Paku Rawan // Genjer Sayur Atau Ulam Yang Sangat Nostalgia

Paku Rawan // Genjer Sayur Atau Ulam Yang Sangat Nostalgia



ASSALAMUALAIKUM dan salam sejahtera untuk semua nya.
Salam ahad dan selamat bersantai pada yang bercuti hari ni .
Baru-baru ni kaknoor ke pasar pagi atau tamu di Brunei ni terjumpa lah pokok nostalgia ni, memang lama sangat tak terjumpa sayur ni, entah macamana ada pulak orang menjual sayur ni  hari tu.
Dah beli tak tau pulak nak masak, jadi tanya-tanya rakan Fb ramai yg cakap buat kerabu lah ulam lah, sayur tumis lah, last-last jadi kerabu lah sebab kaknoor memang fav kerabu tapi sebab sorang je makan jadi nya jarang sangat buat kerabu. Disebabkan pakurawan ni  pelanggan dalam rumah kaknoor tak makan jadi apa lagi lagi tukang masak pun masak suka hati dia lah hahaha...maka jadilah 
Kerabu Paku Rawan atau Genjer ni.




Bahan bahan:
   2 atau 3 ikat pucuk paku rawan.
   2 labu bawang besar dihiris
   1 cawan santan pekat.
   4 batang serai hiris nipis
  10 biji cili api terpulang selera nak kurang atau lebih
  3  sudu besar kerisik.

  sedikit belacan
  2 kuntum bunga kantan hiris

  Boleh letak kerang atau udang tapi kaknoor tak letak
  Akhir sekali sedikit garam dan gula.
  
Cara cara:
  Pucuk paku rawan di potong dicuci dan di rebus dan tos kan. Tumbuk cilipadi dan belacan sehingga lumat.  Kemudian masukkan  bahan tumbuk  tadi kedalam bekas , gaulkan bersama pucuk paku rawan, serai, bawang besar, kantan dan santan yang telah di masak sekejab.   Akhir sekali masukkan kerisik dan gaul lagi sehingga sebati.  Jangan lupa letak garam dan gula ok. 
Dah secukup rasa boleh lah di hidangkan bersama nasi putih.



Sesekali santap kerabu pakurawan nostalgia ni memang mengasyikkan, tapi awas jugak pada yang banyak angin tu kata orang boleh buat hangin satu badan jugak, tapi rasa nya kalau kita makan seadanya saja insya ALLAH OK KOT...



Kalau kerabu macam ni tukang masak sendiri masak sendiri makan, anak-anak tak pandang pun. tapi kalau ada geng gerenti tak cukup ni, geng veteren memang fav sangat ni, eh salah bukan geng veteren tapi geng Vogue!!! haha..

22 comments:

  1. sedapnya kerabu..selalu jg nampak sayur ni di pasar tani/malam, tapi tak tau nama..huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg sayuur ni old school nohas akak pun hampir teelupa nama nya jugak

      Delete
  2. wow... sedapnya kak nor.... tengok gambar pun dah terliur...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shiela thanks singgah sini ya
      wah suka genjer ke pakurawan ni??

      Delete
  3. Saya tau namanya genjer kak noor.Masa arwah mak ada pernah juga makan beberapa kali.Biasanya dia lah yang tunjuk ajar cara nk masak sayur ni.Tapi skg saya tak pernah jumpa lagi org jual kat sini.
    Kalau saya dekat boleh tolong makan sayur tu kak noor...hmmm sedapnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesekali layan selera dgn sayur pesen lama ni mmg best saniah hanya org lama jugak yg reti masak kan hehee

      Delete
  4. paku rawan rebus cicah air asam pun sedap noor apalagi dikerabu huh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. org utaea suka sngt P dgn kerabu ni semuanya nk di kerabu

      Delete
  5. Biasanya saya celur, cicah sambal belacan, sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke Umi next time akak pun nak bersambal pulak rasa nya ni

      Delete
  6. pertama kali dengar nama ulam ni...tak pernah jumpa

    ReplyDelete
    Replies
    1. ulam ni famous pada orang lama yan, makna nya yan masih orang baru kot hehe

      Delete
    2. Haha agaknya lah kak...tapi yan tanya hubby @ orang lama pun tak tahu..hubby kata bunga betik..adeh...hihihi..jauh simpang nya

      Delete
  7. selalu dengar orang makan sayur genjer ini, tapi tak berani nak masak sendiri....tapi masa gi bandung hari tu diorang sajikan sayur ini...memang sedap, kalau tau sedap gitu lama dah makan...kat tepi2 parit banyak tumbuh sayur nie kak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu2 mewah ni sayur ni diana tapi skrg ni susah sngt nk jumpa
      mmg kat parit tempat dia selalu hidup ulam ni

      Delete
  8. Replies
    1. boleh lah try tumis pedas pulak lain kali bila terjumpa lagi Mie

      Delete
  9. Rasanya macam tak pernah jumpa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. fidah orang muda mmg tak jumpa dan tak tau kot

      Delete
  10. tak pernah tengok apatah lagi makan...huhu...
    bagus jugak akak share pic ni...saya dpt info tntg ulaman ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini ulam nostalgia Ida, akak pun masa bujangan je pernah makan ulam ni
      lepas ni dah pindah randah ke sini mmg tak jumpa dah
      akhirnya baru ni terjumpa lagi

      Delete
  11. ohh ni namanya paku rawan..pernah tgk tai tak pernah beli utk masak..leh buat kerabu..sedap tu...tapi kalau mkn berangin satu badan JM x nak..sbb pernah try mkn nangka...adus..x senang duduk...sakit! perut buncit penuh angin dh mcm org mengandung

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home