Homemade Bawang Goreng Tepung Beras Yang Rangup

Homemade Bawang Goreng Tepung Beras Yang Rangup


ASSALAMUALAIKUM  dan salam sejahtera semua nya.
Petang semalam kaknoor membuat bawang goreng, biasa lah tukang masak memang tak puas kalau bawang goreng beli, macam-macam komplen banyak tepung lah , tak rangup lah, terlalu masin lah itu lah ini lah hahaha last-last kena lah buat sendiri supaya tak payah nak komplen lagi. 
Sebelum ni kaknoor ada kongsikan resepi bawang goreng yang di letak dengan tepung jagung, tapi baru-baru ni ternampak di fb ada yang letak tepung beras jadi kaknoor pun cuba lah, rupa nya yang menggunakan tepung beras ni memang lebih rangup dan tak berminyak 
Alhamdulillah dan akhirnya memang lah cepat habis sebalang kalau yang rangup macam ni.
Sedap dimakan dengan nasi goreng, mee goreng atau apa-apa menu kegemaran, hatta di ratah gitu lah adoiii sangat lah sedap nya.





Bahan nya
1/2 kg bawang merah di hiris nipis
2-3 ulas bawang putih hiris nipis
2 sudu besar tepung jagung *kali ni kaknoor letak tepung beras
sedikit garam dan gula utk perasa
minyak secukupnya untuk menggoreng

Cara nya
1.  Bawang merah dan putih yang telah dihiris perapkan dengan tepung jagung, garam dan gula.
2.  Biarkan selama 1/2 jam atau lebih.
3.  Panaskan minyak agak banyak untuk tenggelamkan bawang kita.
4.  Kalau sayang minyak masukkan sikit-sikit bawang tu dalam minyak .
5.  Goreng sampai agak kuning saja angkat dan tos kan.
6.  Gorenglah sehingga habis .

SEDIKIT TIP MENGGORENG

Tujuan letak bawang putih adalah untuk merangupkan bawang goreng
Masa menggoreng jangan sampai terlalu kuning  diatas api sebab bila kita angkat bawang tu akan lebih kuning.
Jadi agak-agak je tau sebab kalau terlalu kuning didalam minyak, bila kita angkat akan menjadi oren kecoklatan dan agak pahit jadinya..
Sedap di ratah kalau yang homemade ni rangup krup krap krup krap
Biarkan sehingga sejuk dan minyak nya kering baru masukkan dalam bekas kedap udara.

Alhamdulillah yang menggunakan tepung beras lebih rangup lagi dari yang tepung jagung, kalau tak percaya kena cuba lah kedua nya 



Bab potong-potong bawang ni kena lah bibik yang buat kan, kalau tak menangis tersedu-sedu lah  kaknoor tukang gaul tepung dan goreng je, nanti-nanti bila bibik dah pandai boleh lah lepas kan pada bibik untuk goreng bawang ni kan.


15 comments:

  1. Oooohhh... barulah kakak tahu KakNoor
    Kakak selalu lepas mayang terus goreng macam tu aje - lama sikit dah lemau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg lemau kakzakie kalau kita tk letak apa2 kedalam bwg tu boleh try resepi ni nnt

      Delete
  2. kena try letak tepung beras ni kak nor. lea dah lama tak beli bawang goreng. dulu pernah heboh org goreng dengan straw. sekali betul kak nor terjumpa straw putih hijau kecik2 potongannya dlm bawang goreng.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah kan yg jdi malas nk beli kalau boleh semuabya nk mkn yg buat snediri Lea dijamin selamat tkde straw

      Delete
  3. Ok nak cuba ni gak k.noor..
    Selalu saya tolak bwg yg di kedai..
    Siap ckp jgn letak bwg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau yg kedai kaknoor pun tolak tepi yatie

      Delete
  4. Selalu beli jer...dah tau, nanti bila2 rajin boleh goreng sendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg best bunda kalau kita goreng sendiri sbb titik peluh sendiri lebih sedapp

      Delete
  5. Kak Zai pun selalu guna tepung jagung.Tq noor kongsi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tkde tepung beras ok jugaklah kakzai guna tepung jagung tpi kalau ada elok guna tepung beras

      Delete
  6. kene try lah kalu gini kak... dana selalu grg skit je itu pun semata2 nk msk dlm soto ke sup ke... tak penah bt banyak2

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul dana lagilah kalau nk mkn dgn soto mesti yg baru goreng baru terserlah kesedapan soto tu kan

      Delete
  7. Begitu rupanya nak buat bawang goreng

    ReplyDelete
  8. terima kasih bagi resepi, mesti cuba!

    ReplyDelete
  9. tak.pernah buat bawang goreng sendiri
    .macam senang je tengok akak buat

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home