Homemade Kerepek Ubikayu Nyammssss

Homemade Kerepek Ubikayu Nyammssss


Assalamualaikum dan selamat petang.
Ini adalah kerepek dua tiga hari lepas selepas bibik lepas geram mengorek ubikayu di belakang rumah, kalau buat kueh lain yang kukus ke bakar ke memang kurang mendapat sambutan oleh anak-anak kaknoor ni, tapi kalau buat kerepek gini memang laju je licin. Jadi yang kukus panggang bako tu buat jugak tapi sedikit je sekadar untuk orang veteren ni yang terhingin.
Yang mudah ni jugak di cari oleh diaorang ni , tapi ok jugak kan mudah dan senang dan cepat jugak habis.


Bahan nya
Ubi kayu, garam dan minyak secukupnya

Cara nya
1. Kupas ubikayu, cuci bersih
2. Hiris nipis atau guna mandoline yang khas untuk kerepek ni
3. Rendam dalam air garam dan sedikit kunyit dan tos kan.
4. Goreng dalam minyak yang banyak sehingga kekuningan angkat dan tos kan.
5. Taburkan dengan cili flakes atau makan begitu saja pun dah sedap.
6. Simpan dalam bekas kedap udara.






Seruis cakap tak sampai dua hari habis ni kerepek kaknoor walaupun dapat dua balang besar, sebab sorang bawa kebilik untuk ngap-ngap, sorang lagi bawa ke ruang tamu utk jajan sambil tengok tv haha



Esuk lusa suruh bibik cabut lagi ubikayu tu biarin hari-hari makan ubikayu selagi tak jemu kan



Yang nipis memang sedap krup krap bunyi dia bila kita makan.
Tak sedar sebalang habis, apa lagi kalau ada pedas2 sikit memang terangkat, tak pandang orang lain dah bila makan ni. Itu lah nak sedap ni tak perlu yang terlalu complicated kan, yang simple macam ni pun dah kalau kita goreng dengan kasih sayang memang sedap gilerrr...


16 comments:

  1. Salam singgah sini kak noor...memang sedap ni kak noor...makan sampai bunyi ² krup krup tu kak noor...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat petang diana, dah habis sebalang baru dapat online lagi ni hehe

      Delete
  2. Nyum2..sedapnya...krup krup :D
    Yg next batch..bole la hantar sini. Tak cukup tangan, balang saya tadahkan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau Fidah dalam brunei mesti akak hangkut dua tiga balang hantar tkyah nak tadah2 tangan lagi :)

      Delete
  3. Aslmkm Kak Noor
    nak tempah 15 kilo kerepek..haha
    harus tambah geram bibik mencabut ubi kayu..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalikmuslam Ana, amboii sampai 15 kilo U adoiii biar bibik merajuk menggoreng nanti hahaa

      Delete
  4. fav cheq...
    makan depan tv mmg keja kunyah jer
    kat sini mmg rare la nk jmpa
    kecuali ubi maneh tu jer ada

    ReplyDelete
    Replies
    1. keropok ubi maneh tk best lady haha ubikayu baru best keraihh

      Delete
  5. Salam singgah Mak Tok... Pekabo? Jgn mkn byk sgt ubi... Hangin... He he he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumuslm SS Kabo warasss timakasih SS masih ingt kaknoor insya Allah jgn naik hngin sudah lah kan

      Delete
  6. SEDAPNYA KRUP KRAP SEDAR DH HBS SEBALANG KREPEK UBI YA NOOR..XPA NANTI GORENG LAGI..

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua nya fav ubikayu nk buat cemana kena berkali2 gorenglah tu

      Delete
  7. Salam singgah KakNoor!

    KakNoor ni masak apa pun sedap. Ubikayu yang simple macam ni pun sedap apatah lagi kalau resepi yang complicatedkan...

    Tetiba nak cari kerepek ubikayulah, KakNoor! Nak buat kudapan masa blogwalking :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha MD yeesss kudapan masa blogwalking terlupa nk tulis lah jom cari kerepek lgiii

      Delete
  8. kalau di buat kerepek gini kak... hari2 layan pun tak jemu

    ReplyDelete
    Replies
    1. yalah Dana mmg tak jemu tetiba habis seblang

      Delete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home