Sambal Belacan Memikat Selera ~ Sambal Takde Belacan Pun Ada Yang Suka ~

Sambal Belacan Memikat Selera ~ Sambal Takde Belacan Pun Ada Yang Suka ~


ASSALAMUALAIKUM 
Selamat pagi untuk semua yang masih sudi berkunjung kesini.
Hari ni  menu yang dah biasa sangat kita buat dirumah, tapi mungkin versi sorang-sorang je tak sama.
Ada yang suka sambal belacan lebih belacan dari cili, bagi kaknoor suka sambal belacan lebih cili dari belacan, belacan tu seadanya saja sekadar ada rasa dan suka yang agak sikittttttt manis.




Kalau ikut versi kaknoor sambal belacan mesti nak letak gula sikit, baru seimbang rasa nya, tapi rasa nya setiap tak sama kan, pernah kaknoor rasa sambal belacan kalau kat rumah orang ke, kat restoran ke memang agak lain sikit sebab ada jugak yang tak suka letak gula kan..

BAHAN NYA
Cilipadi + cili besar secukupnya
Belacan di panggang sekejab agak-agak je
Asam jawa, limau kasturi, garam dan gula secukup rasa.

CARA NYA
Tumbuk cilipadi dan cilibesar, campurkan dengan garam, dah lumat campurkan belacan dan tumbuk lagi, perahkan dengan asam jawa, limau jugak garam dan gula.
Dah sesuai rasa boleh lah di hidangkan dengan ulam pilihan sendiri.

Semua ulam daun-daun tu adalah hasil dari tanaman di keliling rumah kaknoor sendiri, tolak petai dan timun je, memang tak habis makan ulam-ulam ni walaupun di petik hari-hari.





Ini pulak sambal takde belacan untuk darling pak haji tu hahaa
Dulu-dulu memang dia ni makan belacan, tapi semenjak dua menjak ni dah tak suka belacan, jadi terpaksa lah kena buat sambal yang takde belacan jugak, sama jugak dengan sambal belacan bahan nya cuma kaknoor tambah kan dengan tomato dan bawang besar supaya agak pekat sikit.



Jangan tak tau makan ulam-ulam ni awet mudo tau! jadi jangan tunggu lama-lama jom kita amal kan makan ulam aka salad ni, sejujurnya kaknoor lebih suka ulam dari sayur yang di masak, sebab suka rasa nya yang keras dan mentah tu, kalau sayur dah lembekk tak sedap dah ...
Lagipun fresh kan kalau makan ulam-ulam macam ni segar bugar orang yang makan pun akan jadi segar jugak kannn...


56 comments:

  1. Assalamualaikum kak noor...
    adoi...sedapnya laaa....fresh pulak tuh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalikmusalm nieyl, kalau ada sambl mcm ni nasik kena lebih masak ni kan

      Delete
  2. sambal belacan ni yang buat laju aje makan kan =)
    lebih kurang sama aje cara cam saya buat

    ReplyDelete
    Replies
    1. pokoknya sambal belacan mesti pedas masam, manis dan masin kan YY i likee

      Delete
  3. Wah Segar nampaknya ulam-ulaman Kak noor..sambal belacan tu pun menggamit selera ha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ulam tu dri kebun sendiri manda maka nya segerr buger, org melayu dan sambal belacan berpisah tiada haha

      Delete
  4. Sambal belancan ni lah pembuka selera kak noor..
    Tapi saya memang suka yg pedas kak noor..
    Jadi tak ada lah letak gula tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kaknoor pun suka pedas yatie tpi mesti ada manisssss sikitttt hehe

      Delete
  5. saya suka semua sambal kak noor ,ada belacan ke takde semua boleh...tapi biasanya saya tak masukkan gula.Sedapkan makan ulaman dengan sambal baru ada ummmph.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah kan sambal belacan setiap org mesti tk sama sbb ada yg suka gula dan tidak

      Delete
  6. Sedapnya... kena plak cicah dengan jantung pisang..memang meleleh

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai tkde jantung pisang la pulak Ela jantung hati je yg ada haha

      Delete
  7. makan dengan sambal ni memang bertambah2 nasi kak Nor..hihi..anak pun dah belajar makan pedas skrg ni..
    suka jg ulam.. cuma jarang makan ...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah dari kecik anak Atie dh suka mkn sambal best tu ada kwn tambah2 nasik

      Delete
    2. bestnya anak Atie kecik2 dah makan sambal ye ada kawan utk tmbah2 nasik tu

      Delete
  8. Salam singgah hari ni bila masa sikit ni. makan apapun lauk sambal belacan juga yg paling best kan lagi2 dengan ulam2an ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg pun KA lauk apa pun kalau tkdk sambal bacan mmg tkde maknanya kann

      Delete
  9. Sambal belacan noor sama macam kak Zai mesti bubuh gula sikit. Makan bertambah2 Klau ada sambal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah kita ye kakzai suka versi pedas dan manisss ni

      Delete
  10. perghh..ulam-ulaman nya..memikat selera..petai bakar..huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. busuk2 petai bakar ni kalah segala ulam lain yg wangi2 tu kan nohas haha

      Delete
  11. amboi! sambal belacan.. lecor air lioq...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bunda suka versi tkde gula ke bergula sikit ni??

      Delete
  12. Betul2... kita suka ulam2 daun tu ..
    Kruk krak rasa nya...
    Mkn dgn sambal belacan yg mak buat... TERBAEK...

    Errr... tp sy x reti buat sambal belacan yg sedap mcm mak buat... hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. suruhlah mak ajar Huda mesti lama2 Huda akan jdi mak Huda jugak pandai buat samnal bacan ye dak!!

      Delete
  13. wahhhhhhhhhhhhh..

    berselera jer tgk akak post2 gmbr ulam ni..nak2 petai tuuuuuuuuuuuuuuuuuuu..
    fav tuuuuuu..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg sedap petai bakaq Juls waalupun busyuk tetap memikat selera

      Delete
  14. mkn ulam segar hari2 bersama sambal sedap tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yelah P nak awet mudo lah pulak makcik sorang ni kn

      Delete
  15. Saya pun letak gula sikit kakNoor...sikit jer nak seimbangkan rasa pedas tu...terliur2 menaip komen ni..teringatkanj nasik panas..ulam2 sambal belacan dan telur dadar...
    cukup utk nasi ditambah tambahkan kedlm pinggan....hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes Aini gula utk seimbangkan rasa je kan bkn utk maniskan sambal bacan tu kan
      alaahaiiii dah sampai gitu sekali ke dear haha

      Delete
  16. Makan macam ni , memang bertambah-tambah nasi ni k noor.Tengok gambar je dah tau sedapppppp huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sambal bacan paling mudah Wa boleh buat anytime utk habiskan nasik dlm peyok haha

      Delete
  17. wah ....petai bakar ni cicah sambal ... perpinggan nasi jawabnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. raja segala ulam mmg petai lah tu kan Nieda busyuk2 dia pun tinggi ranking dia kan

      Delete
  18. assalamualaikum kak...:-)) sambal belacan tu mengoda dan tergoda yan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. walikmusalm yan 😆kalau tegoda cepat la gi tumbuk smbal tu yuk

      Delete
  19. Saya suka belacan lebih dna perha limau kasturi. Sedapnya kak noor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke Lea betul lah tu kan sambal belacan pun tk sama setiap org kan

      Delete
  20. Salam singgah petang kak noor...sedapnya sambal belacan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau belum makan malam ni boleh la tumbuk sambal bacan ni diana

      Delete
  21. Saya pun suka sambal belacan yang ada gula sikiiiiiiiiiiiiiiiiT je gula. Selalunya cicah ngan timun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sweetie org barat mmg suka cicah timun kan mesti tk mkan petai ni kannn

      Delete
  22. kalau JM suka sambal x de belacan tu pastu letak tempoyak sikit...fuhh...terangkat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha boleh geng dgn pak ji kaknoor rk suka bacan JM

      Delete
  23. ulam ulaman...itu yg paling JM suka terutama ulam raja.....sedapnya...bestnya kak Noor nak mkn ulam petik je...kalau JM harus lah cari kat pasar satu ikat RM1

    ReplyDelete
    Replies
    1. keliling umah ulam JM bestkan makan ulam fresh anytime je kita nak layan

      Delete
  24. Sedapnya kak noor.. Terliur aiza tengok gambar tu.. Hehe.. Senang tanam pokok ulaman di rumah, nak makan petik je..

    ReplyDelete
  25. Perghhh meleleh ayaq liuq tgk.. sedap sangat..! mummy memang hantu ulam...tapi skrg jarang sikit malam ulam.. sbb kalo makan ulam , nasinya 2 pinggan..hahahah

    ReplyDelete
  26. dapat ulam pegaga buat jus pon sodap jugak ni..hehehhee :D

    ReplyDelete
  27. Saya pun letak gula jugak kalau buat sambal belacan ni KN....Hari tu saya buh belimbing besi KN....sedap jugak tau

    ReplyDelete
  28. belacan saya suka ... tapi ulam-ulam, ada beberapa jenis je yang saya suka .. ermmm :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak noor tangkap gambar memang pro ... belacan pun nampak sedap sangat dah ni :)~

      Delete
  29. Sedapnya Kak Noor..walaupun saya tak berapa boleh nak makan belacan dan yang sewaktu dengannya, bila tgk gambar ni, rasa macam nak cuba pulak. especially bila nampak petai tu...hihi

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home