OrekTempe Kering Pedas Manis Menu Dari Bibik Baru

OrekTempe Kering Pedas Manis Menu Dari Bibik Baru


ASSALAMUALAIKUM 
Selamat malam ya adinda-adinda semua.
Hari ni kaknoor nak show menu tempe ni, sejak ada bibik baru kena lah makan tempe selalu.
Lagipun bibik sorang ni tak reti nak makan ayam, daging segala, dia hanya makan tauhu tempe ikan masin dan sayur je.  Kak noor sebenar nya memang suka tempe, tapi dalam rumah ramai yang tak suka jadi nya malas lah nak beli, sekarang ni dah ada yang makan, kaknoor syoklah ada kawan makan tempe, ini resepi tempe dari bibik baru ni jom baca resepi jom.



Bahan nya

  • 3 keping tempe di potong  panjang 
  • 5 ulas bawang merah hiris nipis
  • 2 ulas bawang putih hiris nipis
  • 3 biji cili merah besar di potong kecil
  • 20 biji cili padi hiris kecil 
  • 2 cm lengkuas  diketuk
  • 1 batang serai diketuk
  • 2 lembar daun salam
  • kicap manis secukupnya
  • 1 sudu teh garam halus
  • 3 sudu makan gula pasir
  • 1/2 sendok teh serbuk perasa
  • minyak goreng secukupnya
  1. Panaskan minyak lalu goreng tempe yang sudah dipotong sampai benar-benar kering, angkat toskan
  2. Tumis bawang merah dan bawang putih dengan sedikit minyak sampai wangi
  3. Masukkan daun salam, lengkuas dan serai, dikacau sampai layu
  4. Masukkan tempe yang sudah digoreng dan masukkan potongan cili  merah dan potongan cili padi
  5. Tambahkan kicap manis, gula pasir, garam dan secukup rasa
  6. Kacau semua bahan sampai bercampur rata dan tunggu sampai masak
  7. Tempe kering pedas manis siap untuk dinikmati


Ada tak yang suka tempe di sini??
Bagus tau kata orang makan tempe kulit jadi halus dan mulus haha
Tak tau lah sejauh mana kebenaran nya 
WALLAHUAKLAM



Sedap makan tempe ni dengan nasi panas dan sambal gesek.
Adus memang tak nampak telinga lah jawabnya.

25 comments:

  1. saya pun suka kak tempe kak...sedap bila wat macam ini tak perlu lak lain dah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh geng kita ni diana suka tempe lagipun bagus makan tempe ni kan

      Delete
  2. Kak Zai pun suka makan tempe.Ada juga buat sambal goreng selain goreng mkn dgn sambal kicap pun sedap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau rajin kakzai boleh saja buat apa2 janji sedappp kan

      Delete
  3. Kami pun suka jugak tempe2,, goreng garing2 dengan bilis, buat pedas sikit.. urmmm sedapnya...

    suami kita orang jawa, mertua dulu jual tempe. tapi suami kita ni pulak tak suka tempe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha lucu lah orang jowo tk suka tempe cikhani
      mungkin dah jemu dah kot asyik dok tempe2 je kan

      Delete
  4. Ratah jer macam tu pun sedap kaknoor..
    Wah.. huntungggg byk lah kaknoor..
    Bibik baru sudah sampai..
    Banyak sinang kija ooo.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang banyakkkk sinang minang yatie hahah

      Delete
  5. kami pun suka juga tempe, garing dan pedas sikit baru ada umpph

    ReplyDelete
  6. TEMPE POTONG KASAR N GORENG PUN SEDAP KAN TAMBAH DIMSK MCM BIBIK BARU NOOR..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bibik baru dpt resepi baru P best jugak kan

      Delete
  7. Tempe ni memang sedap dan berkhasiat tinggi. Kalau lauk tempe tiap-tiap hari pun tak apa... Di tempat kami sekeping tempe USD3.99.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aduhhh maklong mahaiiiiiiiiiii nya kat tempat maklong tu
      nampaknya maklong kena bisnis tempe ni

      Delete
  8. sdp tu k noor... tempe mmg feveret almaklum makanan sejak kck

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang ada campur jowo ni kn dana kalau sejak kecil dh makan

      Delete
  9. sedap tu kak noor..sy mmg peminat tempe..selalu buat sambal bilis tempe je...mekasih share resipi..

    ReplyDelete
  10. Tukang Kebun dan anak-anak suka bangat tempe ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti kulit diana putih bersih mcm tempe jugak kan, kakanoor jarang mkn lepas ni nk kena selalu dan selalu lah

      Delete
  11. salams jumaat kak:)
    sedapnya tempe...makanan kegemaran

    ReplyDelete
    Replies
    1. insya allah akan menjadi makanan kegemaran kaknoor jugak ni Miza

      Delete
  12. Alahai,..terliur tengok tempe. Favourite saya ni lauk tempe goreng2 begini :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. esuk hari minggu farah boleh buat ni masak tempe pedessss enak bangat ni

      Delete
  13. yan pengemar tempe tegar.
    dari kecik dah makan sebab atuk pengusaha tempe

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home