Jelly Kelapa Muda Yang Fresh & Mudah

Jelly Kelapa Muda Yang Fresh & Mudah

ASSALAMUALAIKUM
SALAM kamis untuk semua nya, dah puas makan kueh dan menu pedas-pedas hari ni jom kita makan dessert pulak jom!! kalau layan time panas memang lah tak cukup semua nya tu, nak buat pun mudah sangat, sambil pejam mata pun boleh rasa nya ni kan hahahaa..





Bahannya
1 peket agar-agar 11gm
2.6 liter air kelapa anggaran 3 biji kelapa muda
11 sudu besar gula
3 helai daun pandan.

Cara nya
Masukkan air kelapa muda, serbuk agar-agar, gula dan daun pandan kedalam periuk.
Masak sehingga mendidih dan masukkan isi kelapa.
Padamkan api dan biarkan sejuk sedikit, dan masukkan lah dalam bekas yang sesuai.

Untuk satu sukatan ni kaknoor dapat 4 gelas besar tu, dan satu bekas bunga bulat tu. Memang tak habis makan ni, sedap dan wangi mesti kena buat pada rajin tu ya, mudahhhhhh sangat lah kalau tak rajin lagi tak tau lah kannnn..





Ada yang teringin????


Ini lah pokok kelapa gading kat rumah kaknoor yang di ambil untuk buat jelly ni buah sulung baru pernah ambik untuk makan-makan, tak sempat nak tunggu tua dah..


35 comments:

  1. Replies
    1. sangat sedap nohas tak terasa habis bergelas gelas hahaaa

      Delete
  2. Replies
    1. yang sangat simple macam ni memang sangat sedap wahida kann

      Delete
  3. Nampak sedap sangat dah tu kak noor...kalau SA memang x cukup satu tuh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kaknoor pun tk cukup satu SA bukan tmak kannn tpi itulah sesekali layan je

      Delete
  4. ADA POKOK KELAPA SENDIRISENANG NK DIBUAT JELLY KELAPA YG SEDAP..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah P orgvlain dh lama mkn hasil kelapa kami baru nk start makan kelapa semdiri tpi alhamdulillah ada jugak no

      Delete
  5. sedap ni...saya pun suka...kalau dapat ni mmg tak sedar...tetiba dah licin!! hahaha...

    ReplyDelete
  6. Wah kak noor senang banyak tu..
    Buah kelapa petik ajer di pokok kat rumah ye..
    Macam saya kena lah pergi membeli kelapa tu baru boleh buat hahhaha..

    Apa pun memang terliurlah tengok jelly Kak Noor ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. main petik tk payah tangga lagi tu Yatie sbb rendah sngt kelapa ni alhmdulillah rezeki Allah bg

      Delete
  7. wahhh...kak, sedap sangat tengok jelly kelapa tu...lama tak makan ni...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. makanan tradisi mcm ni mmg sedap sngt Atie lgipun bnyk khasiat kelapa ni kn

      Delete
  8. Simpan dulu dlm fridge bila dah sejuk baru masuk tekak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betuk kakzai lupa nk mention sbenanrya mmg kena letak dlm petiais dulu baru best

      Delete
  9. cuaca hujan tak boleh makn ni yan ..nanti asyik pi bilik air je

    ReplyDelete
    Replies
    1. bilik air dkt je yan tk kisahlah tu
      dah minum bnyk ni

      Delete
  10. sedapnya kak noor, ana suka kalau agar2 nya lembik sedikit cair je masuk mulut..waduhhh :) probs kak noor cukup cantik... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yelah Ana yg ni agak mcm agar2 lah kerasss sikit kalau lembik kena kurangkan agar2

      Delete
  11. Untunglah Kak Noor sebab kelapa ada tanam sendiri
    Nak guna berapa biji pun boleh aje
    Kakak tengok yg dalam gelas tu pun dah tak menahan tau:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini pun buah sulung kakzakie baru peenah rasa yg tanam sendiri kalau tk mmg beli jugak kalau nk mkn yg muda2 ni

      Delete
  12. baru jer smalam sy mkn jelly ni...sedapnyerrrrrrr.....sy mmg penggemar jeli kelapa....heheeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahh Deanna baru mkn mesti masih terasa kesedapan jelly ni kan

      Delete
  13. Payah dah nak jumpa kelapa gading ni....sekarang ni asyik jumpa kelapa mataq dan kelapa pandan sahaja....

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke Fida nasib baik kaknoor ada tanam kan hehe memang kalau tngok kt tempt jualan mcm tk penah nmpk punnn yg kaler kuning ni

      Delete
  14. ahhh....jelly kelapa nie memang sedap. balik kampung mgnu depan nak minum air kelapa puas2

    ReplyDelete
  15. Kak Noor buat banyak banyak tu sapa yg nak makan? Kat rumah bukan cuma ada Kak Noor dgn abg Aji je ke ? Meh htr Malaysia le....
    Sapa yg mengatuk kelapa tu Kak Noor? Abg Aji ke? Hihi

    ReplyDelete
  16. eehhe kalo yang ni kasi excuse tak reti tatau la =P

    ReplyDelete
  17. nah!! macam2 pokok lah kat umah kak noor ni..pokok kelapa, pokok ulam ulaman, pokok cili..kiranya nk makan g petik je tak perlu susah2 ke pasar basah

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home