Babat//Berubut//Perut//Tripe Beef Goreng Sedap Diratah

Babat//Berubut//Perut//Tripe Beef Goreng Sedap Diratah


Assalamualaikum dan salam sabtu.
Dah malam baru berkesempatan untuk update blog ni.
Menu ulangan lagi yang sedap di ratah begitu saja.
Bermula dari tengok kat tv rancangan Masterchef Australia tapi tak ingat musim ke berapa.
Sejak dari situ kalau ada babat ni mesti nak goreng je tak nak masak lain dah
Sebab anak-anak pun suka babat goreng, terasa macam makan sotong goreng lah pulak.
Resepi nya mudah sangat jom semak jom!!




BAHAN NYA
1/4 kg babat / berubut / perut lembu
1 biji telur 
1 sudu kecil jintan putih goreng tumbuk
1 sudu kecil lada hitam tumbuk
1 sudu kecil kunyit serbuk
secukupnya breadcrumbs golden
secukupnya garam dan sedikit perasa
minyak untuk menggoreng

CARANYA
1.  Babat atau berubut di bersihkan dan di potong nipis dan panjang, di rebus lembut.
2.  Tos dan ketepikan.
3.  Dalam bekas lain satukan jintan putih, lada hitam, kunyit, garam dan perasa dan masukkan babat.
4.  Gaul rata dan perapkan lah selama 1 jam atau lebih.
5.  Panaskan kuali dengan minyak yang banyak, pecahkan telur dan kacau, celupkan babat didalam telur, salutkan dengan breadcrumbs golden dan goreng lah sehingga kekuningan
6.  Api hendaklah sentiasa perlahan supaya babat masak dengan rata \.
7.  Bila dah masak dan kekuningan angkat dan toskan.
8.  Buatlah sehingga habis babat dan telur jugak breadcrumbs.
9.  Boleh dimakan dengan nasi goreng atau nasi putih atau apa2 fav lah..




Nak pedas boleh hiris cili kat atas babat ni memang power ranger tau !!



Ini versi sedikit rajin letak bijan, lepas tu dicicah sos pilihan.
Dimakan dengan nasi goreng pun sodap ni.
Selamat berhujung minggu untuk semua nya.
Mesti ramai yang gantung periuk esuk kan coti-coti kan.



4 comments:

  1. salam ,
    yana tak makan perut hhehehe, takpernah cuba pon

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




      (((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







      Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111

      Delete
  2. Alamak. Siqah tak pernah makan perut. Hii. Macam tak boleh nak telan :D

    ReplyDelete
  3. Anak anak saya tak makanlah KN so mmg jarang beli babat ni tp saya suka. Mereka tak adventures langsung kan...
    KN saya tgh terbayangkan kelazatan babat goreng KN tu tau..

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home