi kayu rebus zaman jepun tu ;)

    ReplyDelete
  21. Bolehlah cuba bila ada ubi kayu mencukupi dituai.
    Nak tunggu resepi ubi keladi dari Kak Noor ni hehehe...

    ReplyDelete
  22. kalau jgn manis dalam makanan tetapi Jari MAnis boleh kan kak Noor hehehe

    ReplyDelete
  23. memang boleh ambik kak noor TAPI ambik GAMBAR je lah huhuh...

    ReplyDelete
  24. ishh nampak sedap..berkilat...rasa nk ngap

    ReplyDelete
  25. Kak Noor, mummy 1st time tgk .. macam sedap je..berkilat tu.. memang menggiurkann... yum yum!

    ReplyDelete
  26. Tak pernah makan..tapi nampak sedap tu

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home