Ala Getas Ubikayu Yang Lemak Manis

Ala Getas Ubikayu Yang Lemak Manis


ASSALAMUALAIKUM 
Salam sejahtera untuk semua nya
Gara-gara lebihan ubikayu yang banyak kaknoor cipta resepi baru yang ala getas
Sebab takde sira gula kat luar tu, tapi letak sikit gula kat dalam adunan.
Air dalam adunan getas biasa kaknoor gantikan dengan sedikit santan.
Jadi nya getas yang lemak manis dan menepati citarasa veteren.
Tak percaya boleh cuba memang sedap dan enak bangat....





Bahannya 
2 cawan ubikayu yang direbus dan dikisar
1/2  cawan tepung ubi
1/2  cawan kelapa parut (isi putih) 
1 sudu kecil garam 
2 sudu gula putih atau kurang1/2  cawan santan atau kurang agak-agak je asalkan jangan lembik
2 keping gula melaka di potong kecil 
 minyak untuk menggoreng 

Cara membuatnya 
1. Satukan tepung ubi, ubikayu, garam, gula & kelapa parut 
2. Tuang santan sedikit demi sedikit sehingga adunan boleh dikepal dan tidak melekat 
3. Bentukkan adunan ikut suka, masukkan gula melaka  dan bentuk lonjong atau  leper 
4. Goreng sehingga keperangan  dengan minyak penuh dan api sederhana 
5. Angkat dan toskan dan boleh lah di nikmati.







Mesti ada yang nampak pelik sikit kan ala getas ni sebab warna tak sekata.
Biasa lah suruh bibik goreng, versi pertama tu agak hitemmm nasib baik belum hangus
Versi kedua pulak agak kuning alhamdulillah tapi kedua rasa nya sama saja pun.
Bagi kaknoor memang suka yang versi pertama tu hahaha suka yang hitemm gitu loh.

32 comments:

  1. Pelbagai warna ikut cita rasa masing-masing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. serumah tk bermakna sehati sejiwa kan, warna warni meriahkan getas kaknoor yg tk seberapa pun

      Delete
  2. Susah sgt nk dpt ubi kayu mcm ni kt jepun
    Teringin nk mkn bengkang ubi😭😭😭😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. bengkang mmg sdp Lady tambah hat tepi2 yg hangit tu lagi besttt noo

      Delete
  3. sedap nyer kak..ni kalau dapat time minum petang ni adalah sangat heaven~

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg Idzwa mmg cupcake tolak tepi kalau dpt getas ni utk ngopi

      Delete
  4. Replies
    1. kita yc buat dia Sweetie mcm cek mek molek, cm getas jugak tpi dua2 pun bukan jdi nya cam gini saja rasa nya mmg sedap lemak manis

      Delete
  5. Dah pelbagai kak noor buat dengan ubi kayu ni ye..
    Saya suka lepat ubi kaknoor emmmm dapnya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti nk buat lepat ubikayu pulak lepas ni yatie, gmbaq baru nmpk nya comeyyy

      Delete
  6. Macam2 versi ubi noor dah buat. Begitulah klau chef ada saja idea.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadang idea dtg mengejut hentam2 je kakzai tpi alhmdulillah sdpp lemak manis

      Delete
  7. eiiii rasa nak jadi jiran akak je kak...confirm petang2 dapat habuan dari akak...hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pun nak jugak berjiran dgn ida sbb Ida selalu jenjalan mana tau dpt sikit ole2 haha kann

      Delete
  8. teringat cucu ky..makan kueh bergoreng suka yg hitam/hanguskan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh lah geng dgn kaknoor suka yg hitam KY

      Delete
  9. assalamualaikum kak...lama tak singgah umah akak..pekabo kak

    ReplyDelete
  10. dana nih peminat setia ubi kak noor lahai sedapnya

    sedap layan pns2 nih...

    ReplyDelete
  11. sedapnya kuih getas ubi kayu biasanya buat dgn keledek...

    ReplyDelete
  12. Replies
    1. mcm je mek comel tu tpi nkn mek comel dear

      Delete
  13. KakNoor buat getas ubi pun buat kita rasa alahai sedapnya
    Gambarnya pulak mengancam:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah kakzakie larisss oiii yg ala getas ni

      Delete
  14. Mcm kuih cek mek moleklah KN, cuma cek mek moleh pakai keledek....
    Yelahkan yg irenglah best hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah yg kaknoor tulis ala2 getas Anom sbb yg ni guna ubikayu bkn keledek

      Delete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home