Ulangtahun Kelahiran Anakanda Maisarah & Madihah

Ulangtahun Kelahiran Anakanda Maisarah & Madihah

Assalamualaikum dan salam rabu rakan-rakan blogger
Semua sihat sejahtera disamping tugasan.
Alhamdulillah semalam 22.3 ulangtahun kelahiran Maisarah mama//ummi Iman.
Acara kecil-kecilan je pun kaknoor hanya buat tart cheese, itupun sebab dah ada shell nya.
Kemudian satay kambing// ayam// mee tomyam// ambuyat.
Ambuyat tu makanan tradisi orang-orang Brunei, tapi kaknoor sampai sekarang tak reti nak makan.
Cuma membuat untuk anak-anak dan hubby je suka sangat diaorang ni.




Nampak tak S tu bermakna Sarah lah tu kan 
Kek malas nak buat maka nya tart pun jadi lah



Ini satay ayam dan kambing Madura, pada yang teringin nak buat boleh 
Memang laris satay nya biasalah kan buat sendiri di tanggung kebersihan dan kehalalan nya hehe



Ini antara sambal-sambal yang di gunakan untuk cicah dengan ambuyat tu
Sambal kicap, Sambal belimbing, Sambal mangga belacan.
Sambal mangga ikan bilis, Sambal hitam, Sambal belacan.
Memang untuk cicah ambuyat ni banyak jenis sambal digunakan terutama kalau kat restoren.
Ini kaknoor buat ala-ala restoren lah hehe perasannnnnnnn kan..


Yang belum tau, inilah ambuyat tu, tepung sagu yang di bancuh dengan air panas.
Dikacau cepat-cepat supaya likat dan pekat macam gam ni.
Kegemaran anak-anak dan hubby tapi tidak pada kak Noor hehee
Dah 30 tahun kat Brunei tapi masih tak reti nak makan ambuyat.
Tengok je diaorang makan oklah tu janji happy sebab mama dah buatkan ambuyat
Mama tak makan tu belakang kira lah...



Cucunda Iman belum pandai makan ambuyat jadi makan mee je lah kan
Dengan kuah tomyam



Iman pun sibuk nak potong kek dengan ummi nya.



Hari ni birthday sorang lagi anakanda mama, tapi mama tak dapat nak masak sedap-sedap untuk Madihah, tunggu mama ke UK insya Allah mama masak ok yang nyaman2 
Semoga kedua anakanda mama Maisarah & Madihah didalam pemeliharaan Allah hendaknya.
Jaga diri jaga peribadi.
Jadilah insan mulia dan merendah diri


33 comments:

  1. tak tahan terliur tgk satay tu kak Noor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh try nanti Kam mesti terlajak larisss

      Delete
  2. Replies
    1. sejak kenal satay madura memang dah tak buat satay biasa hehee

      Delete
  3. Sanah helwah buat Maisarah dan Madihah...

    Satay tu mmg menggodalah kak noor..
    Makan dgn sambal ye ambuyat ni ye kak noor..
    Nampak macam kanji kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks yatie ur wish ya
      memang macam kanji pun tula buat kaknoor tak tertelann
      tapi ramai yg suka jugak
      selera sorang2 kan tak sama

      Delete
  4. saya penggemar sate madura dan ambuyat...sedapnya kak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah diana pun suka satay madura jugak ke
      pandainya diana makan ambyatt

      Delete
  5. saya suka makan ambuyat kak. kalau balik kuching mesti ada je mak buat. nak buat kat sini susah benar nak dpt tepung sagunya

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang orang belah borneo suka makan ambuyat kan Lea
      tapi tulah susah nak dpt tepung sagu tu kalau tak belah borneo ni mana2 kedai pun ada jual

      Delete
  6. eppy bday bt maisarah n madihah moga sentiasa di dalam lindunganNya...

    camne lah rasa ambuyat nih kak... baru nk tanya tp akak tak penah mkn lak... tp mmg betul2 banyak ye kak kuah cicah nya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks dana ur wish
      memang kaknoor tak pernah rasa ambuyat tapi kata orang macam gam
      maka nya kan..

      Delete
  7. Tengok satay kat atas sangat mengancam padahal baru hari Sabtu kak zai makan satay Kajang.
    Ambuyat kak Zai tak pernah makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. satay mmg tak dapat di tolak kakzai walaupun hari2 kan
      sama lah kita kakzai tak pernah makan ambuyat

      Delete
  8. Happy birthday adik2 semua....

    Masya Allah.... hebat2 anak akak. Semua study d UK ke kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks kakak Huda kata anak2 kaknoor hehee
      alhamdulillah Huda so far 4 orang yg study kt UK
      smuanya dgn izin Allah jua kan

      Delete
  9. sedap-sedap juadahnya kak noor, sannah helwah buat maisara dari anajingga.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks Ana ur wish pada anak kaknoor ya
      juadah tu semua fav birthday girl mama ikutkan je

      Delete
  10. sedap sedap smua nya... satay mengoda betul! Btw, selamat hari lahir buat maisarah & madihah... moga panjang umo dan di murah kan rezeki serta limpahan rahmat & lindungan Allah. Amin =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks banyak2 Aina sudi wish anak kaknoor
      semoga Allah merahmati aina jugak ameeennn

      Delete
  11. selamat ulang tahun anak ummi M&M..semoga menjadi anak yang berjaya dunia dan akhirat

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks Nieda sudi wish anak2 kaknoor ya
      aminnn ya robbal alameen

      Delete
  12. Alhamdulillah, Happy birthday buat anak KakNor, moga diberkati selalu, untung mereka dapat ibu pandai masakkan..pasti rindu masakan ibu bila di perantauan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks Babyp ur wish ameeennn
      biasa lah anak2 Babyp dah biasa mama yg masakkan bila jauh mmg kerinduan yg amat lah tu

      Delete
  13. Happy birthday to them KakNoor.
    Untunglah sebab punya ibu yg pandai memasak sedap-sedap macam ini

    Kakak tak pernah rasa/makan ambuyat itu tau KakNoor.
    Teringin juga ni sebenarnya:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks kakzakie ya..
      kalau teringin boleh dtg brunei kakzakie kaknoor buat kan hehee
      boleh join dgn anak2 diaorang tersangat lah suka ambuyat ni

      Delete
  14. HAPPY BIRTHDAY ANAK2 NOOR...MERIAH MAJLIS HARIJADINYA DGN SEMUA HIDANGAN MSKN NOOR YG ENAK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks P ya
      menu murahan je P tapi dah diaorang suka snagat mama buat kan je

      Delete
  15. happy bday buat kedua2 anak kak noor.. mg mjadi anak solehah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks Tun ur wishhh ya
      apa kabar lama tak dengar cerita Tun

      Delete
  16. selamat ulangtahun buat kedua2 anak akak...

    teringin nak rasa ambuyat tu...makanan tradisi orang brunei kan kak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks Ida
      ambuyat makanan tradisi orang2 belah borneo ni Ida

      Delete
  17. epy belated besday buat mereka berdua

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home