Acar Buah Pekasam & Nasi Putih Layan Jom.

Acar Buah Pekasam & Nasi Putih Layan Jom.


ASSALAMUALAIKUM dan salam sejahtera untuk semua nya.
SELAMAT malam ya, ada yang dah makan malam ke ni?? Hari ni kaknoor seharian makan dengan menu di bawah ni je, menu simple yang sangat lah sedap nya sampai bertambah dua tiga kali haha..
Sebenarnya dua hari lepas kaknoor dah beli bahan untuk buat acar buah ni, tapi belum lagi buat sebab menunggu mood R datang, semalam ada kawan kaknoor datang kerumah kebetulan baru balik dari Malaysia jadi dia bawa lah ole-ole acar ni, ya ALLAH macam tau je kaknoor teringin nak makan acar ni kan, so makan ni dulu lah sampai habis baru buat acar baru rezeki datang bergolek-golek lah tu kan.  Lepas pekasam pun dia bawa dari Kedah jadi dah tak sabar nak makan, kaknoor goreng je padi tadi makan berat menu ni, tengahari pun menu yang sama dan malam hahaha makan sampai lebam kannnnn, kalau dah suka memang tak pernah jemu...



Ada tak yang minat dengan pekasam ni garing ni. Memang sedap sangat pekasam ni baru lagi sebab bila goreng tak hancur langsung, nampak sekor-sekor ikan puyu dan sepat ronggeng tu.



Memang ummpph sangat bila di tambah dengan bawang dan cilipadi tu, masam masin pedas lengkap dah rasa nya.



Memang habis seharian je acar ni, esuk lusa mesti nak kena rajinkan diri buat acar baru ni, belum puas rasa nya, tapi tak tau lah main hentam je nanti buat acar sebab kaknoor pun lah pakar sangat buat acar ni, walaupun sebenarnya aruah mak kanoor memang tukang masak acar untuk orang kawin dulu-dulu lahhhhhhh...



Nak ajak pun memang dah licin semua nya dalam pinggan ni hahaha
Bawa bersabar semua nya, jamu mata je ok.


8 comments:

  1. Baca entry ni teringat my mom.. Sebab dia suka buat acar ni.. Tapi saya tak makan sangat.. Sesalu tanya my mom tak boleh ka tambah daging ka ayam ka dalam acar tu.. Baru best.. Hahaha.. Subhanallah pekasam tu.. drooling~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita yg buat dia mr.doc mesti boleh lah bubuh daging kt acar tu disamping buahan yg lain, tpi kena tukar nama lah jd acar cacamarba haha

      Delete
  2. Allah...sedapnya Kak Noor. Saya bukan org utara, tapi dulu sekali kenaikan pekasam, terus melekat dah. Di ofis, ada pula kawan yang kampungnya di Lenggong. Galak la kami kirim pekasam dari dia. Tapi tu la...yang suka makan, saya dan mak jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pekasam mmg tk banyak org suka tpi kalau dh suka mmg tk kan beraleh arah lagi ziela, sama mcm kt umah kaknoor 4 org hanya 2 org je suka tk kisahlah tu lmbt sikit hbis kan haha

      Delete
  3. Dalam fridge kak Zai ada ikan pekasam kawan office hubby bagi. Belum goreng lagi nampak noor punya terliur.

    ReplyDelete
  4. Acar tu kak..acar tu.....ratah pun sedap.,tak sedar mak mertua lalu..huhu

    ReplyDelete
  5. Kecur air liuq mak tau .....pagi pagi dah tgk ikan pekasam ngan acar....
    Mmg gu dia kena sangat tu KN..... acar dbn ikan masin...

    ReplyDelete
  6. Kecur air liuq mak tau .....pagi pagi dah tgk ikan pekasam ngan acar....
    Mmg gu dia kena sangat tu KN..... acar dbn ikan masin...

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home