Masak Cuka Ikan Patin

Masak Cuka Ikan Patin


ASSALAMUALAIKUM
Masak cuka ikan lebih sinonim dengan masakan belah utara 
Seminggu sekali mesti nak masak cuka ni, lagi-lagi kalau ada ikan fresh.
Selalu kaknoor guna ikan tongkol untuk masak cuka ni, tapi kali ni kaknoor guna ikan patin.
Lebih sedap rasa nya sebab lebih lembut dari ikan tongkol.
Boleh tengok resepi di bawah ni ya.





Ikan Patin Masak Cuka 
Bahan-bahan:

§  1 ekor ikan patin dipotong kecil digaul garam dan kunyit dan digoreng
§  7 ulas bawang merah dihiris tebal
§  5 ulas bawang putih dibelah dua
§  1 inci halia dihiris kecil memanjang
§  ½  sudu besar lada hitam ditumbuk kasar
§  ½ sudu jintan manis ditumbuk kasar
§  ½ sudu jintan putih tumbuk kasar
§  2 sudu cuka atau lebih
§  2 cawan air atau lebih
§  4-5 biji cili hijau dibelah
§  ½ sudu biji sawi
§  ½ sudu kunyit serbuk
§  Garam gula dan minyak


Cara membuat:

1.    Tumiskan bawang merah, bawang putih dan halia kacau biar sampai wangi .
2.    Masukan bahan tumbuk, kunyit, biji sawi kacau sekejab sampai biji sawi wangi bolehlah masukan cuka, air,garam dan gula dan ikan patin yang siap digoreng tadi dan masaklah sampai mendidih.
3.    Kemudian masukan  dan cili hijau. Masak cuka ni rasanya ada masam-masam manis sikit gitu.
4.    Sedap disediakan sehari awal baru rasa nya lebih meresap dan sedap.




42 comments:

  1. Replies
    1. pencinta patin anytime sedap ni Anum

      Delete
    2. Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




      (((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







      Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

      Delete
  2. wah kak noor ikan patin tu, saya ni nama je orang temerloh tapi tak makan patin

    ReplyDelete
    Replies
    1. jom kita tukar negeri Azra yg kaknoor ni suka sngt patin, walaupun org kedah tpi tinggal dibrunei, itulah selera sukar dipercaya haha

      Delete
  3. Saya suka ikan masak cuka begini :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kaknoor pun farah asal masak cuka ikan apa pun mmg kena je pd tekak ni

      Delete
  4. ikan patin tang perut yang lemak2 tu yg tak tahan tu kak noor

    ReplyDelete
    Replies
    1. kaknoor part tu yg paling di cari tu Umie haha sedapp lembut lemak besttt

      Delete
  5. Ohhha.... kakak biasa guna air asam KakNoor kalau masak cara ini - dah baca resepinya
    Lain kali kakak nak ikutlah cara KakNoor ini guna cuka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kaknoor lebih suka cuka drpd asam jawa kakzakie, tpi ada jugak yg tkdpt mkn cuka boleh saja guna asam jawa

      Delete
  6. Replies
    1. Idzwa tk makan ikan sungai ke!!
      mesti org bando ni kan

      Delete
  7. Oh...kakcik kalau buat lauk macam ni selalu guna ikan tenggiri...

    (sebenarnya kakcik tak pernah cuba masak ikan patin walaupun sangat suka makan patin masak tempoyak)... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg selalu pun kalau ikan patin mesti nk masak tempoyak je kakcik tpi kali ni try masak cuka dgn ikan patin ni alhamdulillahh boss suka kaknoor pun suka tukar2 menu kakcik kann

      Delete
  8. Dalam cuaca sekarang ,masak ikan macam ni tentu menyelerakan ...sedapnyaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuaca panas macam ni kena masakan yg ada kuah kan saniah baru lah tk teecekik nnt

      Delete
  9. Kak nor, terima kasih kongsi resepi...nak cuba nanti...sedap nya dpt nasi panas2 kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. silakann JJ masak resepi yg suka masam masam manis memang sedappp ni hirup kuah

      Delete
  10. Wah..cantik blog Kak Noor.
    Selalunya ikan patin saya masak tempoyak atau goreng saja. Kira idea baru ni. Nanti boleh cuba. Thanks Kak Noor

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks Fida
      saje nk lari dprd masak tempoyak kalau patin tu, buat masak cuka pun orait jugak rasa nyaa

      Delete
  11. First time dengar masak cuka ikan patin. Biasa tempoyak, goreng, dan asam pedas je. Resepi baru nie. Hihi. Mesti sedap :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. tempoyak tu dah biasa sngt kan Siqah, msak cuka ni luar biasa sikit jd tk salah jugak kita cuba mmg sedap pd tekak kaknoor

      Delete
    2. tempoyak tu dah biasa sngt kan Siqah, msak cuka ni luar biasa sikit jd tk salah jugak kita cuba mmg sedap pd tekak kaknoor

      Delete
  12. kira lebih kurang macam masak tumis dengan asam jawa ye kak noor.. instead of guna cuka, kita ubah dgn air asam jawa.. ye ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebihkurang lah yan mcm asam tumis tu cuma disini kaknoor guna cuka je

      Delete
  13. tak makan ikan patin...tapi nampak tempting sangat ni kak noor...huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ida mesti jenis yg tk suka ikan air tawar ni kann, apa nk buat selera memasing kann

      Delete
    2. Ida mesti jenis yg tk suka ikan air tawar ni kann, apa nk buat selera memasing kann

      Delete
  14. kecur liur kak, dulu selalu jumpa masak cuka ikan temenung masak cuka time kenduri di rumah mak angkat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. masak cuka mmg fav org kedah ni diana hatta time kenduri ada jugak dihidangkan dgn ikan temenung masak cuka mmg sdp mkn time ramai2

      Delete
  15. sama pulak menu kita kak noor, tadi tengahari ana masak patin lemak cili api dengan daun kesum dan bunga kantan.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg patin tk dpt lari dri lemak dan tempoyak kan Ana, jarang dimasak cuka mcm ni boleh lah try sesekali

      Delete
  16. Tak pernah masaklah KN......tp nampak mcm sedaplah pulak.
    Saya bukan tak nak cuba KN tp takut org kat rumah ni tak makan jer kalau masak lain dari biasa.....
    Terbayang dah ni kelembutan isi ikan patin pergh!

    ReplyDelete
  17. Tak pernah masaklah KN......tp nampak mcm sedaplah pulak.
    Saya bukan tak nak cuba KN tp takut org kat rumah ni tak makan jer kalau masak lain dari biasa.....
    Terbayang dah ni kelembutan isi ikan patin pergh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul sngt Anom kita ni masak ikut permintaan org dlm rumah kan, sampai selera sendiri terabai, itulah nak cari syurga bukannya mudahkan

      Delete
  18. dana tak penah msk cuka nih kak... tgk mcm best je... ngn segala rempah2 tuh kak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg sedap Dana boleh try suatu hari tpi kalau tk suka patin boleh tukar ke tenggiri ke kembong ke

      Delete
  19. Kalu guna ikan tenggiri pun sedap jugak yer K.Noor...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tenggiri pun sedap Bunda lagi best kalau ada kepala tenggiri yg agak beso tu aduhh ckp pun tk guna

      Delete
  20. Selalu patin saya masak tempoyak jer kak noor..
    Nampak sedap pulak kak..

    Kat sini saya tengah tunggu maghrib kak noor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah yatie biasa sinonim dgn patin tempoyak je kn, saja tukar sikit ke masak cuka mmg sedap

      Delete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home