Selamat Tahun Baru 2016 Nostalgia Abadi DiMekah & Madinah Diakhir Tahun 2015

Selamat Tahun Baru 2016 Nostalgia Abadi DiMekah & Madinah Diakhir Tahun 2015

ASSALAMUALAIKUM
Selamat tahun baru 2016 untuk semua nya.
Alhamdulillah kaknoor dah selamat sampai ke Brunei Darussalam pada pagi hari rabu 
Letih dan jetleg memang tak dapat di pisahkan memang terasa nak tidor je seharian.
Tapi ingatan pada blog kesayangan jugak tak dapat di sangkal.
Jadi nya petang ni kaknoor letakkan sedikit sisa gambar yang diambil masa di Madinah dan di Mekah. 
Memang tak banyak pun kaknoor ambil gambar sebab kang lari pulak dari tujuan sebenar kan...
Layan gambar saja lah ya.

Ini ada lah di Madinah di Masjid Nabawi, memang terasa tenang sekali bila sampai disini dengan cuaca yang sangat sejuk di pagi hari, walaupun keadaan agak sesak dalam masjid tapi alhamdulillah dapat beribadat setiap waktu disini.


Ini adalah masjid Quba' ketika lawatan hari ke2 kaknoor di Madinah ni, sempat lah solat dua rakaat disini, menurut mutawif pahala solat dua rakaat didalam masjid ni bersamaan dengan satu umrah
SUBHANALLAH begitu pemurahnya ALLAH memberi pahala pada makhloknya.


Keadaan dalam masjid Nabawi bermacam warna kulit dan dailek bahasa dapat di temui setiap kali bersolat disini, ini ketika menunggu waktu solat, mesti datang awal sejam atau lebih dari waktu solat kalau tak memang tak dapat tempat lah jawab nya.


Syukur ALHAMDULILLAH Kaknoor telah menjadi tetamu ALLAH di tahun ini, terasa tak puas rasanya beribadat disini, ingin rasa nya setiap tahun kesini INSYA ALLAH kalau ada rezeki.



Ini pulak keadaan didalam Masjidil Haram di Mekah, tengoklah orang ramai yang tak pernah putus-putus bertawaf mengelilingi Kaabah setiap saat, ada yang keluar mesti ada yang masuk, non stop!!!!!!
Itulah kejaiban di Mekah Al Mukarromah ni .


Ini gambar dari lobi hotel kaknoor tingkat 3 
Al Gufran Hotel lebihkurang 5 minit je untuk ke masjid, Alhamdulillah tak lah susah sangat berjalan jauh cuma dengan keramaian yang terlalu pada bulan disember lepas kekadang tu sukar jugak.


Pepagi sebelum subuh sempat lagi makcik Noor ni stop tuntuk bergambar
Alhamdulillah pakcik pun melayan jugak hehehe


Sesudah tawaf di pag hari lepas subuh sempat wefie kejab walaupun di dalam kesesakan, kalau kita mengalah memang takde lah chance lah jawabnya, terpaksa jugak buat muka tebal..


Mesti ramai yang dah tau bila nampak payung tu memang di Madinah lah kan, sempat mengelilingi masjid Nabawi sebelum ke Mekah.


Lawatan ke masjid Quba' bersama mutawif dan seorang kakitangan Darussalam Holdings.


Anis yang peramah bersama dua orang anak jemaah umrah di bawah jagaan nya.


Bergambar ramai dengan semua jemaah dalam satu bas yang sama, alhamdulillah semua jemaah yang lain sporting-sporting belaka.


Ini pulak di Jabal Rahmah, kaknoor memang tak naik lah sampai kat atas sebab dengan keadaan bukit yg berbatu-batu memang tak sesuai kot dengan usia ni.  Menurut mutawif yang membawa kami Jabal Rahmah adalah tempat pertemuan Nabi Adam & Hawa setelah terpisah ratusan tahun.

Pada  adik-adik blogger yang minta kaknoor doa kan yang baik-baik telah pun kaknoor laku kan semasa di Madinah dan Mekah ketika di dalam masjid dan ketika tawaf, tapi yang akhir bagitau memang tak dapat lah sebab kaknoor dah balik, semoga ALLAH menerima setiap doa-doa kita
AMIN YA ROBBAL ALAMIN...


20 comments:

  1. subhanallah...gambar-gambar ni menggamit rindu.Alhamdulillah, kaknoor dah baik..selamat berehat ye..take care

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks dear Sal alhamdulillah dah selamat sampai di rumah ku syurga ku

      Delete
  2. alhamdulillah dah selamat sampai....rehat kak..reht cukup2..:-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah yan rasa nya dah cukup rehat rasa nya ni heheee

      Delete
  3. ALHAMDULILAH selamat semuanya ye kaknoor. semoga suatu hari nnt saya pun berkesempatan ke sana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. insya ALLAH yan pasti dapat kesini dengan izin nya jua suatu hari nanti.
      best sangat Yan macam nak duduk je disana tak mau balik tapi apa kan daya

      Delete
  4. alhamdulillah.. syukur sbb dpt jejak kaki ke tanah suci. doakn leez & family menyusul, ye. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insya allah Leez kalau ada rezeki pasti akan ke sana semoga ALLAH permudahkan nanti ya

      Delete
  5. alhamdullillah kak nor dah selamat sampai ...
    terima kasih kak noor

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama Nieda alhamdulillah semoga ALLAH makbulkan isnya ALLAH

      Delete
  6. Alhamdulillah sampai sudah kak noor.

    Rehat lah ye kak.
    Mesti pnat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAH 4 HARI SAMPAI dear Huda dah hilang sikit lah penat2 tu...

      Delete
  7. Makcik sy pun baru blk 31Dec kelmarin.
    Katanya org terlalu ramai... pintu masjid pun tutup sgt awal.

    Hwaaaa dh mcm musim haji

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang raamaiiiiiii sangat Huda macam haji pulak rasa nya terutama nya waktu tawaf dan saie tu bersesak2
      itulah dia baitulllah Huda tak pernah putus orang tawaf setiap saat ada saja orang
      sedangkan otw ke Mekah tu ya ALLAH merentasi bukit batu yang sangat panjang, tak terfikir di Mekah tu orang boleh jadi terlalu ramai begitu, itu lah kuasa ALLAH KAN..

      Delete
  8. ALHAMDULILLAH SUDAH SELAMAT PULANG YA NOOR...BEREHATLAH DULU..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ALHAMDULILLAH P dah cukup rreahat dah kot rasa nya

      Delete
  9. Assalam. Akhir saya ke Mekah pada tahun 2007. Lama sangat dah. Semoga ada panggilan untuk saya daro Allah swt. Aamin.

    ReplyDelete
  10. Assalam. Akhir saya ke Mekah pada tahun 2007. Lama sangat dah. Semoga ada panggilan untuk saya daro Allah swt. Aamin.

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah..selamat kembali, Kak. Kawasan Masjidil Haram dah banyak perubahan, rindu nak ke sana lagi..

    ReplyDelete
  12. Bestnya KN..... KN tak ckp pun nak ke sana, nak kirim doa huhu...
    Satu hari nanti saya pun akan sampai jugak kesini KN...insyaallah

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home